درباره وجود ردیف‌های هزینه‌ای تکراری و مبهم در بودجه ۹۸ شهرداری در گفت‌وگو با ایلنا

بهاره آروین (رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بودجه ۹۸ شهرداری تهران با اشاره به اینکه بودجه امسال با سال گذشته دو تفاوت عمده دارد، گفت: امسال شهرداری برای اولین بار سعی کرده واحدهای انجام کار را در لایحه بودجه بیاورد و به همین دلیل در بسیاری از ردیف‌ها می‌توان واحد سنجش و انجام کار را دید که ردیف بودجه برمبنای آن محاسبه شده است.
رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران افزود: تفاوت دیگر بودجه امسال با سال گذشته این است که ایجاد خزانه‌داری واحد که با لایحه بودجه ۹۷ کلید خورد، در بودجه ۹۸ نهادینه‌تر شده است. بر این اساس تمام سازمان‌ها و شرکت‌هایی که درآمد اختصاصی دارند (که بخشی از درآمد آنها وارد بودجه عمومی‌شده و بخشی صرف هزینه‌های خود سازمان می‌شود)، درآمدشان در حسابی که نزد خزانه‌داری کل به نام این سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد می‌شود، نگهداری و هزینه‌هایشان هم از همین حساب انجام می‌شود.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از این جهت این سازمان‌ها و شرکت‌ها این نگرانی را ندارند که درآمدشان به حساب خزانه واریز شود، اما بعد به خودشان تخصیص نیابد؛ چراکه حساب‌ها به نام خود این شرکت‌ها و سازمان‌هاست.
وی افزود: در عین حال این حساب‌ها نزد خزانه‌داری کل است و خزانه‌داری می‌تواند درآمدها و هزینه‌ها را رویت می‌کند. تبصره ۲ و ۳ بودجه در راستای عملی‌سازی خزانه‌داری کل آمده است.
آروین در پاسخ به این پرسش که آیا با این کار بر فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها که پیش از این گفته می‌شد نظارت چندانی روی آنها نیست، میزان نظارت بیشتر می‌شود، گفت: بله، با این کار یک مرحله دیگر پیشرفت کرده‌ایم تا نظارت را بر واحدهای تابعه محقق کنیم. همچنین حتی برای درآمدهای اختصاصی هم در تبصره ۲ بودجه قید شده که واحدهای تابعه باید با معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران موافقت‌نامه امضا کنند. یعنی حتی در زمینه هزینه‌کرد درآمدهای اختصاصی آنها هم باید شهرداری تهران و نهاد سیاستگذار شورا اطلاع داشته باشند. البته باید تدابیری اندیشیده شود که تحقق این نظارت به طولانی شدن روند بوروکراتیک و کند شدن کارها نیانجامد، از همین رو باید زمان مشخصی برای بررسی و ارسال پاسخ در مورد موافقت‌نامه‌ها درنظر گرفته شود و فرآیندها به صورت الکترونیک و هوشمند طراحی و انجام شود.
رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه همچنان به نظرم لایحه بودجه نقاط ضعفی دارد که باید درصدد رفع آنها برای سال‌های آتی برآییم، گفت: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این است که ردیف‌های هزینه‌ای در مورد اینکه دقیقا چه کاری به چه میزان و با چه کیفیتی انجام می‌شود، شفاف و مشخص نیستند. البته امسال واحدهای انجام کار ذکر شده، اما این واحدها دقیق نیستند و مشخص نیست چگونه اندازه‌گیری می‌شوند و کیفیت مورد انتظار آنها چیست.
وی تصریح کرد: بنابراین ردیف‌های هزینه‌ای که بعضا تکراری و مبهم هستند و نمی‌دانیم ذیل آنها دقیقا چه کاری انجام می‌شود، بزرگترین مساله بودجه است که باید حل شود.
آروین با بیان اینکه ضعف دیگر بودجه به لایحه برنمی‌گردد و به گزارش‌های عملکرد آن مربوط می‌شود، گفت: در حالی بررسی بودجه ۹۸ را آغاز کردیم که تنها عملکرد یک‌سوم بودجه ۹۷ را داشتیم. یعنی از بودجه ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیاردی فقط عملکرد ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد در پیوست بودجه امسال قید شده بود. یعنی شهرداری تهران یک پیوست بودجه به عنوان عملکرد ۹ ماهه بودجه ۹۷ داده بود که این عملکرد فقط ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. طبعا اداره کل مالی پرداخت‌های بیشتری داشته، اما به دلیل فاصله‌ای که پرداخت با ثبت و تایید هزینه دارد، ما آن عملکرد را نمی‌بینیم و تا سال مالی پایان نیافته و سندهای هزینه ثبت و تایید نشوند و حساب‌ها بسته نشود، شاید متوجه جابجایی ردیف‌ها و اولویت‌گذاری مدیران در هنگامی‌که منابع محدود بوده و کسری بودجه داشته‌ایم نشویم. همین امر، تصمیمات ما را برای سال جدید غیردقیق می‌کند؛ چراکه نمی‌دانیم بودجه‌ای که سال قبل تصویب کردیم در نهایت صرف چه کاری شد.
وی تاکید کرد: گزارش عملکرد بودجه باید به سمتی برود که به صورت برخط و آنلاین برای نهاد شورا قابل ردیابی باشد. کمیته تخصیص حتما باید جای خود را پیدا کند؛ چراکه الان بعضا هم مبادله موافقت‌نامه‌ها و هم ابلاغ لایحه بودجه با تاخیر انجام می‌شود و این باعث می‌شود، اداره کل مالی به‌صورت علی‌الحساب به واحدها پرداخت کند؛ بدون اینکه بداند این پرداخت روی چه ردیف بودجه‌ای قرار است بنشیند. ما سلسله جلساتی را با حضور معاونت‌های مالی و برنامه‌ریزی ترتیب خواهیم داد تا این مساله اختلاف زمانی بین پرداخت که معاونت مالی انجام می‌دهد و عملکرد بودجه که اداره کل بودجه در معاونت برنامه‌ریزی ثبت می‌کند، برداشته شود و ما در قالب یک سامانه یکپارچه که از اتصال سامانه‌های حوزه مالی به همدیگر ایجاد می‌شود، بتوانیم عملکرد بودجه را به صورت برخط و آنلاین رصد کنیم.
آروین افزود: این تلاش را آغاز کرده‌ایم و اگر این اتفاق بیفتد، بررسی بودجه دقیق و واقعی خواهد بود؛ وگرنه در یک ماه و یک هفته به نظر من چندان نمی‌شود بودجه را بررسی کرد. هم حکمی در برنامه سوم توسعه شهر تهران آمده که در سال اول این برنامه، سامانه یکپارچه حوزه مالی راه‌اندازی شود و هم ما در یکی از تبصره‌های بودجه ۹۸ شهرداری را مکلف کرده‌ایم در ۶ ماه اول سال ۹۸ سامانه‌های جامع مالی، بودجه، کنترل پروژه، صورت وضعیت، قراردادها، جامع املاک و سامانه‌های دیگری که در حوزه ثبت عملکرد مالی هستند، به همدیگر متصل شوند تا یک سامانه یکپارچه داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: به‌خصوص اتصال سامانه بودجه به سامانه مالی بسیار مهم است؛ به این دلیل که وقتی پرداخت انجام می‌شود، در سامانه بودجه نشان داده شود. اکنون این مورد در سامانه بودجه نشان داده نمی‌شود؛ به همین دلیل وقتی اداره کل بودجه، بودجه را تدوین می‌کند، به‌واسطه شکافی که سامانه بودجه با سامانه مالی دارد، ممکن است تصمیمات و حتی تدوین لایحه دقیق نباشد.
آروین ادامه داد: همچنین شهرداری را مکلف کرده‌ایم که یک سامانه هم مخصوص اعضای شورای شهر و انتشار عمومی‌ برای شهروندان ایجاد کند که دقیقا عملکرد ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه را به صورت آنلاین و برخط در دسترس همه قرار دهد.
رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران تاکید کرد: تا زمانی که گزارش دقیقی از عملکرد بودجه نداشته باشیم، نمی‌توانیم لایحه بودجه مناسبی را تصویب کنیم.

این مصاحبه در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در سایت خبرگزاری ایلنا انتشار یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *