تلاش برای کشف سفرهای ثبت‌نشده مدیران شهرداری

چندی پیش بهاره آروین عضو پنجمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر تهران اطلاع داد که مشخصات همه‌ی ۶۵۹۳۰ نفر از کارکنان شهرداری، حقوق و مزایای مدیران شهرداری و همچنین اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری تهران روی وبسایت شفاف در دسترس عموم قرار گرفته است. بعد از انتشار این خبر، مرتضی افروزمنش، روزنامه نگار، در توییتی نوشت در لیست سفرهای خارجی که روی وبسایت شفاف منتشر شده گویا نام برخی از آقازاده‌ها نیست.

در این‌باره با بهاره آروین گفت‌وگویی انجام شد تا درباره‌ی علت کامل نبودن لیست منتشرشده روی وبسایت شفاف پرس‌وجو شود. او می‌گوید آن‌چه بر روی وبسایت شفاف منتشر شده، تمام سفرهای خارجی کارکنان شهرداری است که مطابق با دستورالعمل سفرهای خارجی انجام و ثبت شده است، اگر کارکنان شهرداری تهران سفری کاری به خارج از کشور داشته‌اند که در این لیست نیامده، برخلاف دستورالعمل انجام شده و درواقع تخلفی است که باید پیگیری شود.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه «این شفاف‌سازی‌ها درواقع از این جهت انجام شد که سفرهایی که بدون اطلاع دادن به کمیته‌ی سفرهای خارجی انجام می‌شود از طریق همین نظارت همگانی کشف و مورد رسیدگی قرار گیرد»، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: طبق دستورالعمل سفرهای خارجی، همه‌ی سفرهایی که بنا بر موقعیت شغلی انجام می‌شود، فارغ از اینکه منبع تامین هزینه‌ی آن شهرداری تهران یا جای دیگری است، باید به اطلاع کمیته‌ی سفرهای خارجی برسد.

آروین ادامه داد: اتفاقا شفاف‌سازی در حوزه‌ی سفرهای خارجی مدیران شهرداری را از این جهت انجام دادیم که از همین طریق نظارت همگانی -مثل توییت آقای افروز منش- بتوانیم رصد کنیم که کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه سفرهایی رفته‌اند که در لیست سفرهای در اختیار کمیته‌ی سفرهای خارجی نیست. هدف از شفاف‌سازی دقیقا کشف و رصد این سفرها بوده است.

او افزود: از آنجایی که در وبسایت شفاف، لینک سازمان بازرسی شهرداری تهران درج شده است، کسانی که نسبت به این لیست نواقصی می‌بینند هم از طریق این لینک می‌توانند با شهرداری در ارتباط باشند و هم از طرق‌ دیگری به شورای شهر اطلاع دهند تا این موارد پیگیری شود، زیرا این موارد می‌توانند مصادیقی از تخلف باشند. نظارت همگانی فعال می‌شود تا همین تخلف‌ها کشف شوند.

آروین در ادامه گفت: زمانی که شورای پنجم شروع به کار کرد و آقای مظفری، معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، از سفرهای خارجی کارکنان شهرداری در صحن علنی شورا گزارش دادند، ایشان گفتند که در سال ۹۵ مجموعا ۷۰ سفر خارجی در شهرداری تهران صورت گرفته است. آقای هاشمی رییس شورای شهر همان موقع به او گفت این تعداد حتی به اندازه‌ی تعداد سفرهای خارجی که فقط در شرکت مترو انجام شده هم نیست. آقای هاشمی همان زمان تاکید کردند که تعداد سفرهایی که در شهرداری تهران انجام می‌شود خیلی بیشتر از این تعداد است.

این عضو شورای شهر در پایان گفت: سفرهایی انجام شده که طبق دستورالعمل نیست و ثبت نشده درحالی که باید حتما همه‌ی سفرها ثبت شوند و به اطلاع کمیته سفرهای خارجی برسند. در واقع هر آنچه که تا کنون ثبت شده، روی وبسایت شفاف منتشر شده است. آن نواقصی که دوستان می‌گویند در واقع تخلف است و اتفاقا باید اطلاع‌رسانی کنند که ما پیگیری کنیم که چرا ثبت نشده است. اطلاعات سفرهای خارجی، ‌ناقص منتشر نشده است، بلکه ناقص ثبت شده است. تنها راه جلوگیری از تخلف در این زمینه را فعال کردن نظارت همگانی دیدیم تا نواقص اطلاعات ثبت‌شده تکمیل شوند و تخلفات مورد پیگرد قرار گیرند.

این مصاحبه در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در سایت انصاف نیوز منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *