انتقاد از لایحه «طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران» در گفت‌وگو با ایلنا

بهاره آروین (عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن انتقاد از لایحه “طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران” که در جلسه اخیر شورای شهر تهران به تصویب رسید، گفت: مخالفت من با این لایحه در صحن به این دلیل بود که هم‌اکنون نیز برای اجرای نماها در تهران باید تعداد زیادی مجوز دریافت شود و مراحل صدور پروانه، درواقع ارجاع شهروندان به شوراها و کمیته‌های مختلف است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های گذشته متاسفانه وجود این شوراها و کمیته‌ها کمکی به کاهش تخلفات و ساماندهی سیما و منظر نکرده است. همه ما دغدغه ساماندهی سیما و منظر را داریم و شهر تهران از این نظر واقعا دچار آسیب است، اما راه‌حل آن تشکیل ساختارهای بوروکراتیک نیست. این ساختارها نه تنها مساله را حل نمی‌کنند، بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کنند.

وی افزود: ای کاش دوستانی که با این لایحه موافق بودند می‌گفتند، در کدام کشور اروپایی که بعضا به‌لحاظ سیما و منظر منظم و چشم‌نواز هستند، این پیشرفت با تشکیل شوراها و کمیته‌ها و تصمیم‌گیری‌های اینگونه رخ داده یا با یک سری ضوابط روشن و سهل؟! ما باید اجازه دهیم معماران شهری در چارچوب ضابطه‌هایی که خیلی روشن هستند و کسی نمی‌تواند آنها را تفسیر کند، خلاقیت را اعمال کنند.

آروین با اشاره به سخنان برخی اعضای شورا مبنی بر اینکه معماران باید بیایند و در مورد نماهای تهران نظر دهند، بیان کرد: من با شنیدن این سخنان این سوال برایم پیش می‌آمد که آیا ما وظیفه داریم برای معماران کار ایجاد کنیم که باید حتما بیایند و در کمیته نمای مناطق نظر دهند؟

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با کلیات لایحه “طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران” به صورت بنیادی مخالفت دارد، گفت: البته اعضایی که با این لایحه موافق بودند، با ایجاد تشکیلات بوروکراتیک مخالفت هم داشتند، اما شاید فکر کردند در جزئیات لایحه بتوانند آن را اصلاح کنند.

وی با اشاره به ۱۳ رای موافقی که این لایحه در صحن شورا بدست آورد، گفت: من فکر می‌کنم موافقت شورا، موافقت با اصل مساله بود. نمی‌دانم در جزئیات چقدر قدرت مانور وجود خواهد داشت، اما برآنم که شورا با اصل این موضوع که ما باید برای سیما و منظر شهر تهران کاری کنیم، موافقت کرد؛ ولی فکر می‌کنم راه‌حل و راهکارهای این کار در جزئیات مورد بحث قرار گیرد. به هر حال امیدوارم به جای اینکه تصمیمات را به سمت کمیته‌ها احاله دهیم، تلاش کنیم تصمیمات شفاف بگیریم.

آروین ضمن تاکید براین موضوع که در شورای شهر دم از کاهش پرسنل زده می‌شود، اما در عمل اقدام به افزایش کمیته‌ها می‌کنند، گفت: متاسفانه با افزایش کمیته‌ها پرسنل افزایش می‌یابند؛ ضمن اینکه یک مرحله به مراحل صدور پروانه افزوده می‌شود. البته همین الان هم کمیته‌های نما فعالیت می‌کنند، اما واقعا نیازی نیست به ساختار موقتی که به دلیل نبود ضابطه وجود دارد، اینگونه رسمیت بخشیم.

وی گفت: اکنون علت وجود کمیته نما این است که شهرداری تهران موظف بوده ضوابط نما را ابلاغ کند و بعد برای اینکه این خلاء را جبران کند، اقدام به تشکیل این ساختار کرده است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا شورای شهر تهران شهرداری را ملزم به ابلاغ ضوابط نکرده است، گفت: اصلا اسناد فرادست یا طرح جامع شهرداری را ملزم به ابلاغ این ضوابط کرده است. چقدر باید شهرداری را به انحاء مختلف ملزم کنیم؟ ما باید به جای اینکه به ساختار غیررسمی‌که شهرداری به جای ضابطه ایجاد کرده بپردازیم، از شهرداری تهران تحقق تکلیف قانونی‌اش را بخواهیم. تکلیف شهرداری ضابطه‌گذاری است؛ نه اینکه کمیته ایجاد کند تا در مورد ضوابط تصمیم‌گیری کند.

آروین یادآوری کرد: آنقدر مراحل صدور پروانه متعدد است که نمی‌توان آمار دقیقی برای آن ارائه کرد. صدور پروانه رفت و برگشت‌های زیادی دارد؛ یعنی در یک مرحله گرهی پیدا می‌کنند و به خاطر آن شهروندان مجبور می‌شوند به مراحل قبلی برگردند. فرایند صدور پروانه در شهرداری تهران مانند مار و پله است؛ یعنی اگر تصویر آن منتشر شود، دقیقا به شکل مار و پله است که فرد تا آن خانه‌های بالایی رفته‌ و با نیش مار به خانه‌های اول برمی‌گردد. به همین خاطر نمی‌توان گفت این مراحل چقدر است اما به طور متوسط فرایند صدور پروانه ۱۸ ماه طول می‌کشد.امیدواریم تمام‌الکترونیکی شدن فرایند صدور پروانه، مصوبه الزام شهرداری به انتشار عمومی‌اطلاعات شهرسازی، شفافیت‌بخشی و مواردی از این دست بتوانند تصمیماتی را که بعضا به صورت سلیقه‌ای و بدون ضابطه اتخاذ می‌شوند، کاهش دهند.

 

این گفت‌وگو در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۷ در سایت خبرگزاری ایلنا انتشار یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *