پیگیری تحقق شفافیت در سازمان املاک و مستغلات (دستور جلسه)

پنجاه‌وپنجمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شنبه ۹۷/۱۰/۱۵ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای کرداری، سرپرست محترم سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع پیگیری مصوبات جلسه پیشین در خصوص تحقق شفافیت در سازمان املاک برگزار خواهد شد.

حدود ۶هزار میلیارد از بودجه سال ۹۶، یعنی حدود یک سوم از بودجه شهرداری تهران در سازمان املاک و مستغلات محقق شده است، این درحالی است که معاملات و واگذاری‌های انجام شده در این سازمان، چه در دوره قبلی مدیریت شهری و چه در دوره جدید مدیریت شهری با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

عدم اتصال این سازمان به سامانه‌های مهم ثبت عملکرد مالی و معاملاتی در شهرداری ازجمله سامانه قراردادها و سامانه جامع مالی، از جدی‌ترین خلاءهای نظارتی موجود در مورد این سازمان است. ازاین‌رو در جلسه پیشین کمیته با این سازمان در تاریخ ۹۷/۵/۲۷ (اینجا را نگاه کنید) توافقاتی جهت اتصال این سازمان به سامانه‌‌های مهم ثبت عملکرد مالی و معاملاتی در شهرداری تهران صورت گرفت که در جلسه فردا (۹۷/۱۰/۱۵) روند اجرای این توافقات مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. با اتصال سازمان املاک به سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها، اطلاعات معاملات ملکی انجام شده در شهرداری تهران بر روی وبسایت شفاف در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

همچنین به‌منظور ارتقای غنای اطلاعاتی سامانه جامع املاک، از سازمان املاک خواسته شده است تا برنامه خود برای اتصال این سامانه به سامانه قراردادها و سامانه جامع مالی را ارائه دهد. برقراری اتصال بین این سامانه با سامانه قراردادها موجب می‌شود تا پیش از عقد هرگونه قرارداد ملکی لازم باشد اطلاعات آن ملک در سامانه جامع املاک ثبت شده باشد. همچنین با توجه به آنکه امکان ارزیابی قیمت املاک از طریق سامانه جامع املاک فراهم است، اتصال این سامانه به سامانه جامع مالی موجب می‌شود انجام گردش مالیِ معاملات ملکی در سامانه جامع مالی مشروط به انجام فرایند ارزیابی از طریق سامانه املاک و ثبت اطلاعات مربوط به آن در سامانه باشد.

بنابر توضیحات مدیرعامل پیشین سازمان املاک در جلسه ۹۷/۵/۲۷، در دوره جدید مدیریت شهری اسناد مربوط به بیش از بیست‌هزار ملک اسکن و در سامانه جامع املاک بارگذاری شده است اما اطلاعات این سامانه هنوز کامل و جامع نیست. با توجه به گزارش‌های دریافت‌شده مبنی‌بر اینکه تعداد زیادی از املاک ثبت نشده، در دوره جدید مدیریت شهری مورد کشف و رصد قرار گرفته‌اند، از سازمان املاک خواسته شده است تا گزارشی دقیق از فهرست این املاک و وضعیت بهره‌برداری از آن‌ها به کمیته شفافیت ارائه دهد.

عدم به‌کارگیری فرمت واحد برای ارزیابی ارزش املاک تحت تملک شهرداری تهران موجب قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای و محمل فساد شده است. از سازمان املاک خواسته شده است تا گزارشی از اقدامات خود جهت یکسان‌سازی فرمت ارزیابی‌ها در مورد معاملات ملکی به کمیته ارائه دهد.

برنامه سازمان املاک جهت انتشار عمومی وضعیت املاک شهرداری تهران موضوع دیگری است که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. عدم شفافیت اطلاعاتی در حوزه املاک شهرداری تهران زمینه مناسبی برای شکل‌گیری فساد و بهره‌برداری ناکارآمد از این املاک به وجود آورده است. اهمیت انتشار عمومی این اطلاعات از آن جهت است که با فراهم آمدن امکان نظارت همگانی و فراگیر و فعال کردن فشار افکار عمومی در جهت فسادزدایی از این حوزه و بهره‌برداری کارآمدتر از املاک شهرداری تهران گام برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *