بررسی انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان

سیزدهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند به ریاست خانم دکتر بهاره آروین و با حضور آقای علی محمد مختاری، مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران و کارشناسان کمیته، با دو موضوع «بررسی دسترسی عمومی به اطلاعات فضای سبز پرونده های ثبت شده در سامانه شهرسازی» و «بررسی نسخه آزمایشی سامانه اطلاع رسانی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان» روز شنبه مورخ ۹۶/۱۰/۲۳ برگزار شد.

✅یکی از برنامه های در دست اقدام در کمیته شفافیت و شهر هوشمند پیگیری امکان دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه شهرسازی و معماری است. بر این اساس قرار است اطلاعات سامانه شهرسازی در مورد پلاک ثبتی هایی که از اول شهریور امسال تقاضای تشکیل پرونده داده اند و پروانه ساخت هم برایشان صادر شده در دسترس عموم قرار گیرد. برای دسترسی عمومی به اطلاعات فضای سبز پرونده های ثبت شده در سامانه شهرسازی باید فرم های «الف» و «ب» به صورت سیستمی تکمیل شوند. این در حالی است که در حال حاضر فقط اطلاعات فرم «الف» به صورت سیستمی وارد می شود و اطلاعات فرم«ب» همچنان به صورت دستی تکمیل می شود.

با سیستمی شدن فرم «ب» دوباره کاری ها و کاغذ بازی ها کم می شود. امکان دسترسی عمومی به اطلاعات موجود در فرم فراهم می شود. با شفافیت در اطلاعات این فرم برخوردهای سلیقه ای و فساد کاهش می یابد. محاسبه عوارض به صورت سیستمی و خودکار انجام می شود. امکان نظارت مردمی بر فضاهای سبز شهری افزایش پیدا می کند.

با وجود پیگیری های مداوم سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران سیستمی شدن فرم «ب» تاکنون انجام نشده است. سازمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری متعهد شده است که تا تاریخ اول بهمن ماه این اقدام انجام شود.

آقای مختاری، در جلسه کمیته اعلام کرد که اگر تا تاریخ مقرر امکان تکمیل فرم «ب» به صورت سیستمی فراهم نشود، سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران حتی به قیمت عقب افتادن کار مراجعان هیچ فرمی را به صورت دستی قبول نمی کند.

در تماس تلفنی مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران با یکی از مسئولان سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری علت اصلی سیستمی نشدن فرم «ب» نبود اعتبار مالی عنوان شد. آقای مختاری اعلام کرد با وجود اینکه تامین هزینه این طرح بر عهده این سازمان نیست اما حاضر است هزینه مورد نظر را پرداخت کند تا کار در زمان تعیین شده انجام شود.

در جمع بندی نهایی مقرر شد در صورتی که تا تاریخ اول بهمن ماه کار سیستمی شدن فرم «ب» به انجام نرسد، با دعوت از سه طرف مرتبط در این پروژه یعنی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری، معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات جلسه دیگری از کمیته شفافیت و شهر هوشمند به این موضوع اختصاص داده شود تا به این مساله رسیدگی شود.

✅ در ادامه پیگیری های کمیته در مورد انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، بررسی نسخه آزمایشی وب سایت اطلاع رسانی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان دومین دستور جلسه کمیته در روز شنبه (۹۶/۱۰/۲۳) بود. پیش از این، نسخه آزمایشی وب سایت مورد بررسی اولیه قرار گرفته و ضرورت اضافه شدن امکان جستجو در مطالب برای انجام هر گونه بررسی بیشتر به سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده بود. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات هم تغییراتی را اعمال کرده و امکان جستجوی ساده و به صورت متنی را به وب سایت اضافه کرده بود اما کارشناسان کمیته با بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که امکان جستجوی اضافه شده در وب سایت کارآمد و پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست و وب سایت نیاز به ابزار جستجوی پیشرفته دارد که بتوان با فیلدهای مختلف مانند ناحیه، منطقه، موضوع قرارداد، پیمانکار و … قراردادها را جستجو کرد.

اصلی ترین مشکل نسخه آزمایشی وب سایت که مانع از رونمایی آن در موعد مقرر شده است، عدم جامعیت اطلاعات عنوان شد به گونه ای که اطلاعات موجود در این وب سایت، اطلاعات تمامی قراردادهای منعقد شده در شهرداری تهران و واحدهای تابعه از شهریور ۹۶ تاکنون را دربرنمی گیرد چراکه بسیاری از واحدهای تابعه اساسا اطلاعات خود را در سامانه قراردادها ثبت نمی کنند که آن اطلاعات به صورت خودکار در این وب سایت بازخوانی شود. در این راستا، مقرر شد یکی از دستورات جلسه آتی کْمیته به بررسی چگونگی الزام واحدهای تابعه به ثبت اطلاعات قراردادها در سامانه قراردادها با حضور مسئولین ذیربط اختصاص یابد.

از دیگر ضرورت های تحقق هدف شفافیت در سامانه اطلاع رسانی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، به روز شدن اطلاعات وب سایت به صورت سیستماتیک و همزمان با بارگذاری اطلاعات جدید در سامانه قراردادها عنوان شد به گونه ای که به محض بارگذاری اطلاعات قراردادهای جدید در سامانه قراردادها و تکمیل قسمت ابلاغ برنده در این سامانه، اطلاعات وب سایت اطلاع رسانی عمومی نیز به صورت خودکار و همزمان به روز رسانی شود.

یکی دیگر از ایرادات نسخه آزمایشی وب سایت از نظر کارشناسان، نداشتن توضیحات در رابطه با نحوه خوانش و درک قراردادها برای مخاطب عام بود. اگر هدف از راه اندازی وب سایت، شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات است باید توضیحاتی در وب سایت قرار داده شود که مخاطب عام با خواندن آن توضیحات امکان فهم و بررسی قراردادها را به دست آورد. در حالی که میزان توضیحات وب سایت فعلی به گونه ای است که صرفا کسانی که با ساز و کار قراردادها در شهرداری آشنا هستند می توانند اطلاعات این سامانه را مورد بررسی قرار دهند. عنوان شد که این گونه اطلاع رسانی بدون ارایه توضیحات ضروری، حتی می تواند به بدفهمی و تفسیر نادرست منجر شود. در همین راستا، پیشنهاد شد علاوه بر ارایه توضیحاتی عام در مورد فیلدهای موجود در وب سایت، دلیل ترک تشریفات مناقصه در مورد قراردادها، آنگونه که در سامانه قراردادها قید شده است، به اطلاعات وب سایت اطلاع رسانی نیز افزوده شود.

همچنین از آنجایی که بسیاری از قسمتهای پیش بینی شده در وب سایت اطلاع رسانی خالی و بدون داده بود، اجباری کردن تکمیل همه ی بخشهای پیش بینی شده در سامانه قراردادها در هنگام ورود داده ضروری تشخیص داده شد. همچنین اضافه شدن بخش اختصاصی شناسه اقتصادی و حقوقی شرکت برنده و نیز تدقیق در نام و سمت مسئول اصلی امضای قرارداد در سامانه قراردادها نیز از دیگر اقدامات ضروری عنوان شد.

بررسی نسخه آزمایشی وب سایت اطلاع رسانی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در این جلسه کمیته به پایان نرسید و قرار شد که کارشناسان بررسی های تخصصی تر را انجام دهند و در جلسه بعد جمع بندی نظرات به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *