✅ شهرداری تمام شیشه‌ای: هرچه در اختیار شوراست، در دسترس همه است.

?ایده کلی شهرداری_تمام_شیشه_ای این است: همه داده‌ها و اطلاعاتی از شهرداری که درحال حاضر در دسترس شورای شهر قرار دارد یا طبق قانون می‌تواند در اختیار شورای شهر قرار داشته باشد، از طریق یک سامانه آن لاین در اختیار همه شهروندان قرار گیرد. این داده‌ها و اطلاعات می‌تواند شامل میزان بودجه و نحوه هزینه‌کرد آن، نحوه واگذاری پروژه‌های بالای یک میلیارد تومان، مجوزها و کاربری‌‌ها و دیگر داده‌ها و اطلاعات مشابه است، همچنین است انتشار علنی مذاکرات شورا و انتشار علنی رای تک‌تک اعضا در مباحث مختلف.

?به نظرم این برنامه شامل یک هدف روشن و سنجش‌پذیر است، یعنی بعد از چهار سال می‌توان ارزیابی کرد که آیا سامانه آن لاین راه‌اندازی شده است یا خیر، داده‌ها و اطلاعات موجود در آن، به صورت مداوم به روز می‌شود یا نه، با در نظر گرفتن ملاحظات ناظر بر حفظ حریم شخصی افراد، اطلاعات تا چه حد جامع و با جزئیات لازم است.

?درواقع مزیت طرح شهرداری تمام شیشه‌ای نسبت به برنامه‌های معمول این است که حاوی یک اقدام عملی مشخص است برخلاف بسیاری از برنامه‌هایی که حاوی جملاتی کلی هستند و بیشتر ناظر بر ارزش‌ها، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های کلی هستند تا اقدامات عملی مشخص و سنجش‌پذیر.

?همچنین تلاش برای تحقق این برنامه برای اعضای شورای شهر امکان‌پذیر است و وعده‌اش فراتر از امکانات و اختیارات‌شان نیست چون دارند از جیب خودشان یعنی همان اطلاعات در اختیارشان خرج می‌کنند نه بیشتر.

?مزیت سوم این طرح این است که ناظر به تغییرات بلندمدت و پایدار است و می‌توان امیدوار بود که بعد از اتمام عضویت اعضایی که این برنامه را محقق کرده‌اند، وضعیت به سادگی قابل بازگشت به وضعیت پیشین عضویت این اعضا نباشد. درواقع راه‌انداختن سامانه آن لاین حاوی داده‌ها و اطلاعات به روز مرتبط با حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری در شهر، تغییری است که اعضای دوره بعد هم ناچار از تن دادن به آن هستند حتی اگر اعتقادی به این میزان شفافیت نداشته باشند اما توان بروز این اعتقادشان را جز با برچیدن بساط این سامانه و پرداخت هزینه اجتماعی همراه با آن نخواهند داشت.

?اما این برنامه یک مزیت اختصاصی دارد که ناشی از رویکرد اجتماعی ارائه دهنده و ناظر به فعال کردن پتانسیل شهروندان در تغییر وضع موجود است. یک وقت هست که شما می‌‌گویید همه اعضای منتخب شورا ملزم به شفافیت و فاش کردن تخلفات و فساد احتمالی در حوزه‌های مختلف شوند، در این صورت مسئولیت شفافیت و نظارت و نقد و اعتراض و خلاصه کنشگری تنها بر گردن همان ۲۱ عضو شوراست. درحالی‌که شهرداری تمام شیشه‌ای با فراهم کردن امکان دسترسی عمومی به داده‌ها و اطلاعات در اختیار خودش، از ظرفیت تمام شهروندان، به خصوص از ظرفیت شهروندان متخصص در حوزه‌های مختلف برای رصد انتقادی تصمیم‌گیری‌های شهری استفاده می‌کند و فشار افکار عمومی را به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای نظارتی، همواره بر بالای سر مسولین شهرداری بالقوه فعال نگه می دارد. این مزیت اختصاصی باعث می‌شود مسئولین شهرداری دیگر با وعده و وعید‌های رنگ به رنگ قادر به خرید سکوت تنی چند یا همه اعضای شورا در برابر تخلفات احتمالی نباشند. در یک کلام، طرح شهرداری تمام شیشه‌ای، شورای شهر را دقیقا مطابق با کارویژه‌اش محقق می‌کند یعنی نهاد مدنی واسط میان شهرداری و شهروندان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *