به جای حذف و نامرئی کردن زباله‌گردها باید به دنبال بهبود شرایط‌شان باشیم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون ۵۴ درصد گردش مالی حوزه پسماند در اختیار مراکز غیررسمی است، گفت: زباله‌گردها حذف‌شدنی نیستند و با تلاش برای حذف آن‌ها از چرخه جمع‌آوری پسماند، تنها به نامرئی شدن آنها و زمینه افزایش استثمار و بدتر شدن شرایط‌شان کمک می‌کنیم؛ پس به جای تلاش برای حذف آن‌ها بهتر است مراکز غیررسمی تفکیک پسماند را ترغیب کنیم تا برای دریافت مجوز استانداردها را رعایت کنند.
بهاره آروین در دویست و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح جامع مدیریت پسماند پیشنهاد اضافه شدن مواردی را به پیوست ۳ و ۱۵ طرح ارائه کرد و گفت: نکته‌ای که بیان می‌کنم مستقیما مربوط به مساله پسماند نیست اما از وجوه بسیار مساله‌مند شهر تهران است و ان مساله زباله‌گردی است.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ما باید برای بهبود شرایط زباله‌گردها کاری انجام دهیم، بیان کرد: در بخش غیررسمی حوزه پسماند ۱۴ هزار نفر فعال هستند که ۴ هزار نفر از آن‌ها کودک هستند. برای اینکه بزرگی این جمعیت را درک کنیم بهتر است بدانیم تعداد زباله‌گردهای تهران با تعداد بقالی‌های سطح شهر که ۱۷ هزار مورد است تقریبا برابری می‌کند. این افراد مورد استثمار قرار گرفته‌اند و اگر بخواهیم با بخشنامه حذفشان کنیم، تنها شرایطشان را بدتر خواهیم کرد.
آروین تصریح کرد: تلاش برای حذف کودکان از چرخه زباله‌گردی باعث نامرئی شدن آن‌ها شده و امکان هرگونه مداخله نهادهای اجتماعی را برای مهارت‌آموزی و خارج کردن آن‌ها از چرخه اقتصاد غیررسمی از بین خواهد برد.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که به صورت پایلوت به مراکز غیررسمی تفکیک، به شرط رعایت استانداردها و قوانین و اعمال نظارت بر آن‌ها جواز فعالیت برای مدت معین ارایه شود.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما در کمیته شفافیت و شهر هوشمند روی این راهکار کار کارشناسی زیادی انجام داده‌ایم و تصور می‌کنیم بیش از قراردادهای تجمیع پهنه‌ای نتیجه خواهد داد. البته اصراری نداریم که تجمیع پهنه‌ای کنار گذاشته شود و این راهکار جایگزین شود؛ بلکه می‌توان این راهکار را در کنار تجمیع پهنه‌ای به صورت پایلوت مورد آزمون قرار داد و درصورت حصول نتیجه به سایر نقاط تعمیم داد.
آروین افزود: اکنون مراکز غیررسمی ۵۴ درصد گردش مالی حوزه پسماند را در اختیار دارند و اتفاقا شهرداری برای دریافت سهمش از پسماند خشک ارزشمند باید به این بخش ورود موثر داشته باشد. ما می‌توانیم به شرط رعایت استانداردهایی مثل عدم استخدام کودکان به این مراکز مجوز دهیم.
وی تصریح کرد: زباله‌گردها حذف‌شدنی نیستند؛ بلکه با اجرای برخی سیاست‌ها ممکن است نامرئی شوند که این به مسائل اجتماعی دامن می‌زند.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بیان اینکه راهبرد خود طرح جامع هم رسمی‌سازی عوامل غیررسمی است، گفت: اما این موضوع در برنامه عملیاتی طرح لحاظ نشده است. علت اینکه ما پیشنهاد خود را روی مواد طرح مطرح نکردیم و در پیوست‌ها مطرح کردیم هم همین بود.
این پیشنهاد با ۷ رای موافق از ۱۴ نفر از حاضرین به تصویب نرسید.

مانع‌زدایی از فعالیت اپلیکیشن‌های پسماند
آروین در بخش دیگری از این جلسه هم در جریان بررسی ماده ۱۴ و در موافقت با پیشنهاد محمود میرلوحی مبنی بر رفع انحصار از فعالیت اپلیکیشن‌های حوزه جمع‌آوری پسماند و مانع‌زدایی از فعالیت کلیه اپلیکیشن‌ها در تمامی مناطق گفت: سالیان سال است که تلاش می‌شود اپلیکیشن‌های مرتبط با حوزه پسماند فعالیت کنند اما متاسفانه انبوهی از مقررات به بهانه نظارت از فعالیت رقابتی اپلیکیشن‌های این حوزه ممانعت کرده‌اند. در حال حاضر تعداد محدودی اپلیکیشن که کارایی بالایی هم ندارند در سطح مناطق فعالیت می‌کنند اما هوشمندسازی مدیریت پسماند و فعالیت اپلیکیشن‌ها با وضعیت فراگیر و مطلوب فاصله زیادی دارد که علت اصلی آن نبود فضای رقابت و انحصارِ ایجادشده است.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: این در حالی است که یکی از کارآمدترین راهکار‌ها درجهت جمع‌آوری پسماند خشک، زمینه‌سازی برای ایجاد فضای رقابتی اپلیکیشن‌ها در این زمینه است.
آروین با بیان اینکه پیشنهاد یادشده در واکنش به واقعیت موجود مطرح شده و منظور وجود انحصار در طرح جامع نیست، گفت: تاکید طرح بر رفع انحصار کمک می‌کند تا در آینده از انحصار جلوگیری شود.
درنهایت این پیشنهاد در قالب اصلاحات عبارتی اعمال شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *