یارانه‌های شهرداری تهران باید به جای توزیع غیرهدفمند، به دست اقشار نیازمند برسد

امروز در صحن علنی شورای شهر گزارش کمیسیون برنامه و بودجه را درخصوص طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان» قرائت کردم. خوشبختانه طرح به تصویب اعضای شورا رسید و زمان باقی‌مانده از صحن به بررسی جزئیات آن اختصاص یافت.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران تخفیف‌ها و یارانه‌های زیادی به شهروندان ارائه می‌کند اما به دلیل توزیع غیرهدفمند، کمک‌ها لزوما به دست اقشار نیازمند نمی‌رسد.

بهاره آروین صبح امروز در دویست و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح «هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان» ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: ما در شهرداری تهران یارانه‌های زیادی به شهروندان می‌دهیم. ما در اماکن ورزشی به شهروندان تخفیف می‌دهیم، در حمل و نقل عمومی‌ حتی قیمت تمام‌شده بلیط را از مردم دریافت نمی‌کنیم، در دوچرخه‌های اشتراکی برای تشویق شهروندان یارانه‌هایی می‌دهیم و … . اما متاسفانه این یارانه‌ها را به صورت غیرهدفمند اعطا می‌کنیم. یعنی یارانه‌ها لزوما به دست اقشار نیازمند نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه طرح شش ماده و یک پیوست کوتاه دارد که بیشتر جهت روشنگری ارائه شده است، گفت: این شش ماده دو هدف اصلی دارد که به نظر می‌رسد هسته مرکزی رویکرد اصلاح‌طلبی است: افزایش مشارکت و کاهش نابرابری و بی‌عدالتی. در این طرح تلاش حداکثری صورت گرفته تا این دو هدف تبلور یابد. شاید این طرح باید در سال اول شورا ارائه می‌شد اما وارد شدن ما به سازوکارهای شهرداری و قابل اجرا ساختن این رویکردهای اصلاح‌طلبی زمان را گرفت اما طرح هنوز فرصت اجرا دارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: اتفاقا همین ماه‌های پایانی است که ما را به عنوان شورای شهر اصلاح‌طلب متمایز می‌کند و حتی اگر به دلیل فراگیری ویروس کرونا فرصت اجرا محدود باشد این طرح به عنوان میراث شورای پنجم باقی خواهد ماند.

عضو شورای شهر تهران در توضیح طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان گفت: بنده طراح این طرح بوده‌ام و تعداد زیادی از دوستان آن را امضا کرده‌اند. تعداد زیادی از کمیسیون‌های شورا و واحدهای اجرایی شهرداری از جمله کمیسیون حقوقی شورا، کمیسیون عمران و حمل و نقل، معاونت مالی شهرداری، معاونت اجتماعی و فرهنگی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و مرکز مطالعات شهرداری تهران روی این طرح نظراتی دادند و اینکه بررسی این طرح در کمیسیون به طول انجامید به جهت جمع‌بندی این نظرات و اصلاحات بود.

ضرورت ایجاد بانک اطلاعات یکپارچه در شهرداری تهران

وی افزود: از آنجا که ما در شهرداری از بانک اطلاعات یکپارچه برخوردار نیستیم، ناگزیر تخفیف‌ها را به همه اعطا می‌کنیم و همانگونه که ثروتمندان قصر خود را با لامپ‌های متعدد تزئین کرده‌اند و بیشترین یارانه برق را دریافت می‌کنند یا بیشترین یارانه بنزین را پورشه‌سواران دریافت می‌کنند، در شهرداری تهران هم یارانه‌ها را طوری تقسیم کرده‌ایم که به اقشار هدف نرسیده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما از سوی دیگر شهروندان مشارکت‌جویمان را هم تشویق نکرده‌ایم، گفت: برخی شهروندان تنها به دلیل اهداف و روحیات متعهد و مشارکت‌جویانه خود سعی می‌کنند از طریق ۱۳۷ مشکلات را به شهرداری گزارش کنند یا مثلا در روز درختکاری نسبت به کاشت نهال اقدام می‌کنند. ما در این طرح تلاش داریم این شهروندان را تشویق کنیم.

آروین تاکید کرد: ما باید بانک اطلاعاتی خود را به کمک بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد تکمیل کنیم. اینکه دولت توانست در این دوره فراگیری کرونا به بعضی اقشار نیازمند سبد حمایتی برساند به خاطر بانک اطلاعاتی خوبی بود که در وزارت رفاه فراهم شد. وگرنه یا باید به همه کمک می‌شد که دولت توانش را نداشت یا باید کمک‌هایش را از مردم دریغ می‌کرد.

عضو شورای شهر تهران یادآوری کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی چیز پیچیده ای نیست. در حال حاضر کارگروه تبادل اطلاعات تشکیل شده و مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری هم در آن شرکت می‌کند. این بانک‌های اطلاعاتی در این کارگروه می‌توانند تجمیع شوند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: اولین و مهم‌ترین اصلاح انجام‌شده برمبنای نظر کمیسیون حقوقی و نظارت شورا درخصوص عنوان طرح بود. با توجه به اینکه عنوان طرح در ابتدا «هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران» بود، نظر کمیسیون حقوقی این بود که محتوای طرح در زمینه هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان است و ما هم با پذیرش این موضوع عنوان طرح را تغییر دادیم.

وی با بیان اینکه ماده یک طرح تعریف می‌کند که خدمت و مشارکت چیست، عنوان کرد: ماده دوم نیز زیرساخت‌های اجرا را توضیح می‌دهد که خوشبختانه با توجه به تلاش‌های شورای شهر در سه سال و اندی گذشته، درگاه واحد شهروندی در قالب سامانه تهران من ایجاد شده و به همین دلیل بخش زیادی از زیرساخت لازم فراهم است. اکنون تعداد استفاده‌کنندگان از سامانه تهران من به بیش از دو میلیون نفر رسیده است و با افزایش مشوق‌ها ثبت‌نام شهروندان در این سامانه افزایش می‌یابد.

وی در ادامه توضیحات خود درخصوص طرح یادشده گفت: ماده سه به شهرداری دو ماه فرصت می‌دهد تا لایحه بیاورد. درواقع تصویب طرح به این معنا نیست که بخواهیم تمام جزئیات طرح را تصویب کنیم. البته ارائه لایحه از سوی شهرداری خیلی به طول نمی‌انجامد؛ چراکه همین اکنون در مرکز ارتباطات شهرداری طرحی با مضمون کاهش نابرابری و افزایش مشارکت به صورت آزمایشی در حال اجراست و مشوق‌هایی را به شهروندان ارائه می‌کند. بنابراین لایحه شهرداری به زودی آماده می‌شود و همزمان با لایحه بودجه به شورا خواهد آمد و اثرات بودجه‌ای آن هم قابل ردیابی خواهد بود.

آروین با اشاره به ماده چهار این طرح اظهار داشت: ما در افزایش مشارکت جمع‌سپاری را هم دیده‌ایم. این چند سال دوستان بعضا در توییتر و فضای مجازی از شهروندان درخصوص اقدامات مدیریت شهری نظرخواهی می‌کردند. سامانه جمع‌سپاری برای این است که فقط شهرداری از نظرات شهروندان بهره‌مند نشود؛ بلکه صدای شهروندان درخصوص طرح‌ها و لوایح ما به صورت سیستماتیک شنیده شود.

وی ادامه داد: یکی از نقطه نظرات کمیسیون‌ها این بود که اقشار نیازمند مثل توانیابان یا سالمندان ممکن است به اینترنت و سامانه تهران من دسترسی نداشته باشند. این نکته بسیار درستی بود و ما سرای محلات را به عنوان مرجعی برای تکمیل پروفایل اینگونه افراد در نظر گرفتیم.

به گفته آروین، در طرح یک فرمول پیشنهادی هم داده شده تا ضرایب اقشار نیازمند مثل زنان سرپرست خانوار، توانیابان، سالمندان و دیگر اقشار نیازمند برای اعطای مشوق‌ها مشخص شود.

عضو شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: این طرح در جهت پاسخ دادن به مطالبات و صدای ناشنیده اقشار نیازمند طراحی شده است و امیدوارم اعضای محترم به آن رای دهند.

درنهایت این طرح با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

فایل PDF طرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *