انتشار اطلاعات ساختمان‌های ایمن به همراه تاریخ و تعداد اخطاریه‌های ساختمان‌های ناایمن

عضو شورای شهر تهران انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن را در گرو توافق با نهادهای مسئول امنیت شهر دانست و گفت: سناریو ما برای جلب موافقت این نهادها این است که اطلاعات ساختمان‌های ایمن را با جزئیات منتشر کنیم اما در مورد ساختمان‌های ناایمن، تنها تعداد و آخرین تاریخ اخطاریه‌های ایمنی را بدون اشاره به نقطه ضعف آنها در دسترس عموم قرار دهیم.
بهاره آروین شب گذشته طی ارتباط تلفنی با برنامه زنده تهران ۲۰ درباره وضعیت انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن شهر تهران گفت: ما در بهمن ماه سال گذشته در شورای شهر تهران مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه اطلاعات ساختمان‌های ناایمن شهر یا دست کم اطلاعات ساختمان‌های بااهمیت بالا و ناایمنی که عمومی بوده و مردم به آنها تردد دارند منتشر شود.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: ما ماه‌ها پیگیر اجرای این مصوبه بودیم تا اینکه در مهر ماه سال جاری هم‌زمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی، اطلاعات هزار ساختمان مهم و بالقوه خطرپذیر شهر تهران در دسترس عموم قرار گرفت. اما پس از انتشار این اطلاعات برخی نهادها که مسئولیت امنیت شهر را بر عهده دارند، به شهرداری تهران اعلام کردند که این اطلاعات با جزئیات بالا منتشر شده و ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد. از این جهت شهرداری تهران انتشار اطلاعات را متوقف کرد که ما هم در شورای شهر این اقدام را به بحث گذاشتیم.
آروین ادامه داد: از زمانی که من در برنامه تهران ۲۰ اعلام کردم که تلاش خواهیم کرد تا انتشار این اطلاعات از نو آغاز شود، تمام تلاش من و همکارانم در شورا و شهرداری در جهت تحقق این وعده بوده است. در این مدت جلسات خوبی برگزار کردیم و رایزنی‌های مفیدی انجام دادیم اما از آنجا که بازگرداندن این اطلاعات نیازمند رایزنی و گفت‌وگو با نهادهای بیرون از شورا و شهرداری است، نیاز به زمان بیشتری داریم.
وی با بیان اینکه در این مدت به سناریوهای دیگری هم رسیده‌ایم، اظهار داشت: یک سناریو این است که اطلاعات ساختمان‌هایی را که ایمنی قابل قبولی دارند، با جزئیات منتشر کنیم و در مورد ساختمان‌های ناایمن، تعداد و آخرین تاریخ اخطاریه‌های ایمنی را در دسترس عموم قرار دهیم. براساس این سناریو اینکه نقطه ضعف این ساختمان‌ها کجاست منتشر نمی‌شود و به نظر می‌رسد اینگونه هم دغدغه‌های موجود درخصوص ناایمنی ساختمان‌ها رفع می‌شود و هم نظارت همگانی فعال می‌شود تا در نهایت به مطالبه‌گری مردم برای افزایش ایمنی ساختمان‌های ناایمن منجر شود.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در پاسخ به این پرسش که آیا آن نهادی که نگران سوءاستفاده از اطلاعات ساختمان‌های ناایمن است، نگران رخدادهایی مثل کلینیک سینا اطهر و پلاسکو نیست، بیان کرد: من هم در این زمینه با شما هم‌نظر هستم و طی این مدت رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایمان هم حول همین محور بوده است. حتی من در نظر داشتم به شما پیشنهاد دهم یکی از نمایندگان نهادهای امنیتی را به برنامه خود دعوت کنید تا آنها نیز استدلال‌هایشان را به زبان خود بیان کنند.
آروین در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که روی سامانه قرار گرفته بود، از هزار ساختمان به سه هزار و ۵۰۰ ساختمان افزایش یافته و اگر بتوانیم طبق سناریو یادشده توافقات لازم را حاصل کنیم، این اطلاعات منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *