تصویب عرضه سهام همشهری و شهروند در بازار سرمایه/ عرضه سهام واحدهای تابعه در بازار سرمایه منجر به شفافیت مالی آن‌ها خواهد شد

اعضای شورای شهر تهران به کلیات لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت خدماتی شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه رای موافق دادند.
بهاره آروین در دویست و چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص لایحه «برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت خدماتی شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه» اظهار داشت: مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه‌ی لایحه در خصوص عرضه‌ی سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه» دقیقا یک سال پیش، با پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند و در تاریخ ۱۴ آبان ۹۸ به تصویب رسید. در مصوبه پیش‌بینی شده بود که لایحه جامع اقدامات برای عرضه سهام شرکت‌های تابعه ظرف ۳ ماه به شورا بیاید و شهرداری تعیین کند که چه تعداد از شرکت‌ها قابل واگذاری اند، چه تعداد وظیفه حاکمیتی داشته و قابل واگذاری نیستند، چه تعداد نیازمند تغییرات بلندمدت هستند و چه تعداد همین اکنون قابلیت آغاز برنامه عملیاتی را دارند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: به هر حال شهرداری بعد از چندین ماه و در اواخر شهریور ماه لایحه برنامه عملیاتی و زمانبندی اجرایی عرضه سهام شرکت شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه را به شورا ارسال کرد. کمیسیون برنامه و بودجه به این دلیل که از زمان اجرای مصوبه گذشته بود به فوریت تشکیل جلسه داده و گزارش خود را آماده کرد.
وی با اشاره به موافقت کمیسیون برنامه و بودجه با کلیات لایحه بیان کرد: ما معتقدیم این اقدامات هرچه زودتر باید آغاز شود. تغییراتی هم که این کمیسیون پیشنهاد کرده شامل اصلاحات جزئی است.
آروین ادامه داد: ما میزان سهام را که در لایحه شهرداری ۲۵ درصد پیش‌بینی شده بود تا ۳۰ درصد افزایش دادیم و این عدد همچنان زیر ۳۳ درصد است که مبنای تغییر مالکیت سهام است.
وی افزود: همچنین ما ترکیب اعضا در هیات واگذاری را هم تا حدی تغییر دادیم. ترکیب این هیات شامل معاون مالی، معاون برنامه‌ریزی، معاون ذی‌ربط در هریک از شرکت‌ها، یک نفر صاحبنظر خبره به پیشنهاد کمیسیون و تصویب شورا و یک نفر از اعضای شورای شهر به عنوان ناظر است. ما مدیرکل مجامع و مدیرعامل را از ترکیب هیات واگذاری خارج کردیم؛ چراکه در متن ماده مقرر شده پیشنهادات با امضای دو نفر یعنی مدیرکل مجامع و مدیرعامل صورت گیرد و ما احساس کردیم اگر این دو فرد در هیات واگذاری هم باشند، درواقع دوبار رای داده‌اند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمسیون برنامه و بودجه یک ماده مهم به لایحه اضافه کرده است، گفت: شهرداری تهران مصوبه را به طور کامل اجرا نکرده بود و نسبت به تعیین تکلیف واگذاری واحدهای تابعه اقدام نکرده بود. شهرداری به گونه‌ای کار کرده بود که گویا تعیین تکلیف واگذاری این دو شرکت و موسسه به معنای اجرای کل مصوبه است. ما شهرداری را ملزم کردیم نسبت به ارائه لایحه برای واگذاری همه شرکت‌هایی که قابلیت واگذاری دارند و بالاتر از ۳۳ درصد از سهامشان در مالکیت شهرداری است و به این معنا واحد تابعه محسوب می‌شوند اقدام کند.
به گفته او، ماده ۶ هم درباره واگذاری ترجیحی سهام به کارمندان و پرسنل شهرداری تهران است که کمیسیون برنامه و بودجه آن را در چارچوب ضوابط بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه محدود کرده و تبصره ذیلش نیز ناظر به ارائه پیشنهاد از سوی معاونت منابع انسانی درخصوص چگونگی این واگذاری ترجیحی و تصویب آن از طرف هیات واگذاری است.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه اظهار کرد: ما چهار سال زحمت کشیدیم تا رویکرد شورا را در واگذاری‌های شفاف نشان دهیم. واقعیت این است که خیلی اوقات اقدامات دولت در عرضه سهام شرکت‌های دولتی در یک فرایند غیرشفاف صورت گرفته و اگر قرار شد شرکت‌های شهرداری واگذار شوند این باید در شفاف‌ترین حالت و از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد. شرکت‌هایی هستند که در حوزه ماموریتی شهرداری تهران نیستند و جز اینکه هزینه‌های ما را بالا برده‌اند و سیستم را بزرگ کرده‌اند، اثری نداشته‌اند.
وی اضافه کرد: ممکن است دوستان ابهاماتی داشته باشند مبنی بر اینکه در صورت اعطای مجوز، آیا شرکت شهروند و موسسه همشهری می‌توانند واگذار شوند یا قابلیت عرضه سهام ندارند. در پاسخ باید بگویم که این واگذاری امکانپذیر است. به خصوص الان که می‌بینید دولت چگونه برای تامین مالی پروژه‌ها از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی استفاده می‌کند. واحدهای تابعه ما خیلی بیشتر از شرکت‌های دولتی شرایط واگذاری دارند. بقیه کار را هم باید به خرد جمعی خریدارانی واگذار کنیم که به خرید این سهام رو خواهند آورد. فکر می‌کنم ورود شهرداری به بازار سرمایه ورود مبارکی خواهد بود.
به گفته آروین، هدف اصلی از ارائه‌ی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه‌ی لایحه در خصوص عرضه‌ی سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه» افزایش شفافیت مالی بوده است؛ چراکه رسیدگی به وضعیت مالی این واحدها در بسیاری مواقع به دلیل آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی خاصشان یا اساسنامه‌هایشان امکانپذیر نیست. ورود یک سازمان تخصصی نظارت مالی مثل بازار سرمایه می‌تواند این خلاء را جبران کند.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه واگذاری یا عرضه‌ی هرچند محدود سهام برخی شرکت‌هایی که قابلیت عرضه در بازار سرمایه را دارند به شفافیت مالی و نظارت‌پذیری این واحدها کمک بسیاری می‌کند، امیدوارم دوستان به آن رای دهند.
در نهایت کلیات لایحه عرضه سهام همشهری و شهروند با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *