کناره‌گیری از انتخابات هیئت رییسه در سال چهارم

نطق پیش از دستور بهاره آروین در صحن علنی:

اکنون پنجمین دوره شورای شهر تهران، شفاف‌ترین نهاد پارلمانی در ایران است. در سه سال گذشته، با پیگیری اعضای محترم هیئت رئیسه و همراهی موثر اعضای شورا، اقدامات مهمی در جهت شفافیت شورا انجام شده است که عبارتند از:
• راه‌اندازی سامانه گردش طرح‌ها و لوایح به منظور الکترونیک و سیستماتیک کردن فرآیند بررسی طرح‌ها و لوایح
• انتشار عمومی و به روز دستور جلسات شورای شهر به همراه کلیه ضمائم روی وبسایت شورا
• راه‌اندازی و به‌کارگیری سیستم رای‌گیری الکترونیکی که امکان ثبت سیستماتیک آراء و انتشار و نمایش عمومی آن را برای حاضران در صحن شورا و نیز کلیه اعضای شورا فراهم کرد.
• پیگیری پخش زنده جلسات صحن به صورت منظم و فراگیر در وبسایت شورا و ارتقای کیفیت آن
• راه‌اندازی سیستم نوبت‌گیری الکترونیکی و شفاف
• تهیه استاندارد مشروح مذاکرات شورا و انتشار عمومی و استاندارد آن به همراه آراء موافق و مخالف در رای‌گیری‌های انجام شده، به همراه انتشار صوت جلسات در وبسایت شورا
تمامی این اقدامات نه فقط برای اولین‌بار در شورای شهر تهران بلکه برای اولین‌بار در کشور انجام شده است و می‌تواند الگویی برای دیگر نهادهای شورایی و پارلمانی به ویژه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
همکاران عزیز، هدف اول و آخر من از حضور در هیئت رئیسه شورا به سرانجام رساندن همین اقدامات به منظور تحقق یکی از محورهای چهارگانه طرح شهرداری تمام شیشه‌ای یعنی تحقق شفافیت در خود شورای شهر بود که با همت و پیگیری و همراهی موثر شما عزیزان به سرانجام رسید و امروز وقت آن است که در آخرین سال فعالیت شورای پنجم، این جایگاه در اختیار همکاران دیگر قرار گیرد.
با همراهی و دغدغه‌ای که در همکارانم برای پیشبرد و تحقق شفافیت سراغ دارم امیدوارم که این اقدامات، به خصوص برخی مراحل باقیمانده از جمله استفاده کامل از سامانه گردش طرح‌ها و لوایح و نیز اتصال سیستماتیک باز و بسته کردن میکروفون‌ها به سیستم نوبت‌گیری الکترونیک و مهم‌تر از همه این‌ها، تهیه و انتشار به روز مشروح مذاکرات شورا که متاسفانه به دلیل برخی ناکارآمدی‌های اداری و کندی‌های بوروکراتیک، تهیه آن از ابتدای سال ۹۹ متوقف شده است، امیدوارم این اقدامات با جدیت از سوی همکارانم در هیئت رئیسه جدید شورا پیگیری شده و ان‌شاءالله با گسترش و افزایش مطالبه‌گری عمومی پیگیرانه و مستمر جامعه مدنی، شفافیت به وجود آمده در دوره پنجم شورا، در سالیان بعد نیز پایدار خواهد ماند و ثمرات خود در بهبود کیفیت سیاست‌گذاری در شورای شهر پایتخت را در میان‌مدت و بلندمدت عیان خواهد کرد.
و اما نکته آخر؛ همکاران عزیز، راستش از همان سال اول که هر دو منشی هیئت رئیسه از میان خانم‌ها انتخاب شدند، همواره این نگرانی و دغدغه را داشتم که فرودستی جنسیتی ناشی از پس‌زمینه‌های فرهنگی با قرار گرفتن خانم‌ها در جایگاه منشی تشدید شود و زمینه‌ساز تعمیق کلیشه‌های جنسیتی شود. علی‌رغم این دغدغه، تصمیم گرفتم تحقق شفافیت را نسبت به پیگیری مطالبات ناظر بر رفع تبعیض و نابرابری‌های جنسیتی در اولویت قرار دهم، نمی‌دانم اشتباه کرده‌ام یا نه، به‌هرحال در سیاست آدم ناگزیر از چنین تصمیم‌گیری‌ها و اولویت‌بخشی به اهداف مختلف است، به تعبیری سیاست انتخاب میان خوب و بد نیست بلکه انتخاب میان خوب‌هاست. سه سال حضور در هیئت رئیسه صرف اولویت‌بخشی و پیگیری تحقق شفافیت در شورای شهر شد، به گمانم زمان آن رسیده است که باتوجه به تحقق این هدف و اولویت، اکنون پاسخ دادن به یکی از مطالبات به حق جامعه زنان ایرانی در دستور کار شورای اصلاح‌طلب قرار گیرد به‌گونه‌ای که زنان نه فقط در جایگاه منشی و همکار رئیس جلسه، بلکه خود در جایگاه اداره‌کننده اصلی جلسه قرار گیرند.
واقعیت آن است که شاید تا سال‌ها دیگر چنین فرصتی دست ندهد که هم حدود یک سوم از اعضای شورای شهر پایتخت را زنان تشکیل دهند و هم شورایی منسجم و یکدست با رویکردهای اصلاح‌طلبانه بر سر کار باشد که دغدغه و مطالبات برابری‌گرایانه زنان مورد اجماع و توافق جمعی آن‌هاست. از همه شما همکاران عزیز تقاضا می‌کنم فرصت تغییر در هیئت رئیسه را که با کناره‌گیری بنده در سال چهارم فراهم می‌شود برای پاسخگویی به مطالبات جامعه زنان مغتنم شمرده و با انتخاب یکی دیگر از زنان شورا در جایگاه نائب رئیس شورا، هم به کلیشه‌های جنسیتی حضور زنان در جایگاه منشی پایان داده و هم با ارتقای جایگاه زنان در هیئت رئیسه، محقق کننده بخشی از مطالبات به حق زنان در جامعه باشیم.

فایل PDF گزارش عملکرد سه سال حضور در هیئت رییسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *