نقش قائم‌مقامان ذی‌حسابان در تحقق شفافیت مالی در شهرداری تهران

چهارشنبه ۹۸/۱۰/۰۴، در اولین همایش «قائم‌مقامان ذی‌حساب، نظارت و ارتقای انضباط مالی» ارائه‌ای درباره نقش قائم‌مقامان ذی‌حساب در تحقق شفافیت و نظارت همگانی در شهرداری تهران داشتم:

? تحقق شفافیت، از آغاز، اولویت شورای پنجم بوده است. هدف اول از پیگیری شفافیت، بازسازی سرمایه اجتماعی شهرداری تهران و بازگرداندن اعتماد شهروندان به شهرداری، و هدف دوم، تحقق نظارت همگانی به عنوان شیوه‌ای موثر در کاهش فساد بوده است.

? مهم‌ترین مصوبه‌ شورای شهر پنجم در زمینه شفافیت مالی، «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» است که خرداد ۹۷ به تصویب رسید. این مصوبه، مبنای راه‌اندازی وبسایت شفاف و انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای کلان و تمام‌الکترونیکی کردن فرایند آن‌هاست.

? اما تصویب قوانین یک مسئله است و اجرای آن‌ها مسئله‌ای دیگر. برای مثال در شهرداری تهران بسیاری از معاملات، اصولا ثبت سیستمی نمی‌شوند و در نتیجه اطلاعات آن‌ها نیز روی وبسایت شفاف انتشار عمومی پیدا نمی‌کند. مثلا معاملات فاکتوری یا قراردادهای بیمه‌ای به عنوان قرارداد ثبت نمی‌شوند در حالی که معامله هستند.

? وظیفه قائم‌مقامان ذی‌حساب این است که در سطح مناطق و واحدهای تابعه نظارت کنند تا تامین اعتبار تمامی قراردادها منوط به ثبت سیستمی آن‌ها در سامانه‌های شهرداری باشد. همچنین تمامی اسناد پرداخت باید کد قرارداد بگیرند و بعد، از سوی ذی‌حسابان امضا شوند.

? به طور خاص در مورد سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری، از آنجا که این واحدها به سامانه مالی شهرداری تهران متصل نیستند و هریک سامانه و آیین‌نامه مالی-معاملاتی مستقل خود را دارند، نظارت بر آن‌ها با دشواری مواجه است. بسیاری از واحدها ادعا می‌کنند به سامانه مالی شهرداری متصلند اما بعد معلوم می‌شود این تنها روی کاغذ است و قراردادهای متعددی ثبت نمی‌شوند یا سامانه‌های مستقل وجود دارند.

? ذی‌حسابان حتما باید چنین مواردی را به شهرداری مرکز و کمیسیون و کمیته ذی‌ربط خبر دهند تا در میان‌مدت نهال ضعیف شفافیت تبدیل به درختی تنومند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *