شفافیت در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر (دستور جلسه)

هفتادوهفتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۴/۲۹ به ریاست بهاره آروین و با حضور حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با موضوع شفافیت در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر برگزار خواهد شد.

*

اصلی‌ترین مبنای قانونی تاسیس شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها است که به موجب آن، شهرداری تهران مکلف شده است تا از ایجاد و تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، دکان‌ها و به‌طورکلی مراکزی که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنان می‌شود یا مخالف اصول بهداشت در شهرها است، جلوگیری نماید و نسبت به تعطیل یا انتقال واحدهای مزاحم و آلوده‌کننده به خارج از شهر اقدام نماید.
به منظور شفافیت‌بخشی به عملکرد شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، در جلسه شنبه ۹۸/۴/۲۹، سامانه بند ۲۰ -که گردش کار مراحل اجرای بند ۲۰ از طریق آن انجام می‌گیرد- مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*

در بخش دیگری از این جلسه، گزارش شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر از نحوه واگذاری کیوسک‌های گل و مطبوعات و نیز غرف بازارهای روز و موقت دریافت خواهد شد.همچنین وضعیت به‌کارگیری کامل سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در این شرکت از جمله دو سامانه قراردادها و سامانه جامع مالی و ثبت اطلاعات قراردادهای واگذاری کیوسک و غرف در این دو سامانه با هدف شفافیت‌بخشی به عملکرد شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در واگذاری‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*

پیگیری حسن اجرای مصوبه «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران» (+) موضوع بخش آخر این جلسه است. بنابر بند پ و بند ت این مصوبه، کمیته «سیاست‌گذاری، راهبری و برنامه‌ریزی» اجرای مصوبه به دبیری مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر مکلف شده است تا دو دستورالعمل «ساماندهی دستفروشی در شهر تهران» و «ساماندهی مشاغل سیار موتوری در شهر تهران» را تهیه و به شورای شهر ارائه کند.
در تدوین مصوبه «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران»، هدف، جایگزین کردن دستورالعملی جامع و واحد به جای رویه‌های ناهماهنگ و سلیقه‌ای فعلی که بعضا به برخوردهای قهری با دست‌فروشان و افراد شاغل در کسب‌وکارهای سیار می‌انجامد، بوده است. لذا در متن مصوبه قید شده است که تدوین دستورالعمل‌ها می‌بایست با ارائه تفاسیر سنجش‌پذیر از مفاهیم به‌کاررفته در متن دستورالعمل‌ها مثل عبارت «سد معبر» و همچنین ارائه شاخص‌های سنجش‌پذیر جهت تعیین چارچوب مجاز فعالیت مشاغل سیار و بی‌کانون صورت بگیرد.
باتوجه‌به تاخیر پیش‌آمده در اجرای مصوبه از جمله عدم ارائه دستورالعمل‌های پیش‌گفته در مهلت زمانی دوماهه تعیین‌شده از زمان تصویب مصوبه در اسفندماه ۹۷، در جلسه شنبه ۹۸/۴/۲۹ دلایل عدم پیشرفت اجرای مصوبه مطابق با زمان‌بندی مصوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *