پیگیری شفافیت و هوشمندسازی حوزه شهرسازی (گزارش جلسه)

شصت‌وششمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شنبه ۹۸/۱/۲۴ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای گلپایگانی، معاون محترم معماری و شهرسازی و جناب آقای فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد.

*

در بخش اول این جلسه به پیگیری حسن اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی» پرداخته شد.

تابدین‌جا و در جهت اجرای تکلیف ماده ۱ مصوبه مذکور، انتشار عمومی برخی اقلام اطلاعاتی پرونده‌هایی که در سال ۹۷ درخواست تشکیل پرونده داده و پروانه ساخت‌وساز برای آن‌ها صادر شده است، ازجمله مشخصات طرح تفصیلی شامل پهنه و زیرپهنه، بر و کف، عرض گذر مصوب، صورت‌جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده هفت محقق شده است.

در جلسه شنبه ۹۸/۱/۲۴ مقرر شد که حداکثر تا نیمه اردیبهشت، برخی اقلام اطلاعاتی دیگر ازجمله رای کمیته فضای سبز، جدول دقیق محاسبه کلیه عوارض صدور پروانه، شیوه محاسبه و جزئیات نحوه پرداخت آن نیز در دسترس عموم قرار بگیرد. همچنین مقرر شد ماده ۲ این مصوبه ناظر بر انتشار اطلاعات تغییر یا تثبیت کاربرد به‌صورت فهرست، و بند الف ماده ۳ مصوبه ناظر بر نمایش لایه‌های طرح تفصیلی بر روی نقشه وضع موجود در نقشه اطلاعات مکانی شهر تهران نیز تا نیمه اردیبهشت اجرایی شود.

*

اقدامات لازم برای اجرای ماده ۷ مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» موضوع بخش دیگری از این جلسه بود.

ماده ۷ مصوبه مذکور، کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه را تا زمانی که رابطه استخدامی آن‌ها با شهرداری و واحدهای تابعه پابرجاست، از استفاده از صلاحیت‌های مندرج در پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود منع کرده است.

به‌منظور اجرای این ماده از مصوبه، در جلسه شنبه ۹۸/۱/۲۴ مقرر شد تا معاونت معماری و شهرسازی، ضمن انجام اقدامات لازم جهت اطلاع‌رسانی به کارکنان شهرداری، از ابتدای اردیبهشت امکان درج نام مهندسان شاغل در شهرداری تهران در سامانه شهرسازی را مسدود کند.

در بخش دیگری از این جلسه به درخواست مطرح‌شده در نامه رئیس کمیته شفافیت به شهردار محترم مبنی‌بر انتشار عمومی اطلاعات مربوط به پروانه‌های صادره براساس مصوبه برج‌باغ پرداخته شد.

بنابر اظهارات معاونت معماری و شهرسازی، اطلاعات مربوط به پروانه‌هایی که از سال ۹۲ به بعد صادر شده‌اند، به‌صورت سیستمی موجود و آماده برای انتشار است. دراین‌باره مقرر شد تا از ابتدای اردیبهشت، فایل اکسل اطلاعات مربوط به این پروانه‌ها روی وبسایت شفاف منتشر گردد.

دررابطه‌با پروانه‌هایی که پیش از سال ۹۲ صادر شده‌اند نیز مقرر شد اطلاعات آن‌ها به‌تدریج استخراج و روی وبسایت شفاف منتشر شود. دراین‌باره از معاونت معماری و شهرسازی خواسته شد که تا پایان خرداد، گزارشی از پیشرفت استخراج و انتشار اطلاعات این پروانه‌ها به کمیته شفافیت ارائه دهد.

*

پیگیری ارائه تمام‌الکترونیکی خدمات شهرسازی به شهروندان موضوع بخش آخر جلسه بود.

منظور از ارائه تمام‌الکترونیکی خدمات شهرسازی آن است که شهروند شخصا بتواند بدون مراجعه به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی و صرفا از طریق وبسایت شهرداری تهران تمامی خدمات حوزه شهرسازی و معماری مانند صدور پروانه، پایان کار و استعلام‌ها را دریافت کند.

باتوجه‌به اهمیت خدمت صدور پروانه تخریب و نوسازی و بار مراجعاتی بالایی که دریافت این خدمت برای شهروندان دارد، در جلسات پیشین کمیته شفافیت با معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فاوا مقرر شده بود تا از بین خدماتی که توسط دفاتر خدمات الکترونیکی ارائه می‌شوند، تمام‌الکترونیکی کردن خدمت صدور پروانه در اولویت قرار گیرد و در گام اول، امکان انجام الکترونیکی مراحل مربوط به تشکیل پرونده و ثبت درخواست صدور پروانه از طریق درگاه «تهران من» فراهم شود.

پس از ارائه سازمان فاوا از اقدامات صورت‌گرفته در این خصوص در جلسه شنبه ۹۸/۰۱/۲۴، مقرر شد تا با رفع برخی اشکالات باقی‌مانده، از نیمه اردیبهشت امکان ثبت الکترونیکی درخواست صدور پروانه فراهم شود و معاونت معماری و شهرسازی در تعامل با سازمان فاوا، برنامه زمان‌بندی الکترونیکی کردن مراحل باقی‌مانده از فرایند صدور پروانه را نیز به کمیته شفافیت ارائه دهد.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا در ادامه مسیر ارائه تمام‌الکترونیکی کلیه خدمات دفاتر خدمات الکترونیکی، صدور گواهی‌های ساختمانی به‌صورت الکترونیکی در دستور کار معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فاوا قرار گیرد و این دو واحد، برنامه زمان‌بندی خود  برای تحقق این موضوع را تا نیمه اردیبهشت به کمیته شفافیت ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *