گفت‌وگو با ایلنا درباره ارتقای شفافیت بودجه و انتشار شرح خدمات قراردادها

بهاره آروین (رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه گزارش عملکرد تفصیلی شش ماهه نخست بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به‌تازگی روی وبسایت شفاف قرار گرفته است، گفت: ماده ۷۱ قانون شهرداری‌ها مصوب سال ۱۳۳۴ بیش از ۶۰ سال پیش شهرداری‌ها را مکلف کرده بود، گزارش تفصیلی درآمدها و هزینه‌هایشان را هر ۶ ماه یک بار به اطلاع مردم برسانند. در سال‌های گذشته هیچ‌گاه این گزارش با این تفصیل و جزئیات منتشر نشده بود.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران ادامه داد: گزارشی که اکنون در وبسایت شفاف منتشر شده است، جزئیات بسیار ریزی دارد و عملکرد مالی هریک از ردیف‌های بودجه را به تفکیک مشخص می‌کند و به صورت استاندارد و در قالب فایل اکسل هم منتشر شده تا قابل تحلیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، لایحه بودجه ۹۸ شهرداری هم به صورت استاندارد و در قالب فایل اکسل بر روی وبسایت شفاف قرار گرفته است.

آروین درخصوص قراردادهای کلان شهرداری تهران که پیش از این اطلاعات آن منتشر شده بوده گفت: کمیته شفافیت و مجموعه شورای شهر بر این باور بود که ضروری است برخی دیگر از آیتم‌های این قراردادها نیز منتشر شوند تا قراردادها به شکل منصفانه و واقع‌بینانه مورد ارزیابی قرار گیرند و معلوم شود آیا مبالغ قراردادها متناسب با خدماتی که قرار است در قالب این قراردادها ارائه شود، هست یا خیر.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران افزود: از این جهت شرح خدمات قرراداد، یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی بوده که به این اطلاعات افزوده شده و در میان‌مدت و بلندمدت به بهینه شدن قراردادها و رقابتی شدن فضا خواهد انجامید. همچنین نام و مشخصات اعضای کمیسیون مناقصات که در مورد تعیین برنده‌ها و ارزیابی‌ها تصمیم‌گیری کرده‌اند، نیز از دیگر مواردی است که به اطلاعات منتشرشده در وبسایت شفاف افزوده شده است.

به گفته آروین، نام امضاکننده قرارداد از طرف کارفرما و مبالغ غیرنقدی که تعهد شده پرداخت شود نیز از دیگر مواردی است که به اطلاعات منتشرشده در وبسایت شفاف اضافه شده است.

آروین در پایان تاکید کرد: درمجموع در زمینه قراردادهای کلان، ۱۰ آیتم جدید به اطلاعات منتشرشده در وبسایت شفاف افزوده شده است.

این مصاحبه در ۸ اسفندماه ۱۳۹۷ در سایت خبرگزاری ایلنا انتشار یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *