امروز سهشنبه (۹۷/۴/۱۹) یک فوریت طرح «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» با ۱۷ رای موافق از ۱۹ نفر از حاضرین در جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و بررسی این طرح به صورت اولویتدار به کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون حقوقی و نظارت و کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.
از همه شهروندان علاقمند و دغدغهمند دعوت میشود نظرات کارشناسی و اصلاحات پیشنهادیشان در مورد این طرح را به ایمیل دکتر آروین به آدرس arvin-b@tehran.ir ارسال کنند یا در سایت شهرداری تمام شیشهای به آدرس mglassy.ir کامنت بگذارند.
مهمترین مفاد مورد اشاره در طرح «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» عبارتند از:
⛔ شرکتهایی که مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه، به میزان بیش از یک چهارم سرمایه شرکت در آنها سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیئت مدیره یا هیئت نظارت، بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را برعهده دارند، نمیتوانند طرف معاملهی شهرداری تهران و واحدهای تابعه قرار گیرند.
⛔ شرکتهایی که بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه به میزان بیش از یک چهارم سرمایه شرکت در آنها سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیئت مدیره یا هیئت نظارت، بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را برعهده دارند، نمیتوانند طرف معاملهی شهرداری تهران و واحدهای تابعه در حوزه مسئولیت آن مدیر ارشد قرار گیرند.
🛑 بستگان در این طرح شامل پدر، مادر، خواهر(ان)، برادر (ان)، همسر(ان)، فرزند(ان)، عروس(ها) و داماد(ها) میشود.
✅ شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت سه ماه از تصویب این مصوبه، فهرست مشخصات سجلی، مدارج تحصیلی، مسئولیت (تاریخ انتصاب و محل خدمت)، احکام سرپرستی و سوابق شغلی مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه را به طور کامل و به صورت برخط منتشر نموده و مستمراً بروزرسانی و در دسترس عموم قرار دهد.
⛔ کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی، تا زمانی که رابطه استخدامی آنها با شهرداری تهران و واحدهای تابعه پابرجاست، حق استفاده از هیچ یک از صلاحیتهای مندرج در پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود را در شهر تهران ندارند.
✅ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت سه ماه از تصویب این مصوبه لیست کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه دارای پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان شهر تهران را منتشر و در دسترس عموم قرار دهد و همچنین از تاریخ ۹۷/۶/۳۱، به عنوان لیست ممنوعه در سامانه شهرسازی اعمال نماید.
⛔ انعقاد هرگونه رابطه استخدامی بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه در زمان تصدی مسئولیت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه ممنوع است.
⛔ انتصاب بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه که پیش از تصدی مسئولیت آن مدیر دارای رابطه استخدامی با شهرداری تهران و واحدهای تابعه بودهاند، در سمتهای مدیران ارشد در شهرداری تهران و واحدهای تابعه ممنوع است.
✅ قراردادهای استخدامی که بر مبنای آزمونهای فراگیر و رسمی استخدامی منعقد میشود از شمول این بند مستثنا میشوند.
⛔ مدیران ارشد و کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه، به هیچ عنوان مجاز به پذیرش هدیه از اربابرجوع و هر شخصی که فرایند اقدام یا تصمیم اداری در مورد وی در جریان است یا از بستگان یا شرکای آنها، نیستند.
✅ شهرداری تهران مکلف است، مشخصههای زیر را ناظر به کلیه سفرهای خارجی مرتبط با مسئولیت کاری مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه، که از تاریخ ابلاغ مصوبه انجام پذیرفته حداکثر تا سه هفته پس از اتمام سفر منتشر و در دسترس عموم قرار دهد.
الف) مقصد یا مقاصد سفر
ب) طول مدت سفر
پ) همراهان سفر
ت) علت سفر
ث) محل تأمین هزینهی سفر
ج) دستاوردهای سفر
چ) گزارش سفر
ضمن عرض سلام و درود خدمت سرکار خانم دکتر آروین.
نمی دانم مطالبی را که نوشته ام می خوانی یا نه.اما من به عنوان یک شهروندی مسؤل و یک دردمند که از مسأله فساد به فریاد آمده است، چند کلمهای را با شما در میان می گذارم.
_ به نظر می رسد مفاد۸,۷ و۱۰، به شکل فعلی آن در حد سیاست های کلی می باشد. باید به صورت نظام مند و سیستماتیک با این ممنوعیت ها مواجه شد. باید گلوگاه ها و نقاطی که امکان نشت فساد و شکل گیری عمل مفسدانه وجود دارد، پیش بینی و شناسایی شوند. مثلاً دریافت ها و پرداخت های کامپیوتری مانع شکل گیری عمل مفسدانه بین یک مقام دولتی و یک ارباب رجوع می گردد.
همچنین در این زمینه باید از تجربیات کشورهای دنیا، کشورهایی که بر اساس شاخص شفافیت بینالملل جزء کشورهای پاک محسوب می شوند، استفاده بهینه کرد.
_ به نظر می رسد در شهرداری مثل بقیه سازمان های دیگر، شایسته سالاری، که عامل بهره وری، انگیزه و پیشرفت یک سازمان است، تحت الشعاع تبارگماری (Nepotism) قرارگرفته است، که یکی از انواع سه گانه فساد می باشد.
فساد در ایران سیستمی شده است و همچون طاعون سیاه ( رفیع پور:۱۳۸۵) در همه جا ریشه دوانده است که نتیجه اش در نهایت در سطح کلان یا بی تفاوتی سیاسی و یا شورش و انقلاب.
مبارزه با فساد در هر شکل آن اراده ای آهنین و عزمی استوار می خواهد. امیدوارم از این مسؤلیت سنگینی که بردوش گرفته ای موفق و سربلند بیرون آئید و برگی زرین بر افتخارات خود بیفزاید.
_ بنده فارغالتحصیل رشته جامعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد هستم و در حال حاضر با رتبه ۲۰ منتظر نتیجه مصاحبه دکتری می باشم. کتابی هم با عنوان مسأله فساد، با پیشنهاد استاد ارجمند، مرحوم دکتر قانعی راد ترجمه نمود ام که توسط انتشارات جامعه شناسان چاپ شده است. و قصد دارم در صورت پذیرش در مقطع دکتری، در زمینه فساد در شهرداری : اثربخشی شورای شهر بر فرآیند آن، فعالیت نمایم.
وقت گرانبهای شما را گرفته ام.
بی نهایت از این فرصتی که به شهروندان، به عنوان حقوق شهروندی داده اید سپاسگزارم.
خانم دکتر اروین
سلام
پیشنهاد می کنم مدت زمان مشخص مثلا پنج ساله از زمان انفصال از پست مدیریتی در شهرداری تا گرفتن کار ، پروژه و انجام خدمات برای شهرداری را تعیین کنید.
این زمان برای تغییرات مدیریتی و ساختاری سیستم ببینید که منجر به سو استفاده مدیران از سیستم بیرون رفته با شناخت و ارتباط های درونی مجموعه نگردد. این پیشنهاد در سیستم های سایر کشور ها هم مرسوم است.
نکته دیگر در خصوص شرکتهایی که مدیران در آن سهامدار هستند اشاره شده است که بهتر است به بستگان هم سرایت داده شود. شاید به هر دلیلی با این امر مخالفت شود اما باید ببینیم که تعداد مدیران مورد نظر این بند چند نفر است و اساسا چه ضرورتی دارد اطرافیان آنها با این درصد سهام پروژه بگیرند. در کل بسیار پیشنهاد خوب و واضحی است.
پیشنهاد می کنم در یک سیستم نرم افزاری نظارتی قالب گزارش های دوره ای تولید و در اختیار شورا و عموم قرار گیرد. تهیه گزارش ها با یک فرمت از پیش تعیین شده حتی ناقص از سو گیری در تهیه گزارش های دوره ای و غیره جلوگیری می کند.
حتی در خصوص بند آخر گزارش مدیران به راحتی می توان فرمهای کامپیوتری داشت که تمام بنها بصورت کامل تهیه س.ند و بعد گزارش از سوی کاربر تایید شود تا گزارش درست و شامل همه موارد بوجود آید.
با تشکر از این ابتکار شفافیت محور
فایل پی دی آف باز نمی شود