شرح مطالبات در جلسه با شهردار منتخب

?امروز، چهارشنبه (۹۶/۵/۲۵) اولین جلسه اعضای منتخب شورای پنجم شهر تهران با شهردار منتخب، جناب آقای محمدعلی نجفی برگزار شد. در این جلسه، اعضای شورا به طرح سوالات و دغدغه‌های خود پرداختند و شهردار منتخب نیز ضمن پاسخ به سوالات اعضا، دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود را شرح دادند.

?در این جلسه، من ابتدا از جناب آقای نجفی بابت ارایه یک #هدف_سنجش‌_پذیر و مشخص ناظر بر انتشار عمومی جزئیات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در ذیل برنامه‌های‌شان تشکر کردم. همچنین با اشاره به فراهم بودن زیرساخت این هدف یعنی ثبت الکترونیک جزئیات قراردادها در سامانه مناقصات، قردادها و پیمانکاران شهرداری تهران، ابراز امیدواری کردم این هدف در همان صد روز اول شروع به کار شهردار جدید محقق شود و با اراده و جدیت شهردار منتخب تهران، اطلاعات این سامانه در دسترس عموم قرار گیرد. همچنین به سابقه این کار در زمان حضور آقای خرم در وزارت راه و راه‌اندازی سایتی برای ارایه جزئیات تمام مناقصات و مزایده‌های انجام شده در وزارت راه اشاره کردم که در آن زمان نتایج درخشانی را در حوزه کاهش فساد در عقد قراردادها به دنبال داشت.

?در عین‌حال، سه هدف مشخص و سنجش‌پذیر دیگر در حوزه افزایش #شفافیت و کاهش سیستماتیک فساد را طرح کردم و از آقای نجفی درخواست کردم ظرف صد روز اول شروع به کارشان، گزارشی از میزان پیگیری این اهداف، قابلیت تحقق آن‌ها و برنامه‌ عملیاتی برای تحقق این موارد ارایه کنند. این سه مورد عبارت بودند از:

۱- فراهم کردن امکان دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه جامع شهرسازی در تهران با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به حفظ حریم شخصی افراد.
در توضیح این هدف به صحبت‌های برخی دیگر از اعضا در همین جلسه ارجاع دادم که با ذکر مثال‌های متعدد، تخلفات کوچک و بزرگ و میزان گستردگی فساد در حوزه صدور پروانه و مجوزهای ساخت و ساز و تغییر کاربری‌ها را مورد اشاره قرار دادند. برقراری دسترسی عمومی، این امکان را برای تک‌تک شهروندان فراهم می‌کند تا به ناظری بالقوه از تخلفات در حوزه ساخت و ساز تبدیل شوند.

۲- انتشار ریز کمک‌های شهرداری تهران به اشخاص حقیقی، موسسات حقوقی و نهادهای عمومی. دقیقا با همان مکانیسمی که انتشار جزئیات قراردادها و اطلاعات سامانه جامع شهرسازی به کاهش سیستماتیک فساد می‌انجامد، یعنی با فعال کردن پتانسیل ذینفعان در امر نظارت، با همین مکانیسم، انتشار جزئیات کمک‌های متعدد و متنوع شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می‌تواند بی‌ضابطگی‌ها، اعمال سلیقه‌ و منافع شخصی و نابرابری و تبعیض در ارایه این کمک‌ها را به شکل سیستماتیکی کاهش دهد.

۳- تضمین شفافیت در حوزه واگذاری‌های احتمالی از طریق عرضه شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در بازار سرمایه. سومین درخواست من ناظر به یکی دیگر از اهداف ارایه شده در برنامه‌های شهردار منتخب یعنی چابک‌سازی شهرداری تهران بود. تاکیدم در این حوزه بر تضمین شفافیت در فرآیند واگذاری‌های احتمالی بود. عرضه شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در بازار سرمایه، علاوه بر تحقق هدف چابک‌سازی، مزیت مهمی در حوزه شفافیت و نظارت‌پذیری مالی را ارایه می‌کند، مساله‌ای که همواره در دوره‌های پیشین شورای شهر در مورد شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران مشکل‌ساز بوده و با توجه به اساس‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های معاملاتی این شرکت‌ها، موارد متعددی از تعارض منافع و فساد را موجب شده است. عرضه این شرکت‌ها در بازار سرمایه، با ارجاع وظیفه نظارت به یک نهاد تخصصی در این زمینه یعنی بازار سرمایه، به افزایش شفافیت در صورت‌های مالی و آشکار کردن وضعیت واقعی این شرکت‌ها منجر می‌شود کمااین‌که در مورد بانک شهر، عرضه این بانک در فرابورس، موجب شده است حداقلی از شفافیت در صورت‌های مالی یا دست‌کم مسایل موجود این بانک در این حوزه آشکار شود.

?از شهردار منتخب، جناب آقای نجفی خواستم، در صد روز آینده، گزارشی در مورد میزان تحقق‌پذیری این سه هدف و برنامه عملیاتی برای تحقق آن‌ها ارایه کنند.

?بهاره آروین، منتخب شورای پنجم شهر تهران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.