بازدید از سازمان زیباسازی شهر تهران

هشتادوسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۶/۳۰ ضمن بازدید از سازمان زیباسازی شهر تهران و با حضور بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی، کارشناسان کمیته شفافیت و معاونان سازمان زیباسازی برگزار شد.

*

شفافیت فرایند تبلیغات فرهنگی موضوعی بود که در بازدید از معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی مورد پیگیری قرار گرفت.

بنابر گزارش ارائه‌شده توسط معاون فرهنگی سازمان زیباسازی، تقویم مناسبت‌های فرهنگی روی سایت سازمان زیباسازی بارگذاری شده است. همچنین تمامی طرح‌ها و آثاری که در سازه‌های تبلیغات فرهنگی سطح شهر اجرا می‌شوند نیز روی وبسایت سازمان قرار می‌گیرند.

به منظور شفافیت‌بخشی بیشتر به فرایند تبلیغات فرهنگی، مقرر شد تا علاوه بر قرار گرفتن طرح‌های تبلیغات فرهنگی، نام طراح و مجری نیز برای هر طرح در سایت سازمان زیباسازی درج شود.

همچنین برای بهره‌گیری از مشارکت شهروندان در ارتقای کیفیت تبلیغات فرهنگی، مقرر شد تا امکان نظرسنجی از شهروندان درباره تبلیغات فرهنگی اجراشده در سطح شهر فراهم شود؛ بدین صورت که با اختصاص یک کد به هر تبلیغ فرهنگی، شهروند بتواند نظر خود را درباره آن در درگاه شهروندی «تهران من» ثبت کند و نتایج نظرسنجی هم به صورت عمومی منتشر شود.

انتشار اطلاعات واجدان شرایط استفاده از تابلوهای تبلیغات فرهنگی و آمار تابلوهای تبلیغاتی‌ای که در اختیار نهادها و سازمان‌هایی به جز سازمان زیباسازی هستند، دیگر مصوبه این بخش از بازدید روز شنبه ۹۸/۶/۳۰ بود.

*

بنابر توضیحات معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی، یکی از اقدامات این معاونت در سال گذشته، شناسنامه‌دار کردن سازه‌های تبلیغاتی، بازنگری در نحوه بسته‌بندی سازه‌ها برای واگذاری و به‌روز نمودن قیمت پایه مزایدات آن‌ها بوده است. برای این منظور، در سال ۹۷ مطالعه‌ای با مشارکت مدیران بازاریابی و روابط عمومی شرکت‌های تبلیغاتی و برندها انجام گرفته و برمبنای آن ارزش نسبی سازه‌ها تخمین زده شده و قیمت پایه مزایدات سازه‌ها به‌روز شده است.

به گزارش معاون تبلیغات سازمان، در سال جدید، تمامی مزایدات مربوط به واگذاری سازه‌های تبلیغاتی، طبق مدل جدید انجام گرفته است.

در این رابطه از معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی خواسته شد تا نسخه‌ای از مطالعه انجام‌شده را جهت بررسی کارشناسی به کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارائه کند.

همچنین مقرر شد تا این معاونت، امکان پرداخت عوارض تابلوهای اصناف از طریق درگاه شهروندی «تهران من» و ارائه API‌ باز برای پرداخت عوارض را پیگیری کند.

*

وضعیت ثبت اطلاعات قراردادهای سازمان زیباسازی در سامانه قراردادها موضوعی بود که در بازدید از معاونت مالی و اداری سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

بنابر گزارش کارشناسان کمیته شفافیت، تعداد بالایی از قراردادهای درآمدی سازمان زیباسازی که می‌بایست از طریق مزایده منعقد شده باشند، ذیل عنوان ترک تشریفات در سامانه قراردادها ثبت شده‌اند.

همچنین فایل‌های بارگذاری‌شده در سامانه قراردادها به عنوان صورت‌جلسات قراردادها، معتبر نبوده و صرفا جهت متوقف نشدن فرایند ثبت اطلاعات قراردادها در سامانه، فایلی بارگذاری شده است.

بنابر توضیحات معاون مالی سازمان زیباسازی، آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان زیباسازی الزام می‌دارد تا قراردادهای درآمدی این سازمان حتما از طریق مزایده منعقدشود و عملکرد سازمان نیز منطبق بر همین دستورالعمل بوده است و ثبت اطلاعات قراردادهای درآمدی در سامانه قراردادها ذیل عنوان ترک تشریفات، یا به دلیل خطای راهبر سامانه بوده است و یا به دلیل خطای سیستمی.

با توجه به آنکه مسئولیت صحت اطلاعات ثبت‌شده در سامانه قراردادها با بالاترین مقام اجرایی هر واحد است (در این مورد، مدیرعامل سازمان زیباسازی) مقرر شد تا سازمان زیباسازی در اسرع وقت بررسی‌های بیشتری برای پیدا کردن علت دقیق ثبت نادرست اطلاعات انجام دهد و نسبت به تصحیح اطلاعات اقدام کند. همچنین مقرر شد تا به جای فایل‌های نامرتبطی که در قسمت صورت‌جلسات قراردادها بارگذاری شده‌اند، فایل‌های اصلی قرار بگیرند.

*

ارائه API‌ باز برای دسترسی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اینترنتی به اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌های اختصاصی سازمان زیباسازی از جمله جانمایی احجام و سازه‌های شهری مثل بیلبوردهای تبلیغاتی، سرویس‌های بهداشتی و پل‌های عابر پیاده، و نیز تابلوهای تبلیغاتی اصناف، موضوعی بود که در بازدید از اداره فناوری اطلاعات و آمار سازمان به آن پرداخته شد و مقرر شد تا سازمان زیباسازی در تعامل با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ارائه API باز برای دسترسی به اطلاعات ثبت‌شده در این سامانه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

*

امنیت پل‌های عابر پیاده موضوعی بود که در بازدید از معاونت امور مناطق مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به انتقال مدیریت پل‌های عابر از شهرداری‌های مناطق به سازمان زیباسازی و برنامه سازمان برای توسعه سامانه‌ای برای مدیریت پل‌های عابر، مقرر شد این سامانه به سامانه ۱۳۷ نیز متصل شود تا شهروندان برای گزارش درباره وضعیت پل‌ها، به جای مراجعه به یک سامانه جداگانه، همچنان بتوانند از همان درگاه شهروندی ۱۳۷ استفاده کند.

همچنین مقرر شد علاوه بر راهکارهای معمول مثل نورپردازی و نصب دوربین روی پل‌ها، راهکاری‌های پیشنهادی شهروندان برای ارتقای امنیت پل‌های عابر پیاده نیز از طریق اعلام فراخوان عمومی دریافت شود.

*

در بازدید از واحد مطالعات و آموزش، وضعیت ثبت گزارش‌های پژوهش‌های سازمان زیباسازی در سامانه پژوهشیار و متعاقبا انتشار آن‌ها روی وبسایت شفاف مورد پیگیری قرار گرفت.

بنابر گزارش ارائه‌شده، از سال ۹۰ تاکنون، تعداد صد و ده پژوهش حوزه شهری به سفارش سازمان زیباسازی انجام گرفته است اما به دلیل برخی مشکلات فنی، امکان بارگذاری آن‌ها روی سامانه پژوهشیار برای سازمان زیباسازی فراهم نشده است.

در تماس مستقیم رئیس کمیته شفافیت با مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، موضوع عدم امکان بارگذاری پژوهش‌های شهرداری تهران با کارشناس مربوطه در مرکز مطالعات مطرح شد و هماهنگی‌های لازم برای رفع این مشکل انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *