پیگیری شفافیت در حوزه مالی و املاک شهرداری تهران (گزارش جلسه)

جلسات هشتاد و هشتادویکم کمیته شفافیت و شهر هوشمند، به‌ترتیب در روزهای شنبه ۹۸/۶/۹ و سه‌شنبه ۹۸/۶/۱۲ به ریاست بهاره آروین و با موضوع پیگیری شفافیت در حوزه مالی و املاک شهرداری تهران برگزار شد.

**

در جلسه هشتادم که با حضور نمایندگان معاونت مالی، سازمان املاک و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و در سطح کارشناسی برگزار شد، ظرفیت زیرساخت‌های فنی موجود برای ثبت الکترونیکی انواع معاملات ملکی شهرداری تهران شامل خرید، فروش، اجاره و تهاتر مورد بررسی قرار گرفت.

در این رابطه، با توجه به توضیحات ارائه‌شده در جلسه، پایان شهریورماه به‌عنوان مهلت زمانی برای مناسب‌سازی سامانه ثبت معاملات شهرداری تهران برای ثبت اطلاعات معاملات ملکی در نظر گرفته شد. همچنین مقرر شد که در همین بازه زمانی، اتصال سیستمی این سامانه به سامانه جامع مالی نیز برقرار شود به نحوی که طی شدن فرایند گردش مالی معاملات ملکی مشروط به ثبت اطلاعات قراردادهای آن در سامانه ثبت معاملات شهرداری باشد. این اقدام، الزامی سیستمی جهت ثبت اطلاعات معاملات املاک در این سامانه به وجود خواهد آورد.

 ثبت الکترونیکی اطلاعات معاملات املاک پیش‌زمینه انتشار عمومی اطلاعات این معاملات و اجرای تبصره دو ماده یک مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری تهران» است که شهرداری تهران را موظف به برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات کلیه معاملات متوسط و کلان شهرداری تهران کرده است.

*

 موضوع دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، سیستماتیک و برخط شدن انتشار عمومی گزارش‌های عملکرد مالی شهرداری بود.

بنا بر تکلیف ماده ۷۱ قانون شهرداری‌ها، شهرداری تهران می‌بایست هر شش‌ماه، گزارش عملکرد مالی خود را به صورت عمومی منتشر کند. در دوره جدید مدیریت شهری، این گزارش‌ها روی وبسایت شفاف در دسترس عموم قرار می‌گیرد. با این حال تابدین‌جا انتشار این گزارش‌ها به صورت فراخوانی سیستماتیک و برخط اطلاعات از سامانه‌های مرتبط انجام نشده است.

با توجه به گزارشی که در جلسه شنبه ۹۸/۶/۹ از ظرفیت زیرساخت‌های فنی موجود و زمان مورد نیاز برای پیاده‌سازی نیازمندهای لازم برای انتشار برخط و سیستماتیک گزارش‌های عملکرد مالی ارائه شد، مقرر شد که سیستماتیک و برخط شدن انتشار عمومی گزارش‌های عملکرد مالی تا پایان آبان‌ماه محقق شود و از آن زمان به بعد، انتشار عمومی گزارش‌ها نیز به صورت ماهانه انجام بگیرد.

*

در بخش پایانی این جلسه، موضوع ثبت دقیق اطلاعات مربوط به تسویه حساب شهرداری با بدهکاران از طریق صدور هولوگرام، به منظور جلوگیری از پرداخت چندباره برای تسویه یک بدهی واحد مورد بررسی قرار گرفت.

بنا بر توضیحات ارائه‌شده در جلسه، اطلاعات مربوط به صدور هولوگرام در سطح شهرداری‌های مناطق در سامانه جامع مالی به طور دقیق ثبت می‌شود و قابل گزارش‌گیری و پیگیری است و در این موارد، امکان دریافت چندباره هولوگرام در ازای یک بدهی واحد برای بستانکار وجود ندارد.

اما آنچه شهرداری را با موقعیت پرداخت چندباره برای یک بدهی واحد روبه‌رو می‌کند، عدم به‌کارگیری کامل سامانه جامع مالی در سازمان املاک و عدم ثبت اطلاعات مربوط به تهاتر املاک با هولوگرام در سامانه جامع مالی توسط این سازمان است.

در این رابطه مقرر شد تا معاونت مالی و اقتصاد شهری راه‌اندازی هر چه سریع‌تر سامانه جامع مالی در سازمان املاک را مورد پیگیری قرار دهد.

**

در جلسه هشتادویکم که با حضور محمدرضا زارعلی، مدیرکل مالی شهرداری تهران، نمایندگان  اداره کل حقوقی و نمایندگان سازمان فاوا برگزار شد، اجرای بخشی از مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری تهران» که شهرداری را ملزم به آماده‌سازی بستر انجام تمام‌الکترونیکی کلیه معاملات شهرداری می‌کند، مورد پیگیری قرار گرفت.

 بنا بر اظهارات مطرح‌شده در جلسه، آنچه اجرای این بخش از مصوبه را با کندی و توقف مواجه کرده است، برخی ملاحظات حقوقی در زمینه الکترونیکی کردن بعضی از مراحل فرایند انجام معاملات مثل تحویل، دریافت و بازگشایی پاکات و همچنین امضای الکترونیک بوده است.

در این رابطه، نظر کمیته شفافیت بر آن بود که با توجه به آنکه مصوبه مورد بحث در زمان تصویب با هیچ اعتراضی از سوی هیئت تطبیق در فرمانداری تهران روبه‌رو نشده است و همچنین انجام الکترونیکی معاملات به‌نحو موفقیت‌آمیزی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) پیاده‌سازی شده است، هیچ مانع حقوقی یا فنی برای اجرای این مصوبه وجود ندارد.

 با این حال مقرر شد که جهت حصول اجماع نظر میان ادارات کل ذی‌ربط در معاونت مالی، اداره کل مالی به‌عنوان متولی پیگیری اجرای این بخش از مصوبه، طی نامه‌ای نظر رسمی اداره کل حقوقی درباره موارد مورد مناقشه در الکترونیکی کردن انجام معاملات را استعلام کند.

سازمان فاوا نیز به‌طور هم‌زمان، برنامه زمان‌بندی خود برای پیاده‌سازی بستر انجام تمام‌الکترونیکی انواع معاملات شهرداری تهران و راه‌اندازی کامل آن در کلیه واحدهای زیرمجموعه شهرداری را حداکثر تا ابتدای مهرماه به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *