تجربه شیشه‌ای شدن شهرداری‌ها؛ دستاوردها و چالش‌ها

سه‌شنبه، ۹۸/۴/۱۱، به دعوت جناب آقای بادامی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر همدان، در هفتمین نشست «شهراندیشی» مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان که با موضوع بررسی «سامانه جامع شفافیت شهرداری همدان» برگزار شد، شرکت کردم.

شورای شهر همدان در اسفندماه سال ۹۷، طرح «شفافیت شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان؛ ابزار بهره‌وری (شهاب)» را به تصویب رسانده است که شهرداری همدان را مکلف به انجام الکترونیکی و اعلام عمومی اطلاعات معاملات خود در سامانه جامع شفافیت شهرداری همدان کرده است. به گفته آقای بادامی، اجرای این طرح از ابتدای مهرماه سال ۹۸ در شهرداری همدان آغاز خواهد شد.

نشست روز سه‌شنبه فرصتی بود برای انتقال تجربه شورای شهر و شهرداری تهران در شفافیت‌بخشی به عملکرد خود و به خصوص نشان دادن این مطلب که طرح شهرداری تمام‌شیشه‌ای علی‌رغم تمامی موانع و دشواری‌ها می‌تواند پیش برود و موفق باشد.

 مهم‌ترین نکاتی که در صحبت‌هایم در نشست مرکز مطالعات شورای شهر همدان مطرح کردم:

▪ مسئله اصلی در جامعه امروز ما، بی‌اعتمادی است؛ بی‌اعتمادی بین دولت و ملت که البته ریشه‌های تاریخی دارد. اصلی‌ترین پاسخ به این بی‌اعتمادی نیز، شفافیت است. برخلاف افشاگری که به دنبال خود بی‌اعتمادی به همراه می‌آورد، شفافیت، با پیشگیری از وقوع تخلفات، اعتمادزایی می‌کند.

▪ طرح «شهرداری تمام‌شیشه‌ای» با هدف شفافیت‌بخشی به عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران از ابتدای آغاز فعالیت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و ذیل چهار محور ارائه شد:

▫ دسترسی آنلاین شهروندان به اطلاعات قراردادهای بیش از یک‌میلیارد تومان

▫ دسترسی آنلاین شهروندان به اطلاعات تغییر کاربری‌ها، جوازهای ساخت‌وساز‌ها و پایان کارها

▫ مشخص بودن رای اعضای شورا به تک‌تک مصوبات

▫ اعلام ریز کمک‌های نقدی و غیرنقدی شهرداری به تمام نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی

 ▪ امروز، با راه‌اندازی وبسایت شفاف به عنوان درگاه انتشار عمومی اطلاعات شهرداری تهران، تصویب و پیگیری اجرای سه طرح «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری تهران»، «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی» و «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران»، برقراری شفافیت مالی با انتشار عمومی لایحه، سند و عملکرد بودجه شهرداری تهران و همچنین برگزاری جلسات شورای شهر به صورت علنی و انجام الکترونیکی رای‌گیری‌ها، نه‌تنها اجرای هر چهار محور آغاز شده است، بلکه حرکت در مسیر شفافیت‌بخشی به عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران، از این محورها فراتر نیز رفته است.

▪ مکمل اقدامات صورت‌گرفته، پروژه «تدوین شاخص‌های سنجش فساد و شفافیت» است که به منظور بررسی دقیق وضعیت دستیابی به اهداف شفافیت در شهرداری تهران در دست انجام است.

▪ مهم‌ترین اقدامی که در این مرحله از اجرای طرح شهرداری تمام‌شیشه‌ای باید صورت بگیرد، پایدار کردن دستاوردهایی است که تابدین‌جا در مسیر شفافیت‌بخشی به عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران به دست آمده است. اصلی‌ترین راهکار برای دستیابی به این هدف، تقویت مطالبه عمومی و شکل گرفتن گروه‌های ذی‌نفع برای اطلاعات منتشرشده است. شفافیت، مطالبه‌ای فراجناحی و مردمی است و وجود عزم، اراده و مطالبه عمومی ضامن پایدار ماندن آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *