برنامه عملیاتی حوزه هوشمندسازی (گزارش جلسه)

هفتادوسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۳/۲۵ به ریاست بهاره آروین و با حضور محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا با موضوع بررسی شاخص‌های کمّی احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه الکترونیکی کردن فرایندها و هوشمندسازی برگزار شد.

یکی از حوزه‌های ماموریتی شهرداری تهران، هوشمندسازی است و در برنامه سوم توسعه نیز احکام متعددی مرتبط با الکترونیکی کردن فرایندها و هوشمندسازی ذیل بخش‌های مختلفی از این برنامه مصوب شده است.

حکم ۹۴ این برنامه نیز شهرداری تهران را مکلف کرده است تا سند اقدامات و برنامه‌های اجرایی احکام برنامه مشتمل بر شاخص‌های کمّی مربوطه و همچنین جداول کمّی نحوه تامین و تجهیز منابع مورد نیاز را تهیه و به شورای شهر ارائه کند.

باتوجه‌به اهمیت تدوین شاخص‌های سنجش‌پذیر برای ارزیابی اقدامات انجام‌گرفته در مسیر اجرای احکام برنامه سوم و پایش میزان تحقق اهداف و همچنین پیگیری حسن اجرای ماده ۹۴ برنامه سوم دررابطه‌با احکام حوزه هوشمندسازی، بررسی نسخه اولیه برنامه عملیاتی تدوین‌شده توسط معاونت برنامه‌ریزی برای اجرای احکام حوزه هوشمندسازی پیش از ارائه به صحن علنی شورای شهر، در دستور کار کمیته شفافیت و شهر هوشمند قرار گرفت.

بنابر نظر کارشناسان کمیته شفافیت در جلسه شنبه ۹۸/۳/۲۵، اگرچه در پیش‌نویس تدوین‌شده تلاش شده است تا با مدنظر قرار دادن وضعیت پیشرفت شاخص‌های کمّی برنامه دوم توسعه شهر تهران و آسیب‌شناسی اجرای آن برنامه، برنامه عملیاتی کارامدتری برای اجرای احکام برنامه سوم تدوین شود، اما به دلیل وجود کاستی‌هایی در سند تهیه‌شده، امکان رسیدن به جمع‌بندی درباره آن در این مرحله وجود ندارد و این پیش‌نویس نیازمند بازنگری اساسی است.

برخی از مهم‌ترین کاستی‌های ذکرشده عبارت‌اند از:
– عدم ارائه تعریف دقیق و عملیاتی از اقدامات و شاخص‌ها
– ابهام در نحوه سنجش شاخص‌ها و فقدان اطلاعات درباره وضعیت فعلی هر یک از شاخص‌ها
– مشخص نبودن ارتباط بین احکام برنامه سوم و اقدامات مرتبط
– مشخص نبودن ارتباط بین اقدامات و شاخص‌ها و نحوه اثرگذاری اقدامات بر شاخص‌ها

دراین‌رابطه مقرر شد تا نسخه دیگری از سند مذکور با در نظر گرفتن نقطه‌نظرات کارشناسی طرح‌شده در جلسه، تهیه، و جهت بررسی مجدد به کمیته شفافیت ارسال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *