پیگیری تحقق شفافیت معاملات و عملکرد بودجه در شهرداری تهران (گزارش جلسه)

پنجاه‌وسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۷/۱۰/۸ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فاوا، جناب آقای خسروی، مدیرکل امور مالی و ذیحساب دو شهرداری تهران و معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با دو موضوع پیگیری اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» (+) و پیگیری اجرای ماده ۷۱ قانون شهرداری در قالب انتشار عمومی و با جزئیات عملکرد بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران  برگزار شد.

مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» شهرداری تهران را مکلف کرده است تا علاوه‌بر برقراری امکان انجام تمام‌الکترونیکی کلیه معاملات شهرداری تهران، دسترسی عمومی به اطلاعات این معاملات را نیز ذیل اقلام ۱۲گانه‌ای که در تبصره ۲ ماده ۱ این مصوبه قید شده است فراهم کند. بر این مبنا، اجرایی شدن این مصوبه تابه‌حال به‌صورت موازی در دو بخش مورد پیگیری قرار گرفته است:

  • بخش اول مربوط به مناسب‌سازی سامانه قراردادها جهت ثبت اطلاعات کلیه انواع معاملات در این سامانه و همچنین استقرار و به‌کارگیری کامل سامانه قراردادها در کلیه شهرداری‌های مناطق و واحدهای تابعه شهرداری بوده است تا بدین‌وسیله امکان برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات قرارداهای شهرداری فراهم شود.
  • بخش دوم مربوط به پیاده‌سازی «سامانه جامع معاملات شهرداری تهران» به‌منظور انجام تمام‌الکترونیکی و برخط معاملات بوده است به‌نحوی که کلیه معاملات شهرداری تهران و واحدهای تابعه اعم از خرید، مناقصه، مزایده، مشارکت، سرمایه‌گذاری، ترک‌ تشریفات و هرگونه توافق‌نامه و تفاهم‌نامه از طریق این سامانه صورت پذیرد.

علی‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط کمیته شفافیت در رابطه با بخش اول اجرایی شدن مصوبه و جلسات متعددی که پیش‌ازاین با معاونت مالی، سازمان فاوا و برخی از واحدهای تابعه شهرداری تهران دراین‌رابطه برگزار شده‌اند، برخی واحدهای تابعه شهرداری تهران در راه‌اندازی و به‌کارگیری کامل دو سامانه قراردادها و جامع مالی کوتاهی کرده‌اند. در همین رابطه در جلسه روز شنبه (۹۷/۱۰/۸) مقرر شد تا اداره کل مالی اقدام به انتشار وضعیت راه‌اندازی سامانه قراردادها و سامانه جامع مالی در کلیه واحدها در پایان دی‌ماه نماید و واحدهای تابعه نیز طی نامه‌ای در جریان این اقدام قرار بگیرند تا نسبت به ارتقای وضعیت راه‌اندازی و استفاده از این دو سامانه در واحد متبوع‌شان تا موعد انتشار عمومی گزارش اقدام نمایند.

همچنین درحال‌حاضر برخی از فیلدهای اطلاعاتی قیدشده در تبصره ۲ ماده ۱ مصوبه علی‌رغم فراهم بودن بستر فنی آن در وبسایت شفاف نمایش داده نمی‌شوند. در این رابطه مدیرکل امور مالی ضمن پذیرش تاخیر ناموجه معاونت مالی و اقتصادی در اجرای این بخش از مصوبه، متعهد شد حداکثر ظرف یک هفته، اقدامات لازم را جهت برقراری دسترسی عمومی به این فیلدهای اطلاعاتی به انجام رساند.

بنابر توضیحات جناب آقای فرجود، مشخص شد که هم‌اکنون اطلاعات قراردادهای سرمایه‌گذاری و مشارکت در سامانه «سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها» ثبت می‌شود. با توجه به تاکید مصوبه بر لزوم انتشار عمومی اطلاعات کلیه انواع معاملات، مقرر شد تا سازمان فاوا ظرف مدت دو هفته دسترسی سیستمی سامانه قراردادها به اطلاعات این سامانه را فراهم کند تا علاوه‌بر افزایش جامعیت اطلاعاتی سامانه قراردادها، دسترسی عمومی به اطلاعات قراردادهای سرمایه‌گذاری و مشارکت نیز از طریق وبسایت شفاف برقرار شود.

در رابطه با بخش دوم اجرایی شدن مصوبه، جناب آقای فرجود، مدیرعامل سازمان فاوا، ضمن برشمردن اقدامات این سازمان در اجرای ماده ۱ مصوبه، برخی چالش‌ها در خصوص تبدیل مراحل انجام معاملات مثل اعلام قیمت و بازگشایی پاکت‌ها از حالت دستی به حالت سیستمی را عامل به تعویق افتادن اجرای این ماده از مصوبه عنوان کرد. این درحالی بود که در ادامه این جلسه، گزارش معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات از تجربه موفقیت‌آمیز سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) در انجام تمام‌الکترونیکی معاملات ارایه شد و مقرر شد سازمان فاوا در تعامل با مدیریت این سامانه، انجام تمام‌الکترونیکی معاملات از طریق «سامانه جامع معاملات شهرداری تهران» را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه اجرایی کند.

همچنین ازآن‌جایی‌که هم‌اکنون شهرداری‌های مناطق و آن دسته از واحدهای تابعه شهرداری که امکان ثبت باگردش اطلاعات در سامانه قراردادها برای آن‌ها فراهم شده است آگهی مناقصات خود را نیز در این سامانه بارگذاری می‌کنند، مقرر شد تا سازمان فاوا ظرف حداکثرظرف یک هفته امکان انتشار عمومی و برخط تمامی این آگهی‌ها را در یک صفحه واحد بر روی وبسایت شهرداری تهران فراهم کند.

بخش دوم جلسه روز شنبه (۹۷/۱۰/۸) به اجرای کامل ماده ۷۱ قانون شهرداری مصوب سال ۱۳۳۴ مبنی‌بر انتشار عمومی و هر شش ماه یک‌بار صورت جامعی از درآمد و هزینه‌ شهرداری اختصاص یافت.

شهردار محترم سابق، جناب آقای افشانی در دوره حضور خود در سمت شهردار تهران نسبت به انتشار گزارش عملکرد مالی شش‌ماهه اول سال ۹۷ شهرداری تهران از طریق وب‌سایت شفاف اقدام نموده بود بااین‌حال ارائه اطلاعات در این گزارش به‌صورتی تجمیع‌شده و در سطح کلیات عملکرد مالی شهرداری انجام گرفته بود. به‌منظور تحقق شفافیت حداکثری، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در نامه‌ای به جناب آقای افشانی، انتشار عمومی جزئیات عملکرد ردیف‌های درآمد و هزینه بودجه شهرداری تهران را خواستار شده بود که در جلسه شنبه (۹۷/۱۰/۸) تحقق این خواسته مورد پیگیری قرار گرفت. در این رابطه مقرر شد تا ظرف یک هفته گزارش عملکرد مالی شش‌ماهه اول سال ۹۷ شهرداری تهران که به تفکیک عملکرد کدپروژه‌‌ها و ردیف‌های بودجه مصوب به شورا تحویل شده است به صورت استاندارد و در قالب فایل اکسل روی وبسایت شفاف منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *