بررسی سامانه جامع مالی و اتصال کامل آن به سامانه قراردادها (گزارش جلسه)

در ادامه جلسات تشکیل‌شده در جهت ارتقای کیفیت اطلاعات در سامانه شفاف، بیست‌ونهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۷/۳/۱۹ به ریاست دکتر بهاره آروین، با حضور راهبر سامانه جامع مالی و نماینده معاونت مالی و اقتصاد شهری، به بررسی سامانه جامع مالی و اتصال کامل آن به سامانه قراردادها اختصاص یافت.

در بخش اول جلسه، سامانه جامع مالی و زیرسیستم‌های ۱۶‌گانه آن، نحوه ثبت و گردش اطلاعات در این سامانه، اطلاعاتی از سامانه که انتشار عمومی آن‌ها می‌تواند از منظر شفافیت حائز اهمیت باشد و همچنین میزان عملیاتی شدن این سامانه در شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مورد بررسی قرار گرفت.

خوش‌بختانه زیرسیستم‌های متنوع سامانه مالی، امکان ثبت اطلاعات فعالیت‌های مالی در سطوح و موضوعات مختلف را فراهم کرده است. اطلاعات برخی از این زیرسیستم‌ها به طور خاص از منظر بحث شفافیت اطلاعات اهمیت دارند؛ برای مثال، اطلاعات زیرسیستم «مدیریت منابع غیرنقد» و یا اطلاعات زیرسیستم «بهای تمام‌شده» که محل ثبت هزینه تمام‌شده پروژه‌ها به تفکیک اجزای آن است. بااین‌حال، تابدین‌جا پیگیری‌ای در باب ثبت اطلاعات به صورت جامع و معتبر در این زیرسیستم‌ها و یا بررسی علت ناسازگار بودن برخی ارقام ثبت‌شده وجود نداشته است. انتشار عمومی اطلاعات این زیرسیستم‌ها و فعال کردن نظارت همگانی، می‌تواند هم به ارتقای کیفیت و اعتبار اطلاعات ثبت‌شده منجر شود و هم در جهت کاهش فساد در شهرداری عمل کند.

در رابطه با میزان عملیاتی شدن سامانه جامع مالی مشخص شد در حال حاضر این سامانه در شهرداری‌های ۲۲ منطقه و ۱۰ واحد اجرایی به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مرجع اطلاعاتی قابل‌استنادی در حوزه‌های مالی مربوط به آن‌ها به حساب می‌آید. با این حال در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، گرچه سامانه راه‌اندازی شده است، اما به دلایلی از جمله عدم تطابق امکانات آن با نیازهای این سازمان‌ها و شرکت‌ها، به صورت کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این سازمان‌ها و شرکت‌ها عملا به صورت موازی از سیستم‌های مدیریت مالی مختص خودشان استفاده می‌کنند.

عملیاتی شدن کامل سامانه جامع مالی در واحدهای تابعه، هم از جهت ایجاد امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به فعالیت این شرکت‌ها و سازمان‌ها در حوزه‌های مالی از طریق سامانه جامع مالی، و هم از جهت تضمین ثبت قراردادهای این سازمان‌ها و شرکت‌ها در سامانه قراردادها (به دلیل اتصال آن به سامانه جامع مالی) اهمیت دارد؛ به خصوص که برخی از این سازمان‌ها و شرکت‌ها مثل سازمان املاک و مستغلات که متولی مدیریت منابع غیرنقد شهرداری است و یا سازمان مهندسی و عمران و سازمان عمرانی مناطق به دلیل گستردگی فعالیت‌ها، فعالیت‌های مالی عمده‌ای نیز در شهرداری تهران دارند. برهمین مبنا پیگیری عملیاتی شدن سامانه جامع مالی در تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها با اولویت سازمان‌ها و شرکت‌های دارای فعالیت‌های مالی گسترده، در دستور کار جلسات آتی کمیته قرار گرفت.

بخش پایانی جلسه، به بررسی گزارش معاونت مالی از علل بروز برخی موارد مغایرت بین اطلاعات ثبت شده قراردادها در دو سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها، اختصاص یافت. بررسی‌های معاونت مالی در رابطه با موارد مغایرتِ گزارش‌شده برای یکی از مناطق شهرداری حاکی از آن بود که منشا این مغایرت‌ها عمدتا برخی اشکالات فنی در پیاده‌سازی نحوه اتصال و تبادل اطلاعات بین دو سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها بوده است (برای مثال عدم همگام‌سازی درست اطلاعات بین سامانه قراردادها و سامانه مالی در مواردی که اطلاعات قرارداد پس از ثبت اولیه، به‌روزرسانی شده است). بر همین مبنا مقرر شد ظرف مدت دوهفته سازمان فاوا در تعامل با معاونت مالی، اصلاحات فنی لازم جهت رفع علل بروز موارد مغایرت مربوط به اطلاعات قراردادهای تمامی مناطق شهرداری را به انجام رساند. در نهایت، مقرر شد در صورتی که علی‌رغم اقدامات صورت‌گرفته باز هم مواردیْ مغایرت‌ رفع‌نشده باقی ماندند، گزارشی از این موارد نیز جهت بررسی‌های کارشناسی به کمیته ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *