انتشار اطلاعات قراردادهای بالای ۲۲۰ میلیون تومان شهرداری تهران (گزارش جلسه)

بیست‌وهفتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، روز شنبه (۹۷/۲/۲۹) به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور مسئولین ذیربط در شهرداری تهران، با سه دستورجلسه برگزار شد.

در بخش ابتدایی جلسه و با حضور جناب آقای فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و نمایندگانی از معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران ، اصلاحات و پیشنهادات ارائه‌شده توسط کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با طرح «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» مورد بررسی قرار گرفت و طرح مذکور جهت ارائه به صحن علنی شورا نهایی شد.

بخش میانی جلسه، با حضور راهبران دو سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها در شهرداری تهران، بر ارتقای کیفیت اطلاعات ارائه‌شده در وبسایت شفاف تمرکز داشت. یکی از دغدغه‌های کمیته شفافیت در رابطه با انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، چگونگی جلوگیری از شکسته شدن قراردادها به چند قرارداد با مبلغ پایین‌تر، و در نتیجه عدم نمایش اطلاعات آن‌ها در وبسایت شفاف بوده است. در جلسه روز شنبه (۹۷/۲/۲۹) مقرر شد حدنصاب مبلغ قراردادها جهت نمایش در وبسایت شفاف، از یک میلیارد تومان به حد نصاب قانونی قراردادهای کلان یعنی ۲۲۰ میلیون تومان کاهش یابد. با توجه به اینکه یک پیمانکار در یک بازه زمانی مشخص، امکان عقد تعداد محدودی قرارداد با شهرداری تهران را دارد و اساسا عقد قرارداد با مبالغ بالا در ارزیابی شهرداری تهران از توانمندی پیمانکاران موثر است، از این حیث، شکستن یک قرارداد کلان به چند قرارداد خرد هم برای پیمانکار و هم برای شهرداری نامطلوب است، از این رو، به نظر می‌رسد کاهش حدنصاب مبلغ قراردادها به حدنصاب قانونی قراردادهای کلان یعنی ۲۲۰ میلیون تومان جهت نمایش در وبسایت شفاف، راهکاری عملیاتی برای جلوگیری از شکسته شدن قراردادها به قراردادهای کوچک‌تر باشد.

همچنین الزامی شدن بارگذاری مستندات مربوط به شرح خدمات در هنگام ثبت قرارداد در سامانه قراردادها و نمایش آن در وبسایت شفاف دیگر مصوبه این بخش از جلسه بود. به دلیل ضیق وقت، بررسی نحوه اتصال کامل دو سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها به جلسات آتی موکول شد.

در بخش پایانی جلسه، سرکارخانم امیرحسینی، مدیرکل امور مجامع و شورای شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران، گزارشی اولیه از وضعیت شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری در ثبت اطلاعات قراردادهای‌شان در سامانه قراردادها و برخی مشکلات عمدتا فنی در رابطه با ثبت کامل اطلاعات قراردادهای این سازمان‌ها و شرکت‌ها در این سامانه ارائه کردند. بر این مبنا مقرر شد تا اداره کل امور مجامع و شورای شرکت‌ها و سازمان‌ها ظرف مدت یک ماه برنامه زمان‌بندی پیشنهادی جهت استقرار کامل سامانه قراردادها و ثبت باگردش اطلاعات قراردادهای کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری در این سامانه را به کمیته شفافیت ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *