✅برد ۲۳ میلیونی، شیرین‌تر می‌شود اگر . . .

همه آنچه می خواستم در مورد این پیروزی شیرین بگویم را دوست خوبم میثم هاشم خانی در متن زیر گفته است. غرق در شادی ام و امید، شادی و امیدمان سبز و ماندگار و روزافزون.

☑️✏️ برد ۲۳ میلیونی، شیرین‌تر می‌شود اگر . . .

☑️ ساعت ۶ صبح است و حدود نیم ساعت قبل در گفتگو با یکی از مشاوران آقای روحانی، تاییدیه خبر «پیروزی با رای ۲۳ میلیونی» را گرفته‌ام. برای من که در ۳ ماه اخیر، دستکم روزی ۵ ساعت را برای همکاری با تیم‌های طراح برنامه‌های انتخاباتی آقای روحانی در حوزه اقتصاد اختصاص داده‌ام، این خبر بسیار شیرین است. اما این پیروزی شیرینی مضاعفی خواهد داشت اگر:

☑️ اولا، ظرفیت شکل گرفته در اثر این پیروزی را به سمت «آشتی و گفتگوی ملی» هدایت کنیم، نه خدای ناکرده به سمت «تحقیر رقیب». وجود رقیب قدرتمند و دارای عملکرد شفاف، قطعا به بهبود عملکرد جریان سیاسی حامی آقای روحانی کمک می کند. تک‌تک ما به ویژه شخص آقای روحانی، باید بکوشیم که این پیروزی سر سوزنی با تحقیر رقیب همراه نشود و بالعکس، این پیروزی را سرآغاز «آشتی ملی» و «گفتگوی ملی» قرار دهیم. آشتی و گفتگوی ملی، از یک طرف وجوه سلبی دارد (یعنی رفع کدورت‌های موجود بین طیف‌های مختلف فکری و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و مذهبی و قومیتی کشور) و از طرف دیگر هم وجوه ایجابی (یعنی هدایت نظام آموزشی و نهادهای فرهنگی دولتی به سمت ترویج فضای همدلی و صلح و مفاهمه، بین طیف‌های مختلف فکری در جامعه)

☑️ ثانیا، فرصت طلایی وجود یک رقیب قوی با ۱۵ میلیون هوادار را، قدر بدانیم. همه ما رای دهندگان به آقای روحانی، باید توجه کنیم که وجود رقیبی با رای ۱۵ میلیونی، اگر در قالب یک حزب شفاف و تولیدکننده فکر و برنامه‌های کشور داری سازماندهی شود، می‌تواند صدای بخش‌هایی از جامعه که در اثر هر سیاست اشتباه دولت لطمه می‌بینند را، به خوبی منعکس کند. بنابراین اگر به سربلندی ایران اسلامی می اندیشیم، باید از تشکیل و تثبیت این رقیب سیاسی در قالب یک حزب قدرتمند و شفاف، استقبال کنیم.

☑️ ثالثا، بدون تعصب از ترمیم خردمندانه کابینه دوم آقای روحانی حمایت کنیم. همگی باید کمک کنیم محبوبیت ۶۰ درصدی کسب شده توسط آقای روحانی در انتخابات اخیر، از طریق وسواس در انتخاب مقامات کابینه دوم ایشان، به محبوبیتی بالاتر ارتقا پیدا کند. ترمیم کابینه دوم، به ویژه در مورد بخشی از مدیران اقتصادی، قدم اول برای دستیابی دولت به عملکرد مناسب‌تر و کسب محبوبیت بیشتر است.

☑️ رابعا، و مهم‌تر از همه، لازم است همه ما و به ویژه شخص آقای روحانی و اعضای کابینه دوم ایشان، توجه داشته باشیم که رای حدود ۱۵ میلیون ایرانی به رقیب ایشان، عمدتا ریشه در اعتراض به «فقر» و «نابرابری» و «فساد» دارد. بنابراین اگر در دولت نخست، ماموریت کلیدی آقای روحانی بر حل مشکلات سیاست خارجی و ثبات سازی در اقتصاد کلان متمرکز بود، لازم است ماموریت دولت دوم ایشان به طور مشخص بر «تولید اشتغال» و «توانمندسازی گروه های کم درآمد» و «طراحی ساختارهای افزاینده شفافیت اقتصادی» متمرکز باشد.

به امید توفیق در کمک به توسعه ایرانی آباد و پرنشاط

✍️ میثم هاشم‌خانی

منتشر شده در کانال تلگرامی «اقتصاد اجتماعی» Social_Economics@

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.