✅تغییر و ضرورت مطالبه عمومی

?وقتی زنجیره‌ای چنین محکم و درهم تنیده از منافع گروه‌های مختلف ضامن حفظ وضع موجود است، طرح شهرداری تمام شیشه‌ای چطور ممکن است امکان تحقق پیدا کند؟ چطور می‌شود بر مقاومت‌های پیدا و پنهان در برابر تحقق چنین طرحی غلبه کرد؟ اولین و ضروری‌ترین یاری‌سان برای هر تغییری در واقعیت، تبدیل آن تغییر به یک مطالبه عمومی است. نه این‌که حالا فکر کنیم مطالبه عمومی کمثل غول چراغ جادو قادر به انجام هر تغییری در واقعیت است اما دست‌کم یکی از اولین شرایط ضروری برای هر تغییری، شکل‌گیری اجماعی عمومی بر سر تحقق آن تغییر است.

?به همین دلیل است که طرح-شهرداری-تمام-شیشه-ای باید برنامه‌ی لیست پیروز در انتخابات شوراها باشد، تا به پشتوانه رای پیروزی که کسب کرده است بتواند بر مقاومت‌های پیدا و پنهان و ریز و درشت غلبه کند. نمونه بارز چنین تغییری که علی‌رغم مقاومت‌ها و مخالفت‌ها تحقق پیدا کرد، برجام است. برجام به پشتوانه یک پیروزی در انتخابات امکان‌پذیر شد. چون حل مساله هسته‌ای اصلی‌ترین وعده و برنامه کاندیدای پیروز بود، آن کاندیدا توانست به پشتوانه رای پیروزش، برجام را محقق کند علی‌رغم همه‌ی آن زنجیره‌ی منافعی که از حفظ تحریم‌ها سود می‌برد و مخالف و مانع اصلی پیشبرد برجام و تغییر وضع موجود بود.

?باز هم می‌گویم که مطالبه عمومی شرط لازم است اما کافی نیست، مطالبه عمومی یاری‌رسان تلاش‌ها برای تحقق یک تغییر است اما شناخت مکانیزم‌های جلوگیری‌کننده از تغییر هم بخشی از همان تلاش‌ها است. درصورتی که طرح شهرداری تمام شیشه‌ای برنامه لیستی واحد قرار گیرد که پیروز انتخابات شوراها شود، نه فقط ضروری است که اعضایش برای تحقق آن‌چه وعده‌اش را داده‌اند تلاش کنند، بلکه حتی در صورت شکست هم ضروری است که فرآیند تلاش‌ها و موانع و شکست‌ها به صورت شفاف با شهروندان در میان گذاشته شود، چنین شفافیتی خود بخشی از تغییری است که طرح شهرداری تمام شیشه‌ای در پی تحقق آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *