✅در انتخابات شورای شهر به کدام کاندیدا رای دهیم؟

?یک جواب رایج این است: به آدم‌های مدبر و متخصص و پاک‌دست اما به نظر من کاربلدترین و سالم‌ترین آدم‌ها، اگر برنامه مشخصی برای ورود به شورای شهر نداشته باشند، در سیستم عریض و طویل فعلی مضمحل و بی‌اثر خواهند شد. بنابراین اولین بخش جواب این است: به کاندیدایی رای دهیم که برنامه مشخص و روشنی برای عضویت در شورای شهر دارد. به تبع این پاسخ، حال صورت سوال هم تغییر می‌کند: حال سوال این است که به کدام برنامه‌ها رای دهیم؟

?به گمانم روشن است این‌که کسی بگوید مشکلات شهر را حل می‌کنم یا مشارکت شهروندان را در اداره امور شهر بالا می‌برم، برنامه نیست، از جنس حرف‌های کلی و سنجش‌ناپذیری است که همواره می‌تواند تاحدی درست و تاحدی نادرست باشد فارغ از این‌که در چهار سال عضویت کاندیدای مربوط دقیقا چه اتفاقات و تغییراتی رخ دهد.

?این‌که کسی عدد و رقم مشخص بدهد و درواقع هدفش را به صورت سنجش‌پذیر ارایه کند، یک پله بالاتر است اما همچنان کافی نیست.

?مثلا این‌که کسی بگوید قیمت بلیط مترو و اتوبوس را به نصف قیمت فعلی کاهش می‌دهم، یک وعده سنجش‌پذیر است اما مشکلش اینجاست که نمی‌گوید “چطور” قرار است چنین اتفاقی بیفتد؟ آیا اساسا تحقق چنین هدفی در حیطه اختیارات شورای شهر هست؟ گذشته از این، هزینه این طرح قرار است چطور تامین شود؟ برنامه مشخص فقط به معنای وعده‌های عدد و رقم دارِ فریبنده نیست، بخش مهم برنامه‌ها بخشی است که توضیح می‌دهد “چطور” قرار است چنین اهدافی محقق شود.

?اما حتی برنامه داشتن کاندیدا به معنای ارایه اهداف سنجش‌پذیر به همراه شرح چگونگی تحقق آن اهداف هم همه آن چیزی نیست که یک کاندیدا باید داشته باشد، می‌شود یک پله دیگر هم بالاتر رفت و گفت خوب است برنامه‌ها به جای تغییر کوتاه‌مدت واقعیت، تغییر بلندمدت مکانیزم‌های شکل‌دهنده به واقعیت را هدف بگیرند. یعنی این‌طور نباشد که تغییرات فقط منحصر به زمان بر سر کار بودن افراد خاصی در شورا باشد و از فردای اتمام عضویت آن‌ها و جایگزینی افراد دیگر، باز در بر همان پاشنه قبل بگردد. در مقایسه میان دو برنامه روشن و سنجش‌پذیر، آن برنامه‌ای در الویت است که به جای تغییر واقعیت در کوتاه‌مدت و تنها در زمان بر سر کار بودن افراد خاص، تغییرات پایدار را از طریق تغییر ساختار و مکانیزم شکل‌دهنده به واقعیت هدف بگیرد.

?در یادداشت‌های بعدی به تدریج شرح خواهم داد که چرا برنامه #شهرداری_تمام_شیشه_ای، هر سه ویژگی بالا را دارد و یک برنامه مناسب برای شورای شهر تهران است.

✍️ بهاره آروین، استادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس، کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران

#شهرداری_تمام_شیشه_ای
#برنامه_محوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *