اگر سقوط ناگهانی بالگرد ما را بهشکلی پرشتاب در فضای یک انتخابات نامنتظره پرتاب نکرده بود، من قاعدتاً باید بهعنوان یک تحلیلگر، در آرامش نشسته بودم و به مسألهی اول و آخر این انتخابات یعنی علل و پیامدهای میزان مشارکتی که بهشکلی بیسابقه پایین بوده است، میپرداختم نه اینکه در تلاشی سرگیجهآور و سریع، برای دور کردن خطر رادیکالیسم از سر دولت و جامعه، روز و شبم را گم کنم، آنهم تلاشی که در نقطهی تمرکز و جهتگیریاش با تلاش اغلب فعالان همرأی متفاوت است و دشواری پیشبرد کار در این زمان اندک را دوچندان میکند.
برخلاف خود دکتر پزشکیان که با هوشمندی و نیز احتمالاً با تجربهای برآمده از پنج دوره پیروزی در کسب جایگاه نمایندگی مردم، در انتخابات جاری نیز جذب آرای اقشار غیرسیاسی را هدف گرفته است، کلیت کمپین تبلیغاتی ایشان بهسمت برجستهسازی و پاسخ به مطالبات طبقهی متوسط و پایگاه رأی سیاسی اصلاحطلبان سمتوسو یافته است، این در حالی است که تجربهی برآمده از دور دوم انتخابات سال ۸۴ نشان میدهد که چطور چرخش و جذب آرای اقشار غیرسیاسی میتواند بازی بردهی جناح پیروز در دور اول را به شکست در دور دوم تبدیل کند. تجربهای که بهخوبی و با استناد به عدد و رقم در این تحلیل از آرای دور اول انتخابات تشریح شده است.
درواقع از نظر من، افرادی از طبقهی متوسط و آگاه به مسائل سیاسی که در شرایط کنونی، خود به خود با رأی به دکتر پزشکیان همدل نیستند، بعید است با بحث و استدلال و گفتوگو نیز نظرشان تغییر کند چراکه نوع کنشگری ایشان اعم از اینکه رأی ندادن باشد یا رأی به کاندیدای دیگر، از سر ناآگاهیشان نیست، اتفاقاً عامدانه و با آگاهی کامل در حال کنشگری هستند و لذا هرنوع تلاش و انرژی برای تغییر رأی آنها، تا حد زیادی اتلاف وقت و انرژی است.
در تمام روزهای گذشته در تلاش بودم دوستان فعال در ستادهای دکتر پزشکیان را متوجه خلأ توجه و سرمایهگذاری بر روی آرای این اقشار غیرسیاسی مهم و تعیینکننده کنم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که با همراهی دوستانی که همسو با این تحلیل بودند خودمان دستبهکار شویم و درحد توانمان این خلأ کمپین تبلیغاتی را برطرف کنیم.
کار را در این فرصت محدود با گزینش و برجستهسازی بخشهایی از سخنان دکتر پزشکیان پیش بردیم که مستقیماً به طرح و برجستهسازی مطالبات این اقشار جهتگیری داشت. این ویدئوها را که مرتباً هم به تعدادشان افزوده خواهد شد در صفحاتی در شبکههای اجتماعی مختلف با عنوان «برای همسفره شدن» متمرکز و تجمیع کردیم تا به شیوههای خاصی که مشخصاً به دست اقشار هدف برسد توزیع شود، چراکه مهمتر از تولید این محتوا، چگونگی توزیع آن است که به دست اقشار هدف برسد، این هم یکی دیگر از اشکالات و نقصهای کمپینهای تبلیغاتی است که درون حلقهی بستهی حامیان گیر میافتند و محتوای تبلیغاتی مرتباً درون گروههایی گردش میکند که برای رأی دادن به کاندیدا اساساً نیازی به تبلیغ ندارند.
پیشنهادات توزیع این محتوای خاص مثلاً پیشنهاداتی از اینقبیل است که با توجه به محدودیت و ناپایداری دسترسی اقشار هدف به فیلترشکن، اولویت توزیع این محتوا در شبکههای اجتماعی داخلی باشد، یا اینکه اولویت توزیع محتوا بین ساکنان شهرهای کوچک و متوسط، روستاها و اقشار پایین و متوسط رو به پایین در شهرهای بزرگ باشد. به همین دلیل مثلاً پیشنهاد شده توزیع محتوا در شهرهای بزرگ در گفتوگوهای حضوری در مترو یا اتوبوس یا در خیابان با برخی اقشار مانند دستفروشها و پاکبانها بهشکل نشان دادن برخی ویدئوها انجام شود. یا اینکه ویدئوها برای آندسته از دوستان و آشنایانی که بهقول خودشان سیاسی نیستند و در هیچیک از گروهها و صفحات سیاسی عضو نیستند بهشکل فردی ارسال شود. برمبنای همین نکات و ملاحظات پیشنهادی، دستورالعملی برای توزیع محتوای موجود در این صفحات تهیه شده که در همهی صفحات مربوطه در شبکههای اجتماعی مختلف اعم از روبیکا، بله، ایتا و تلگرام به شکل پین شده در دسترس است.
خلاصه اینکه اگر شما هم بهعنوان خوانندهی این صفحه با رأی به دکتر پزشکیان همسو هستید و با این تحلیل از اهمیت آرای غیرسیاسی در نتیجهی انتخابات هم همرأی هستید، پیشنهاد میکنم همین اندک زمان باقیمانده را در حد توان و وسعتان به توزیع این محتوای معطوف به جذب آرای اقشار غیرسیاسی اختصاص دهید. تلاش میشود تا اتمام زمان قانونی تبلیغات، مرتباً بر محتوای بارگذاری شده در این صفحات در شبکههای اجتماعی مختلف افزوده شود، بنابراین تا زمان انتخابات، این صفحات را بازبینی کنید و محتواهای جدید مرتبط با مخاطبتان را گزینش و ارسال کنید. اگر هم فکر میکنید در همین اندک زمان باقیمانده میتوانید در تولید و تجمیع ویدئوهای مشابه یا تأثیرگذارتر متمرکز بر همین اقشار هدف کمک کنید، به من پیام دهید:
دیدگاهتان را بنویسید