درآمدهای حاصل از برج میلاد برای نخستین بار شفاف خواهد شد

عضو شورای شهر تهران از تصویب ردیف درآمدی برای برج میلاد در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: پیش از این ۸۵ درصد از درآمدهای حاصل از برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری داشت و نه ردی در بودجه شرکتی این شرکت و سالانه به شکلی غیرشفاف، در قالب حساب‌های فی‌مابین شهرداری و شرکت برج میلاد تسویه می‌شد.
بهاره آروین در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین با اشاره به پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند مبنی بر اختصاص ردیف درآمدی مشخص به درآمدهای حاصل از برج میلاد در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار داشت: پس از تذکر چند ماه پیش بنده مبنی بر نبود شفافیت مالی در فرآیندهای ثبت درآمد و هزینه برج میلاد، مجتبی حسینی توسل، مدیرعامل فعلی برج میلاد که برخلاف رویه مدیران قبلی با رویکردهای شورای شهر پنجم درخصوص شفافیت هم‌سویی جدی دارد، طی مکاتبات با شهرداری تهران خواستار آن شد که این عدم شفافیت از طریق اختصاص ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای مشخص به برج میلاد در بودجه عمومی شهرداری رفع شود.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند ادامه داد: با این وجود متاسفانه بازهم برای ایجاد این ردیف درآمدی مقاومت‌هایی از سوی شهرداری صورت گرفت و با اینکه انتظار می‌رفت اداره کل بودجه و معاونت برنامه‌ریزی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این ردیف درآمدی را اضافه کنند، از انجام این اقدام شفافیت‌بخش خودداری کردند.
آروین افزود: به هر حال در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیشنهاد یادشده با پیگیری‌های مدیرعامل شرکت برج میلاد و کمیته شفافیت و شهر هوشمند ابتدا در کمیسیون بودجه و سپس با همراهی اعضای شورای شهر در کمیسیون تلفیق و صحن علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید. با این مصوبه، درآمدهای حاصل از برج میلاد قابلیت ثبت در سامانه مالی شهرداری تهران را پیدا می‌کند و بدین ترتیب رویه غیرشفاف پیشین اصلاح می‌شود.

برج میلاد تبدیل به تالار پذیرایی شهرداری تهران شده بود
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد پیش از این برج میلاد تبدیل به تالار پذیرایی ستاد شهرداری تهران شده بود و بسیاری از نشست‌ها و همایش‌های پرهزینه این نهاد در برج میلاد برگزار می‌شد؛ چراکه شهرداری ۸۵ درصد از درآمدهای برج را که متعلق به شهرداری بود، وصول نمی‌کرد و درعوض هزینه همایش‌هایش را هم در قالب همان حساب‌های فی‌مابین تسویه می‌کرد و بدین ترتیب برگزاری انواع همایش‌ها و نشست‌ها، فارغ از ضرورت‌شان، به نوعی از این جیب به آن جیب محسوب می‌شد؛ درحالی‌که برج میلاد و درآمدهای حاصل از آن متعلق به شهر تهران و شهروندان تهرانی است نه شهرداری تهران که از آن استفاده اختصاصی کند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شفاف شدن درآمدهای برج میلاد قابلیت اعمال قدرت را از شهرداری سلب می‌کرد و آنگاه مدیران بخش ستادی شهرداری نمی‌توانستند به راحتی دستور برگزاری همایش در سالن‌های کوچک و بزرگ برج را صادر کنند؛ چراکه با اختصاص ردیف درآمدی برای برج میلاد، همه این هزینه‌ها به عنوان درآمدهای حاصل از برج قابلیت ثبت شفاف می‌یافت.

اولویت هزینه‌کرد تا پایان شرایط کرونایی با نگهداشت برج و هزینه‌های شرکتی است
به گفته او، پیشنهاد اضافه شدن ردیف درآمدی ۳۰۰ میلیارد تومانی برای برج میلاد با رای اعضای شورای شهر به تصویب رسید و براساس تصمیم اعضای شورای شهر به تبصره یکم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران یک بند اضافه شد که طبق آن درآمدهای حاصل از برج میلاد باید با درصدهای مشخصی به سه بخش تقسیم شود؛ ۳۵ درصد برای هزینه‌های نگهداشت برج صرف شود، ۱۰ درصد از درآمدهای حاصله به عنوان بودجه شرکت برج میلاد برای هزینه‌های پرسنلی و سایر هزینه‌های مشخص صرف شود و ۵۵ درصد باقیمانده به عنوان سهم شهرداری مطابق اولویت‌های این نهاد و بودجه عمومی مصوب هزینه شود. با این کار کل درآمد و هزینه برج میلاد شفاف خواهد شد.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند یادآوری کرد: برخی از اعضای شورا نیز این دغدغه را داشتند که این میزان از درآمد به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا محقق نشود و احتمال می‌دادند درآمد حاصله صرفا کفاف هزینه‌های شرکتی و نگهداشت برج را داده و سهم شهرداری را محقق نسازد. برای رفع دغدغه این دسته از اعضا جمله‌ای به تبصره یادشده اضافه شد مبنی بر اینکه «تا زمان ادامه محدودیت‌های ناشی از شرایط شیوع ویروس کرونا، اولویت هزینه‌کرد با هزینه‌های نگهداشت برج میلاد و هزینه‌های شرکت برج میلاد خواهد بود».

ماجرای تفاهم‌نامه ۸۵-۱۵ چه بود؟
آروین در توضیح ماهیت تفاهم‌نامه ۸۵-۱۵ گفت: طبق مقررات موجود، کلیه درآمدهای حاصل از برج میلاد متعلق به شهرداری تهران است؛ بنابراین باید به حساب خزانه شهرداری واریز شود. براساس مقررات ۱۵ درصد از درآمدهای برج ـ‌که در سال گذشته حدود ۱۵میلیارد تومان بودـ صرف هزینه‌های تشکیلاتی شرکت برج میلاد می‌شد و ۸۵ درصد از درآمدها به شهرداری تهران تعلق می‌گرفت.
وی افزود: شهرداری موظف بود علاوه بر ۱۵ درصد سهم شرکت، هزینه‌های نگهداشت برج را نیز از ۸۵ درصد باقیمانده درآمدهای برج تامین کرده و به حساب شرکت واریز کند. اما به بهانه زمانبر بودن این فرایندها سالانه تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و شرکت برج میلاد منعقد می‌شد مبنی بر اینکه شرکت راسا هزینه‌ها را از محل درآمدهای کسب‌شده انجام دهد و در پایان سال اسناد درآمد و هزینه‌های انجام‌شده را به شهرداری تحویل دهد.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه بر مبنای این گردش کار مالی، ۸۵ درصد از درآمد و هزینه برج میلاد سالانه به شکلی غیرشفاف، در قالب حساب‌های فی‌مابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه می‌شد و درواقع نه در بودجه شهرداری تهران ردی داشت نه در بودجه شرکتی.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد: اضافه شدن ردیف درآمدی برج میلاد در بودجه ۱۴۰۰ گامی مهم در راستای شفافیت‌بخشی به درآمد و هزینه برج میلاد است که جلوی بسیاری از ریخت و پاش‌ها را هم خواهد گرفت.

این مطلب در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۹۹ تحت عنوان «گام جدید شفاف‌سازی در مدیریت شهری پایتخت/ درآمدهای برج میلاد برای نخستین بار شفاف می‌شود» روی خروجی سایت همشهری آنلاین قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *