بام‌لند، پروژه سودآوری که تقریبا هیچ عایدی برای شهرداری تهران ندارد

متن تذکر بهاره آروین در صحن علنی شورای شهر تهران:

به شهردار تهران در خصوص عدم احقاق حقوق شهر و شهرداری تهران در پروژه مجتمع تجاری بام‌لند واقع در دریاچه شهدای خلیج فارس تذکر می‌دهم. این پروژه در قالب یک قرارداد BOLT با دوره بهره‌برداری ۲۵ ساله در سال ۹۲ به یک شرکت خصوصی واگذار شده است. در این پروژه حدود ۶ هکتار زمین در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس و با منظر مشرف به دریاچه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و زمین و پروانه ساخت، آورده شهرداری محسوب می‌شود. میزان اجاره سال اول بهره‌برداری از پروژه احداث شده (سال ۹۶) شامل بهره‌برداری از ۳۷هزار مترمربع بنای احداثی که ۱۷هزار مترمربع آن مازاد بر قرارداد، احداث شده و بخش عمده بهره‌برداری به صورت تجاری است، ماهانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است. این مبلغ ناچیز قرار است طی دوره ۲۵ ساله، به طور ثابت سالانه فقط ۱۵درصد افزایش یابد به‌گونه‌ای که هم‌اکنون در سومین سال بهره‌برداری، اجاره ماهانه پرداختی به شهرداری بابت بهره‌برداری از چندین‌هزار مترمربع فضای تجاری حدود ۲۲ میلیون تومان است! در واقع، در مجموع ۲۵ سال بهره‌برداری، درآمد شهرداری تهران از این مجموعه، معادل حدود ۴۴ میلیارد تومان خواهد بود که آشکار است در مقایسه با میزان درآمدهای حاصل از این مجموعه تا چه حد ناچیز است.

در کاربری و مساحت عرصه و اعیان این پروژه در برآوردهای کارشناسی اولیه و مزایده برگزار شده و قرارداد منعقد شده و در نهایت در پروژه اجرا شده، ابهامات و مغایرت‌های فاحش و غیرقابل اغماض وجود دارد. پروژه در ابتدا با کاربری فرهنگی تعریف شده و لکن هم اکنون یک مجتمع تجاری ساخته شده است. زیربنای پروژه در تعریف اولیه، ۱۴۵۵۰مترمربع و در قرارداد ۱۷۸۸۰مترمربع است. ولی هم اکنون با ۱۰۰ درصد افزایش ساخت، قریب ۳۷۰۰۰مترمربع زیربنا احداث شده است. همه این کارها در حالی انجام شده است که اثر مالی هیچ یک از این تغییرات کاربری و افزایش بنا، نه در زمان برگزاری مزایده و نه پس از اتمام ساخت پروژه، در قرارداد اعمال نشده است.

شهرداری تهران هزاران میلیارد ریال برای ساخت دریاچه شهدای خلیج فارس و نگهداری آن هزینه کرده و با این کار زمین‌های بایر حاشیه بوستان جنگلی چیتگر را از نظر تجاری ارزشمند نموده است. در سال‌های آتی و طی دوره ۲۵ ساله بهره‌برداری از مجتمع تجاری بام‌لند نیز شهرداری تهران هزاران میلیارد ریال پول شهروندان تهران را برای نگهداری دریاچه هزینه خواهد کرد؛ درحالی که تقریبا عایدی از چند ده هزار متر مربع زمین و بنای تجاری احداث شده نصیب شهرداری نمی‌شود.

جای پرسش جدی است که در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است و علیرغم اظهارنظر صریح دستگاه‌های نظارتی برای اقدام قانونی در قبال این مجتمع، چرا شهرداری تهران اقدام مؤثری برای فسخ یا به روزآوری قرارداد بر اساس منطق اقتصادی و تغییر میزان اجاره، مدت زمان بهره‌برداری و نرخ افزایش سنواتی اجاره به عمل نیاورده است؟

جناب آقای شهردار، چرا هزینه‌های نگه‌داری دریاچه شهدای خلیج فارس از جیب شهر و شهروندان تهرانی پرداخت می‌شود و حدود شش هکتار از بهترین زمین‌های تجاری شهر در اختیار شرکتی قرار گرفته است بدون اینکه منافع مالی برای شهرداری تهران ایجاد کرده باشد؟

دلیل این تسامح حمایت گونه از استمرار این امتیاز ویژه و اطاله زمان رسیدگی به آن چیست؟

از شهردار تهران می‌خواهم که هرچه سریع‌تر حقوق شهرداری تهران در این پروژه احقاق گردد و تکلیف فسخ یا به روز آوری مبانی قرارداد با حفظ منافع گذشته و آتی شهرداری به نتیجه رسد و همچنین اجاره بهای هزاران مترمربع زیربنای احداث شده مازاد بر قرارداد با کاربری تجاری را که بیش از سه سال به رایگان توسط سرمایه‌‎گذار استفاده شده است و می‌تواند حتی از مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه نیز بیشتر باشد، در اسرع وقت محاسبه و دریافت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *