شهروندان باید بدانند هر بخش از شهرداری چقدر حقوق داده و چقدر برای شهر هزینه کرده است

عضو شورای شهر تهران گفت: ساختار بودجه باید شفاف باشد و سیاستگذاران و شهروندان باید بدانند شهرداری در هر حوزه چقدر حقوق می‌دهد و چقدر برای شهر هزینه می‌کند.
بهاره آروین در دویست و پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ در مخالفت با پیشنهاد حذف بند ۷ بخش اسناد این طرح گفت: این بند بر «قابلیت واگذاری املاک» تاکید داشته است. از آنجا که این واگذاری‌ها اثر بودجه‌ای دارند فهرست این املاک باید پیوست لایحه بودجه شود. این بند ناظر بر مشخص کردن بهره‌بردار ملک نیست؛ بلکه برای تعیین بهره‌بردار باید لایحه‌ای جداگانه از سوی شهرداری ارائه شده و به تصویب شورا برسد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه این فهرست در طرح آمده برای این است که اثر بودجه‌ای آن دیده شود. اگر ما از همان سالی که مدیریت قبلی شهری این اماکن را واگذار می‌کرد، فهرست اماکن قابل واگذاری را به لایحه بودجه پیوست می‌کردیم، معلوم می‌شد چه حجمی از منابع شهر بذل و بخشش شده است.
وی با بیان اینکه این شفافیت‌بخشی کارنامه ماست، گفت: اینجا اصلا بحث واگذاری مطرح نیست و تنها صحبت از اماکنی است که قابلیت واگذاری دارند. بهره‌بردار و نحوه بهره‌برداری بعد از تصویب لایحه بودجه تعیین تکلیف می‌شود و ربطی به این فهرست ندارد. ما اینجا فقط مشخصات املاکی را که ذیل بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها قابلیت واگذاری دارند قید می‌کنیم.
در نهایت پیشنهاد یادشده پس گرفته شد.
گفتنی است بند ۷ بخش اسناد به شرح زیر است:
فهرست اماکن در حال بهره‌برداری شناسایی‌شده شهرداری که قابلیت واگذاری به سازمان‌های مردم‌نهاد، اداره به صورت هیات امنایی یا واگذاری به مدیریت محلی را دارند.
در بخش بعدی جلسه پیشنهاد شد به بخش محتوا در طرح بودجه تبصره‌ای اضافه شود مبنی بر اینکه در مورد برخی از بخش‌های شهرداری که برای بهای خدمات مصوبات جداگانه‌ای وجود دارد، جدول بهای خدمات با لایحه بودجه ارائه نشود.
آروین در مخالفت با این پیشنهاد تذکری مطرح کرد و اظهار داشت: این پیشنهاد قابل طرح نیست. شورا در این مورد مصوبه صریح دارد و نمی‌توان آن را دوباره تصویب کرد. ما مصوب کرده‌ایم که شهرداری بهای خدمات را به صورت یکجا با لایحه بودجه بیاورد و دو سال است که این کار در حال انجام است.
وی افزود: نمی‌توان در پیشنهاد الزامات تدوین بودجه مصوبه دیگری از شورا را نقض کرد.
درنهایت این پیشنهاد نیز پس گرفته شد.
در بخشی دیگر از جلسه نیز درخصوص بخش محتوای الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ این پیشنهاد مطرح شد که در قسمت تفکیک‌های سه‌گانه مصارف بودجه عبارت «مشتمل بر حقوق و دستمزد واحدهای اجرایی» حذف شود.
آروین در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: دوستان را توجه می‌دهم به اینکه بند مربوط به حقوق و دستمزد واحدهای اجرایی و اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی ذیل بند شفافیت و انضباط مالی آمده است. حذف عبارت مرتبط با حقوق و دستمزد به مثابه حذف موضوع نیست؛ بلکه فقط منجر به عدم شفافیت خواهد شد.
وی افزود: مگر می‌شود ندانیم در هر حوزه ماموریتی و به هر واحد اجرایی چقدر حقوق و دستمزد می‌دهیم و چقدر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در نظر می‌گیریم؟ با حذف حقوق و دستمزد از لایحه بودجه چه چیزی به دست می‌آوریم؟
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ساختار بودجه باید شفاف باشد و سیاستگذاران و شهروندان باید بدانند شهرداری در هر حوزه چقدر حقوق می‌دهد و چقدر برای شهر هزینه می‌کند.
درنهایت این پیشنهاد با ۱۱ مخالف به تصویب نرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *