اطلاعات پرداخت واقعی پول در شهرداری ثبت نمی‌شود

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بیان اینکه حسابداری تعهدی در شهرداری عملا حسابداری ایجاد بدهی است، گفت: ما نباید به اسم حسابداری تعهدی شهروندان را گول بزنیم. وقتی تعهد به منزله هزینه‌کرد در نظر گرفته می‌شود در واقع شهروندان فریب داده می‌شوند.
بهاره آروین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره ضرورت انتشار جزئیات اطلاعات بودجه و هزینه‌کرد شهرداری تهران، اظهار کرد: حسابداری شهرداری تهران اصطلاحا حسابداری تعهدی است؛ یعنی به محض اینکه روی هر ردیف بودجه تعهدی ایجاد شود یا به عبارتی قراردادی بسته شود، در دفاتر حسابداری شهرداری، به عنوان هزینه ثبت می‌شود؛ حتی اگر تا پایان سال مالی یک ریال بابت آن پرداخت نشود.

وی تصریح کرد: هزینه‌های پرداخت‌نشده در هر سال، جزو دیون سال آینده محسوب می‌شوند اما متأسفانه وقتی در بخش دیون قرار می‌گیرند جزئیات آن‌ها از بین می‌رود و مشخص نمی‌شود این دیون روی چه ردیف‌هایی ایجاد شده، چه ردیف‌هایی علاوه بر تعهد، پرداخت هم داشته‌اند یا چه ردیف‌هایی سرشان بی‌کلاه مانده و بابت آنها یک ریال هم پرداخت نشده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با تاکید بر اینکه ردّ جزئیات دیون در دفاتر حسابداری گم می‌شود، گفت: طبعا پیمانکار و مجری قرارداد هم تا زمانی که بابت آن پولی دریافت نکند و از شهرداری طلبکار باشد، کار را آن طور که باید و شاید انجام نخواهد داد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین وقتی گفته می‌شود عملکرد بودجه محقق شده است، در اصل شورای شهر و شهروندان را فریب می‌دهند؛ زیرا تنها کاری که انجام شده بستن قرارداد روی یک ردیف بودجه است؛ نه پولی داده شده و نه کاری تحویل گرفته شده است.

وی افزود: این در حالی است که بعضا روی ردیف‌های دیگر هم تعهد انجام شده و هم پرداخت صورت گرفته است. بنابراین حسابداری تعهدی عملا حسابداری ایجاد بدهی است؛ دخل و درآمد یک مقدار است ولی شهرداری تعهد ایجاد می‌کند، قرارداد منعقد می‌کند و براساس آن در دفاتر مالی هزینه‌کرد ثبت می‌کند. بنابراین بیش از دخل، خرج می‌شود و درآمد و هزینه باهم مطابقت نخواهند داشت.

آروین در ادامه اظهار داشت: برای شهرداری حسابداری تعهدی در یک اقتصاد تورمی تا حدی می‌تواند مزایا داشته باشد؛ ولی شهرداری به عدم پایداری بدهی دچار شده است. از این رو ما در برنامه سوم توسعه شهر تهران، شهرداری را ملزم به راه‌اندازی سیستم مدیریت بدهی کردیم؛ چراکه بعد از یک دهه فعالیت مدیریت شهری گذشته، شهرداری از لحاظ ایجاد بدهی‌های چند ۱۰ هزار میلیاردی در وضعیت بی‌ثباتی قرار گرفته است.

وی افزود: ما در جلسه‌ای که به زودی با اداره کل خزانه برگزار می‌کنیم، ایجاد سامانه مدیریت بدهی را پیگیری خواهیم کرد تا این وضعیت بی‌ثبات بدهی در سال‌های آینده تکرار نشود. ما نباید به اسم حسابداری تعهدی شهروندان را گول بزنیم. وقتی تعهد به منزله هزینه‌کرد در نظر گرفته می‌شود در واقع شهروندان فریب داده می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: در سیستم فعلی انبوهی از دیون ایجاد می‌شود و سال بعد می‌خواهند آنها را پرداخت کنند؛ در حالی که این روند فسادزا است؛ چراکه نمی‌توان متوجه شد چقدر از پولی که در هر سال به شهرداری داده می‌شود واقعا بابت دیون گذشته و چقدر بابت عملکرد بودجه همان سال بوده است.

سامانه مدیریت بدهی، اطلاعات پرداخت را نشان می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: سامانه مدیریت بدهی اطلاعات پرداخت را نشان می‌دهد و مشخص می‌شود که چقدر از هزینه‌ها مربوط به عملکرد ردیف بودجه همان سال و چقدر مربوط به دیون سال‌های گذشته بوده است.

آروین در ادامه تاکید کرد: کمیته شفافیت از سال ۹۷ روی ماده ۷۱ قانون شهرداری تذکرات متعددی داد؛ این قانون مربوط به انتشار عمومی درآمد و هزینه شهرداری تهران است. در پی این تلاش‌ها ثبت اسناد هزینه به‌روزرسانی و اوضاع بهتر شد؛ ولی کماکان بین عملکرد بودجه و عملکرد خزانه‌داری در پرداخت شکافی وجود دارد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند ادامه داد: اگر کسی اطلاعات را بررسی کند این پرسش برایش مطرح می‌شود که چطور شهرداری در ۶ ماه نخست سال ۱۲ هزار میلیارد پرداخت کرده ولی به عنوان مثال عملکرد بودجه ۶ هزار میلیارد است؟ ۶ هزار میلیارد دیگر کجاست؟

وی در ادامه گفت: به دلیل اینکه پرداخت‌ها علی‌الحساب است، جزئیات تا آخر سال معلوم نمی‌شود. در پایان سال هم معلوم می‌شود بخش زیادی از بودجه صرف پرداخت دیون شده و معلوم نیست دقیقا بابت چه چیزی هزینه شده؛ بابت لکه‌گیری آسفالت، فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، زیرساخت‌های عمرانی یا حمل و نقل عمومی؟!

آروین با بیان اینکه متأسفانه با روند فعلی جزئیات هزینه‌کرد هرگز مشخص نمی‌شود، عنوان کرد: آنچه شهرداری در پایان سال می‌آورد هم در اصل مانند لباس دوخت و دوز و سرهم‌بندی شده است و چندان واقعی نیست. در حالی که اگر شهرداری بخواهد بیش از دخل خود خرج کند، ما باید بدانیم “چند چند هستیم” و بابت چه کاری چقدر پول پرداخت کرده‌ایم.

منصرف شدن شهرداری از ثبت اطلاعات پرداخت در سامانه مالی!!

وی گفت: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که کردیم به این نتیجه رسیدیم که امکان ثبت این موارد در سامانه مالی وجود دارد و اگر همه بخش‌های شهرداری به سامانه‌های مدیریت مالی شهرداری تهران متصل شوند، ردّ بدهی‌ها را می‌توان مشاهده کرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: قرار شد یک منطقه را به صورت پایلوت در نظر بگیریم و ببینیم تا چه حد می‌توان اطلاعات پرداخت را به صورت همزمان در سامانه مالی ثبت کرد و چند درصد از هزینه‌ها روی دریف بودجه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای این کار منطقه ۹ انتخاب شد، بیان کرد: پس از مدتی مسئولان شهرداری منطقه ۹ اعلام کردند ۱۰ درصد از هزینه‌کرد را نتوانسته‌اند ثبت کنند؛ چراکه مشمول دیون و پرداخت‌های عمرانی به پیمانکاران می‌شده که از گذشته از شهرداری منطقه طلبکار بوده‌اند. بعد از آن اعلام کردیم سایر مناطق هم باید به همین شکل اقدام کنند و گزارش آن را به شورای شهر تهران ارائه دهند اما شهرداری تهران پس از مدتی نامه‌ای ارسال کرد مبنی بر اینکه نمی‌تواند این کار را انجام دهد! این نامه ما را شگفت‌زده کرد؛ چون اجرای طرح پایلوت در منطقه ۹ موفقیت‌آمیز بود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه این اتفاقی است که به‌کرّات در شهرداری رخ می‌دهد؛ توافقاتی حاصل می‌شود، صورت‌جلسه می‌شود و حتی تا مرحله‌ای پیش می‌رود اما به یکباره عقبگرد رخ می‌دهد.

وی افزود: در جلسه‌ای که اخیرا با معاونت مالی داشتیم یک بند مهم دستورجلسه همین ثبت اطلاعات پرداخت در سامانه مالی بود و قرار بود مدیرکل خزانه‌داری در این خصوص پاسخگو باشند اما ایشان در آن روز مجبور شدند در جلسه دیگری حاضر شوند.

آروین در پایان گفت: با توجه به اینکه مدت‌هاست پیگیری ثبت اطلاعات پرداخت، سامانه مدیریت بدهی و همچنین بازار آنلاین تهاتر در دستورکار کمیته شفافیت قرار دارد، در روزهای آتی جلسه‌ای با محوریت این موضوعات تشکیل خواهیم داد. امیدوارم در این جلسه بتوانیم پیشرفتی را که در منطقه ۹ حاصل شد، در مناطق دیگر هم فراگیر کنیم و گزارش آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

این مصاحبه در تاریخ ۱۹ مهر ۹۹ تحت عنوان «حسابداری تعهدی، حسابداریِ ایجاد بدهی و فریب مردم است/انصراف شهرداری از ثبت اطلاعات پرداخت در سامانه مالی» روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *