شورایاری، بستر تحقق مشارکت شهروندی

از گفت‌وگوی بهاره آروین با اقتصاد آنلاین:

? به طور کلی رویکرد ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و شورای شهر پنجم، تحقق مشارکت شهروندی از طریق شورایاران است تا مسائل مردم محله توسط پتانسیل شهروندی حل شود. مثلا در قانون شوراها نام‌گذاری معابر بر عهده شورای شهر است؛ ولی ساکنان هر محله ذی‌صلاح‌تر هستند که درباره نام‌های کوچه‌ها و خیابان‌هایشان اظهارنظر کنند. علاوه بر این، علیرغم اینکه تصویب بودجه سالانه شهرداری تهران بر عهده شورای شهر است، از آنجا که بخشی از این بودجه در سطح محلات هزینه می‌شود، حتما باید سازوکاری را فراهم کنیم که نظر مشورتی شورایاران در فرایند تدوین بودجه دریافت شود.

? تلاش داریم در هر برنامه، جشنواره، نشست و همایشی که شهرداری تهران در سطح محله‌ای برگزار می‌کند از ظرفیت شورایاران استفاده شود تا از این طریق شاهد جلب مشارکت شهروندان باشیم.

? از آنجا که در سالیان گذشته گفته شده بود باید درآمد حاصل از سراهای محلات هزینه‌ها را پوشش دهد، هم یک نوع بی‌عدالتی بین محلات مختلف دیده می‌شد و هم شورایاران وارد مناسبات و محاسبات مالی شده بودند که وقت و انرژی آنها را می‌گرفت. از این رو، تحول دستورالعمل مدیریت اداره سرای محلات یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های ستاد هماهنگی شورایاری‌هاست تا شورایاران مجبور نباشند به هزینه‌های آب و برق و درآمدزایی فکر کنند. هزینه سراهای محلات باید به سمت شهرداری تهران برگردانده شود و جهت‌گیری برنامه‌ها به سمت امور عام‌المنفعه و غیرانتفاعی باشد.

? با توجه به تحولات سالیان گذشته از جمله راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی، شکل دادن به هیئت رئیسه مناطق و حذف دبیرمحوری، گسترش اختیارات شورایاری‌ها در تصویب برنامه‌های سرای محلات هم در دستور کار قرار دارد.

این مصاحبه در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۸ در سایت خبرگزاری اقتصادآنلاین منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *