پیگیری انجام الکترونیکی معاملات در شهرداری تهران (گزارش جلسه)

هشتادوچهارمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۷/۶ به ریاست بهاره آروین و با حضور محمدرضا زارعلی، مدیرکل مالی شهرداری تهران، امیرحسین شمسی، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران و محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با موضوع انجام الکترونیکی معاملات در شهرداری تهران برگزار شد.
 مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری»، شهرداری تهران را ملزم کرده است تا علاوه بر انتشار اطلاعات قراردادهای متوسط به بالای شهرداری، بستر انجام تمام‌الکترونیکی معاملات شهرداری تهران را نیز فراهم کند.
تا به حال، انتشار عمومی اطلاعات معاملات شهرداری تهران روی وبسایت شفاف از طریق فراخوانی اطلاعات قراردادهای ثبت‌شده در سامانه قراردادها انجام می‌گرفت. همچنین بخشی از فرایند انجام معاملات که مربوط به از بعد امضای صورت‌جلسه معامله تا عقد قرارداد می‌شود نیز به صورت الکترونیکی از طریق همین سامانه انجام می‌گرفت.
با این حال به دلیل ضعف زیرساختی این سامانه برای پشتیبانی از الکترونیکی شدن دیگر مراحل انجام معاملات، سازمان فاوا برای عمل به تکالیف مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری»، در تابستان ۹۸ تصمیم به توسعه سامانه دیگری با عنوان «سامانه جامع معاملات» و جایگزینی آن با سامانه قراردادها گرفت.
بنا بر گزارش سازمان فاوا در جلسه شنبه ۹۸/۷/۶، فاز اول توسعه سامانه جامع معاملات برای آنکه این سامانه بتواند جایگزین سامانه قراردادها در واحدهای شهرداری تهران شود به پایان رسیده است.
در این رابطه مقرر شد تا معاونت امور مالی به‌عنوان متولی سامانه جامع مالی، در تعامل با دیگر واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران و ظرف مدت یک هفته، اشکالات احتمالی در عملکرد این سامانه را به سازمان فاوا اعلام کند و در صورت نبود مشکل، سامانه جامع معاملات با سامانه قراردادها جایگزین شود.
همچنین با رفع اشکلات نسخه آزمایشی درگاه واحد انتشار آگهی مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری تهران به عنوان بخشی از فرایند الکترونیکی انجام معاملات، حداکثر تا پایان مهرماه از درگاه واحد انتشار آگهی و نیز امکان خرید اینترنتی اسناد معامله از طریق این درگاه رونمایی شود.
بنا بر گزارش سازمان فاوا، پیاده‌سازی الکترونیکی دیگر لوازم و مراحل انجام معاملات از جمله امضای الکترونیکی و تحویل، دریافت و بازگشایی پاکات حداکثر تا آخر آذرماه به پایان خواهد رسید. اقدامات لازم برای اخذ تاییدیه از مرکز «ریشه» برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح سامانه نیز در حال انجام است.
در این رابطه مقرر شد معاونت مالی ضمن دریافت برنامه زمان‌بندی دقیق راه‌اندازی کامل سامانه جامع معاملات، گزارش روند اخذ تاییدیه از مرکز ریشه را نیز به صورت ماهانه از سازمان فاوا دریافت کرده و به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *