پیگیری ایجاد درگاه واحد شهروندی و تحقق داده‌باز در شهرداری تهران (دستور جلسه)

هشتادوهفتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۷/۲۰ با حضور نصرالله جهانگرد، عضو شورای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، مصطفی کاظمی، مدیرکل دفتر شهردار تهران و محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار خواهد شد.

*

در بخش ابتدایی جلسه، گزارش برنامه‌ها و اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در سه محور زیر دریافت خواهد شد:

۱.  ایجاد درگاه واحد خدمات و اطلاع‌رسانی شهرداری تهران 

بند ۴ ماده ۱۹ برنامه سوم توسعه شهر تهران، شهرداری تهران را مکلف به توسعه درگاه واحد خدمات و اطلاع‌رسانی شهرداری کرده است که در حال حاضر، بستر اولیه ایجاد آن، از طریق درگاه «تهران من» فراهم شده است.

در جلسه شنبه ۹۸/۷/۲۰، گزارش وضعیت خدمات فعلی ارائه‌شده از طریق این درگاه مانند دریافت طرح ترافیک، دسترسی به کارتابل شهروندی و رزرو برخط پارک حاشیه‌ای، و نیز گزارش پیشرفت خدماتی که در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید مانند  امکان ثبت پیام ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ و پیگیری آن از طریق درگاه «تهران من» دریافت خواهد شد. 

همچنین وضعیت بانک داده شهروندان برمبنای اطلاعات ثبت‌نام شهروندان در درگاه تهران من، جهت تسهیل و هوشمندسازی اقدامات شهرداری تهران از جمله انجام نظرسنجی، برگزاری انتخابات شورایاری و تخصیص یارانه‌های فرهنگی شهرداری به شهروندان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روند پیشرفت پروژه سامانه یکپارچه تماس شهروندان (ZRM) که جایگزین سامانه‌های فعلی ۱۳۷ و ۱۸۸۸ خواهد شد و ارتباط آن با درگاه «تهران من» نیز پیگیری خواهد شد.

۲. برنامه عملیاتی هوشمندسازی فرایندها با تاکید بر فرایندهای اولویت‌دار محمل فساد مانند فرایند صدور پروانه تخریب و نوسازی

۳. توسعه و ارتقای سرویس‌های نرم‌افزاری مورد نیاز مدیریت شهری و استقرار و یکپارچه‌سازی سامانه‌های مدیریتی مورد استفاده در شهرداری تهران  در سازمان‌ها و ادارات شهرداری از جمله سامانه‌های منابع انسانی، مالی، معاملات و املاک

*

تحقق داده‌باز در شهرداری تهران و ایجاد دسترسی عمومی به پایگاه‌های اطلاعاتی متعلق به شهرداری تهران در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از اولویت‌های کمیته شفافیت و شهر هوشمند در سال دوم فعالیت خود بوده است. (به گزارش جلسات پنجاه‌ودوم و هفتادم کمیته شفافیت نگاه کنید.) 

در مصوبات شورای شهر نیز موادی همسو با تحقق داده‌باز در شهرداری تهران به تصویب رسیده‌اند؛ از جمله: 

  • بند الف تبصره ۳۶ بودجه ۹۸، که بر مبنای آن، شهرداری می‌بایست نسبت به احصا اقلام دارائی‌ها و منابع نامشهود و داده‌های شهر، و مولدسازی این ذخایر از طریق آزادسازی و به‌اشتراک‌گذاری با کلیه فعالان اقتصادی و اجتماعی اقدام کند.
  • و ماده ۴ مصوبه نظام مدیریت یکپارچه اطلاعات مکانی شهر تهران که بر داده‌های مکانی شهر تهران تمرکز دارد و شهرداری را مکلف به پیگیری ایجاد زیرساخت‌های اطلاعات مکانی شهر تهران (TSDI) با هدف تولید، به‌روزرسانی و استفاده از داده‌های مکانی برای عموم کاربران و تهیه‌کنندگان داده‌های مکانی در تمام سطوح دولتی، بخش خصوصی و سایر اقشار جامعه می‌کند.

در مسیر اجرای مصوبات مذکور و تحقق داده‌باز در شهرداری تهران، درحال‌حاضر دسترسی عمومی به مجموعه‌ای از اطلاعات پایگاه‌های داده‌ای شهرداری تهران با انتشار API مربوط به آن ازطریق درگاه api.tehran.ir‌ یا در قالب گزارش‌های آماری در وبسایت داده‌نما data.tehran.ir فراهم شده است.

همزمان با گسترش گزارش‌های آماری و APIهای ارائه‌شده و به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و شفافیت و ایجاد وحدت رویه در نحوه دسترسی به این اطلاعات، از سازمان فاوا خواسته شده بود تا نسبت به تدوین کاتالوگ داده و API شهرداری تهران اقدام کند به‌نحوی که مشخص باشد:

  • کدام داده‌ها و سرویس‌ها به صورت رایگان و آزاد در اختیار عموم قرار می‌گیرند و زمان عمومی شدن آن‌ها چه وقت است؛
  • کدام داده‌ها و سرویس‌ها تنها بنا بر درخواست و تحت پروانه و با دریافت وجه در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرند؛
  • به اشتراک‌گذاری یا عمومی کردن کدام داده‌ها و سرویس‌هایی که در اختیار شهرداری تهران است با محدودیت مواجه است.

در جلسه شنبه ۹۸/۷/۲۰ گزارش سازمان فاوا از وضعیت تدوین این سند دریافت خواهد شد.

در این بخش از جلسه همچنین ارتقای کمی و کیفی اطلاعات منتشرشده روی وبسایت داده‌نما مورد پیگیری قرار خواهد گرفت؛ از جمله ماشین‌خوان شدن فرمت اطلاعات منتشرشده، افزوده شدن داده‌های مکانی و نیز انتشار داشبوردهای مدیریتی سامانه تحلیل اطلاعات شهرداری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *