شفافیت در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر (گزارش جلسه)

هفتادوهفتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۴/۲۹ به ریاست بهاره آروین و با حضور حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با موضوع شفافیت در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر برگزار شد.

*

بخش ابتدایی جلسه به گزارش شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل از وضعیت راه‌اندازی و به‌کارگیری سامانه بند ۲۰ اختصاص یافت.

اصلی‌ترین مبنای قانونی تاسیس شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها است که به موجب آن، شهرداری تهران مکلف شده است تا نسبت به تعطیل یا انتقال واحدهای شغلی مزاحم و آلوده‌کننده به خارج از شهر اقدام نماید.

بنابر اظهارات آقای تحصیلی، تا پیش از این، گردش کار مراحل اجرای بند ۲۰ اعم از ثبت شکایت، ثبت نظر کارشناسی و صدور، ابلاغ و اجرای رای به شکل غیرسیستمی انجام می‌گرفته است.

با پیگیری‌های کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، از پاییز سال ۹۷، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، الکترونیکی و سیستمی کردن فرایند گردش کار اجرای این بند را در دستور کار خود قرار داده و از اردیبهشت سال ۹۸، سامانه بند ۲۰ به طور آزمایشی در شهرداری‌های مناطق مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. با پایان فاز آزمایشی، این سامانه تا آخر مردادماه در تمامی واحدهای اجرایی ذی‌ربط به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

به منظور شفافیت‌بخشی به عملکرد شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در رابطه با صدور و اجرای احکام منبعث از بند ۲۰، در این بخش از جلسه شنبه ۹۸/۴/۲۹ مقرر شد تا در گام اول، فایل اکسل اطلاعات احکام صادرشده در اجرای این بند در دوره جدید مدیریت شهری، تا پایان مرداد ماه به صورت عمومی انتشار یابد. در مرحله بعد نیز انتشار برخط و سیستماتیک اطلاعات احکام صادرشده مورد پیگیری قرار گیرد.

انتشار عمومی اطلاعات سامانه بند ۲۰ موجب می‌شود تا نظارت همگانی، ضامن وحدت رویه و جلوگیری از بروز تخلفات در صدور و اجرای احکام منبعث از این بند از قانون شهرداری‌ها شود.

*

در بخش دیگری از جلسه شنبه ۹۸/۴/۲۹، گزارش شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل از نحوه واگذاری کیوسک‌های گل و مطبوعات و غرف بازارهای روز و موقت دریافت شد.

بنابر گزارش ارائه‌شده در جلسه، در حال حاضر ۱۱۸۲ کیوسک مجاز گل و مطبوعات در سطح شهر تهران مشغول به فعالیت‌اند. بنابر توضیحات آقای تحصیلی، در ابتدای واگذاری کیوسک‌ها در دهه‌های قبل، این کار با عقد قراردادی یک‌ساله انجام گرفته است. اما پس از پایان مهلت قراردادهای یک‌ساله اولیه، اگرچه کیوسک در اختیار فرد قبلی باقی مانده، اما قرارداد مجددی بسته نشده است و در حال حاضر قراردادی برای کیوسک‌های واگذارشده وجود ندارد.

به منظور شفافیت‌بخشی به وضعیت واگذاری کیوسک‌ها و تسهیل ساماندهی وضعیت موجود، مقرر شد تا اطلاعات کلیه کیوسک‌های سطح شهر تهران از جمله مکان کیوسک‌ها، افرادی که هر کدام از این کیوسک‌ها به آن‌ها واگذار شده است و مبلغ اجاره‌ای که بابت واگذاری کیوسک به شهرداری پرداخت می‌کند، حداکثر تا پایان مردادماه انتشار عمومی یابد.

دررابطه با بازارهای روز و موقت نیز بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، واگذاری بازارها، با پیشنهاد و درخواست شهرداری‌های مناطق صورت می‌گیرد و مزایده‌ای در این خصوص برگزار نمی‌شود؛ موضوعی که از نظر کمیته شفافیت، محل اشکال و نیازمند بررسی‌های حقوقی بیشتر بود.

با این حال مقرر شد تا به منظور شفافیت‌بخشی به نحوه واگذاری بازارها و به عنوان گام نخست در رقابتی‌تر کردن فضای واگذاری‌ها، اطلاعات بهره‌برداران، بازارگردان‌ها و صورتجلسات واگذاری روزبازارها تا پایان مردادماه روی وبسایت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منتشر شود.

*

پیگیری حسن اجرای مصوبه «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران» (+) موضوع بخش آخر این جلسه بود.

در تدوین مصوبه «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران»، هدف، جایگزین کردن دستورالعملی جامع و واحد به جای رویه‌های ناهماهنگ و سلیقه‌ای فعلی که بعضا به برخوردهای قهری با دست‌فروشان و افراد شاغل در کسب‌وکارهای سیار می‌انجامد، بوده است.

دغدغه کمیته شفافیت در رابطه با اجرای این مصوبه، ارائه تعاریف دقیق از مفاهیم به‌کاررفته در دستورالعمل‌ها مثل عبارت «سد معبر» و ارائه شاخص‌های سنجش‌پذیر جهت تعیین چارچوب مجاز فعالیت مشاغل سیار و بی‌کانون است؛ موضوعی که ذیل بندهای پ و ت این مصوبه نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

بنابر این مصوبه، کمیته «سیاست‌گذاری، راهبری و برنامه‌ریزی اجرای مصوبه» به دبیری مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف شهرداری تهران و سایر ارگان‌های مرتبط با فعالیت مشاغل سیار در سطح شهر تهران می‌بایست به صورت منظم جلساتی را به منظور انجام وظایف محوله تشکیل دهد.

باتوجه‌به آنکه بنابر گزارش ارائه‌شده در جلسه، علی‌رغم گذشت بیش از چهار ماه از تصویب مصوبه، کمیته سیاست‌گذاری، راهبری و برنامه‌ریزی اجرای مصوبه هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است، از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل خواسته شد تا در اسرع وقت، تشکیل جلسات کمیته مذکور و ارائه پیش‌نویس‌های دستورالعمل‌های مربوطه را مورد پیگیری قرار داده و گزارشی از اقدامات انجام‌گرفته نیز به کمیته شفافیت ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *