پیگیری شفافیت معاملات در شرکت برج میلاد (گزارش جلسه)

هفتادوپنجمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۴/۱۵ به ریاست بهاره آروین و با حضور مجتبی توسل، مدیرعامل شرکت برج میلاد، محمدرضا زارعلی، مدیرکل امور مالی شهرداری تهران، ابوالفضل مرادی، مدیرکل برنامه و بودجه و نمایندگان معاونت فرهنگی و اجتماعی، اداره کل خزانه‌داری، اداره کل امور مجامع و شوراها و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد و اجرای مصوبه جلسه شصت‌وچهارم کمیته شفافیت در خصوص به‌کارگیری سامانه جامع مالی و حذف سامانه مالی موازی در شرکت برج میلاد مورد پیگیری قرار گرفت.

در جلسه شصت‌وچهارم کمیته شفافیت (+) که با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد، مقرر شد تا از ابتدای سال مالی ۹۸، استفاده از سامانه‌های مالی موازی در کلیه واحدهای زیرمجموعه این معاونت از جمله شرکت برج میلاد متوقف شود و ثبت عملکرد مالی در تمامی واحدها در سامانه جامع مالی انجام گیرد.

باتوجه‌به آنکه اتصال سیستمی سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها به طور کامل برقرار شده است و طی شدن گردش مالی قراردادها در سامانه جامع مالی نیازمند آن است که اطلاعات قرارداد مورد نظر قبلا در سامانه قراردادها ثبت شده باشد، به‌کارگیری سامانه جامع مالی در شرکت برج میلاد، ضامن ثبت اطلاعات قراردادهای این شرکت، اعم از قراردادهای هزینه‌ای و درآمدی، در سامانه قراردادها خواهد بود و موجب جامعیت و اعتباربخشی به اطلاعات منتشرشده از قراردادهای این شرکت روی وبسایت شفاف خواهد شد.

بنابر گزارش ذی‌حساب شرکت برج میلاد، امکان انجام برخی عملکردهای مالی شرکت ازجمله درخواست وجه و ثبت اسناد هزینه از طریق سامانه جامع مالی فراهم شده است اما این سامانه درحال‌حاضر تمامی نیازمندی‌های شرکت برج میلاد را پوشش نمی‌دهد؛ برای مثال امکان ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت در سامانه فراهم نیست. درنتیجه سامانه مالی موازی مورد استفاده در شرکت برج میلاد هنوز به طور کامل از کاربری خارج نشده است.

بنابر اظهارات حاضران در جلسه، علت این امر، رویه جاری در نحوه هزینه‌کرد درآمدهای شرکت برج میلاد بوده است. بر طبق تفاهم‌نامه‌ای که هر ساله بین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد منعقد می‌گردد، بخشی از درآمدهای شرکت برج میلاد که متعلق به شهرداری تهران است، در قالب حساب‌های فیمابین شهرداری و شرکت، صرف هزینه‌های نگهداشت برج میلاد می‌شود که ثبت عملکرد آن از طریق فرایندهای مالی شهرداری تهران، نیازمند تغییراتی در تعریف بودجه مصوب شهرداری تهران و بودجه شرکتی شرکت برج میلاد است. سامانه جامع مالی نیز که منطبق بر سرفصل‌های بودجه مصوب شهرداری تهران طراحی شده است، به همین دلیل از امکان ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت برج میلاد پشتیبانی نمی‌کند.

باتوجه‌به تبادل نظرات کارشناسی صورت‌گرفته در جلسه، مقرر شد تا ظرف مدت یک هفته، کارگروهی از نمایندگان شرکت برج میلاد، اداره‌کل مالی، اداره کل امور مجامع، اداره کل بودجه و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل و با تعریف سرفصل‌های تفصیلی هزینه و درآمد شرکت برج میلاد در سامانه جامع مالی، به لحاظ فنی، مشکل ثبت عملکرد مالی شرکت برج میلاد در این سامانه برطرف شده و سامانه مالی موازی مورد استفاده در این شرکت نیز به طور کامل غیرفعال شده و از دسترس خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *