ضرورت شفافیت در نحوه هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض طرح محدوده کنترل آلودگی هوا

سه‌شنبه، ۹۸/۴/۱۸، در صدوپنجاه‌وچهارمین جلسه علنی شورای شهر و در جریان بررسی گزارش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا و حذف محدودیت زوج و فرد، بر ضرورت شفافیت در نحوه هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض اجرای این طرح تاکید کردم:

«پیشرو بودن معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در اتخاذ رویکرد تحولی قابل تحسین و سپاس است. در عین حال باید برای حل مشکلاتی که در پی اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا به وجود آمده است و همکاران من، به‌حق، به آن‌ها اشاره کردند، راهبردهایی بیاندیشیم و وضعیت را پله‌پله اصلاح کنیم. در همین رابطه، مایلم سه مسئله را که به نظر من لازم است به آن‌ها توجه بیشتری شود مطرح کنم.

اول، مشکلاتی است که برای ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا به وجود آمده است. پیش از این نیز، ساکنان محدوده طرح ترافیک می‌توانستند در صورت اثبات سکونت در محدوده، از مزایایی برخوردار شوند. اما فرایند اثبات آن‌قدر پیچیده و هزینه‌بر بود که افراد، عطای آن را به لقایش می‌بخشیدند. همین اتفاق در مورد ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا هم دارد می‌افتد. پیشنهاد من این است که فرایند اثبات سکونت را سهل کنیم و تا جای ممکن نیاز به مراجعه حضوری را از فرایند حذف کنیم.

مسئله بعدی، لزوم بررسی و ارائه گزارش از تاثیر اجرای طرح بر سیستم حمل‌ونقل عمومی و افزایش فشار وارد بر آن است؛ به خصوص که با آغاز سال تحصیلی، حجم ترددهای صورت‌گرفته از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش بیشتری نیز خواهد یافت و باید از پیش، راهکار مناسبی برای مدیریت این وضعیت اندیشیده شده باشد.

آخرین و مهم‌ترین نکته، اهمیت و ضرورت شفافیت در نحوه هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا است. تنها شفافیت است که می‌تواند اعتماد شهروندان را نسبت به عملکرد مدیریت شهری جلب کند. اعلام شفاف ریز درآمدهای ناشی از اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا و جزئیات نحوه هزینه‌کرد آن، موجب رفع شبهات و اعتمادسازی بین شهروندان و مدیریت شهری خواهد شد.

من از معاون محترم حمل‌ونقل درخواست می‌کنم درآمدهای حاصل از اجرای طرح و جزئیات هزینه‌کرد آن در جزئی‌ترین و شفاف‌ترین شکل ممکن در دسترس عموم قرار گیرد به طوری که حتی مشخص باشد چه میزان از این منابع صرف خرید کدام تجهیزات حمل‌ونقل عمومی شده یا حتی به کدام پیمانکار مترو برای اتمام چه بخشی از کار پرداخت شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *