یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی (دستور جلسه)

هفتادوچهارمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۴/۱ به ریاست بهاره آروین و با حضور محمدرضا زارعلی، مدیرکل امور مالی شهرداری تهران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و صفر مشهدی فراهانی، مدیرعامل شرکت خدمات مالی شهر برگزاری خواهد شد.

*

یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی و فراگیری استفاده از آن‌ها در واحدهای تابعه شهرداری تهران موضوع بخش اول این جلسه است.

درحال‌حاضر فراگیرترین سامانه مدیریت مالی مورد استفاده در واحدهای شهرداری، سامانه جامع مالی است و تابدین‌جا، با هدف تبدیل این سامانه به سامانه واحد مورد استفاده در کلیه واحدها در امور حسابداری و مالی، نوزده زیرسیستم برای آن، طراحی و پیاده‌سازی شده است. بااین‌حال به دلایلی چون عدم توسعه کامل برخی زیرسیستم‌ها یا عدم مناسب‌سازی آن‌ها برای پاسخگویی به نیازمندهای خاص واحد مربوطه، برخی واحدهای تابعه شهرداری از سامانه‌های مدیریت مالی جایگزین برای مدیریت تمام یا برخی از امور حسابداری و مالی خود استفاده می‌کنند و این موضوع، نظارت بر عملکرد مالی واحدهای تابعه و شفافیت‌بخشی به آن را مخدوش کرده است.

در این جلسه، نقاط ضعف و قوت سامانه جامع مالی و دلایل عدم به‌کارگیری آن در برخی واحدهای تابعه شهرداری مورد بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت تا بتوان در ادامه، درباره کارامدترین راهکار برای فراگیر کردن استفاده از سامانه جامع مالی در واحدهای تابعه تصمیم‌گیری کرد.

اتصال سیستمی و برقراری یکپارچگی اطلاعاتی بین سامانه‌های شهرداری تهران با محوریت سامانه جامع مالی نیز در این بخش از جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درحال‌حاضر سامانه‌های مختلفی در شهرداری تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند که علی‌رغم سروکار داشتن با فیلدهای اطلاعاتی مشترک یا مرتبط، فاقد اتصال‌های سیستمی لازم جهت ردوبدل کردن اطلاعات و برقراری سازگاری اطلاعاتی بین پایگاه‌های داده‌ای خود هستند.

برخی از این سامانه‌ها که در حوزه ثبت عملکرد مالی قرار می‌گیرند عبارتند از: سامانه جامع مالی، سامانه قراردادها، سامانه جامع املاک، سامانه کنترل پروژه و سامانه صورت‌وضعیت الکترونیکی.

برقراری اتصالات سیستمی بین این سامانه‌ها، علاوه‌بر افزایش جامعیت اطلاعاتی و کارایی سامانه‌های مذکور، امکان دخل‌وتصرف در اطلاعات در هنگام ثبت داده‌ها در سامانه‌های مختلف را محدود کرده و موجب می‌شود اعتبار اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه‌های داده‌ای شهرداری ارتقا یابد.

برای رفع این مسئله، در برخی موارد راهکارِ تداوم به‌کارگیری سامانه‌های موجود و برقراری اتصال بین آن‌ها از طریق وب‌سرویس، و در برخی موارد، راهکارِ حذف سامانه‌ها و بازطراحی آن‌ها در قالب زیرسیستم‌های سامانه جامع مالی در پیش گرفته شده است.

باتوجه‌به اهمیت برقراری یکپارچگی اطلاعاتی بین سامانه‌ها از منظر اهداف و فعالیت‌های کمیته شفافیت ازجمله حسن اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» (+) و همچنین پیگیری‌های کمیته شفافیت در جلسات پیشین خود در این رابطه، بررسی کارشناسی نقاط قوت و ضعف دو راهکار درپیش‌گرفته‌شده و اقداماتی که تابدین‌جا برای برقراری یکپارچگی اطلاعاتی سامانه‌ها انجام گرفته است، در دستور کار جلسه شنبه ۹۸/۴/۱ قرار گرفته است.

*

پیرو جلسات متعدد پیشین کمیته شفافیت با معاونت مالی و سازمان فاوا درخصوص حسن اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری»، در بخش دیگری از این جلسه، وضعیت پیشرفت اجرای مصوبات این جلسات مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

برخی از موارد مصوب‌شده در جلسات پیشین عبارتند از:
– مناسب‌سازی و راه‌اندازی سامانه قراردادها در کلیه واحدهای تابعه شهرداری برای ثبت باگردش اطلاعات تمامی انواع قراردادها جهت انتشار روی وبسایت شفاف
– مناسب‌سازی و راه‌اندازی سامانه جامع مالی در آن دسته از واحدهای تابعه شهرداری که از سامانه مالی مختص‌به‌خود استفاده می‌کنند و برقراری اتصال سامانه جامع مالی به سامانه قراردادها در کلیه واحدهای شهرداری به نحوی که دسترسی به اطلاعات قراردادها در سامانه جامع مالی، نیازمند فراخوانی اطلاعات آن قرارداد از سامانه قراردادها باشد
– ارتقای اطلاعات منتشرشده روی وبسایت شفاف با انتشار اطلاعات ثبت‌شده از قراردادهای درآمدی و مشارکتی
– راه‌اندازی تالار آگهی مناقصات و مزایدات به‌عنوان بخشی از فرایند انجام الکترونیکی معاملات
– حل چالش تعریف امضای الکترونیکی جهت پیاده‌سازی تمام‌الکترونیکی فرایند انجام معاملات و ارائه برنامه زمان‌بندی برای راه‌اندازی کامل و رونمایی از سامانه جامع معاملات

یک پاسخ به “یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی (دستور جلسه)”

  1. خانم اروین خواهشن ۶٢ پرونده باغات که داراى قراردادهایى هستیم که هرروز دیر کرد میخوره و اصلا روحمون از این مصوبه خبر نداشت اقدامى انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *