تشدید رکود ساخت و ساز در سال ۹۸

بهاره آروین در پاسخ به سوالی مبنی بر تشریح آخرین وضعیت شورایاری‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در سال ۹۷ اتفاق مهمی که برای شورایاری‌ها رخ داد، افزایش مشارکت همه منتخبان بود به همراه حذف برخی از آسیب‌هایی که در سالیان گذشته در قالب دبیر محوری شکل گرفته بود.

او ادامه داد: ما سعی کردیم از طریق مشارکت دادن تمام اعضای شورایاری محلات در کارگروه‌های تخصصی و شکل دادن هیئت رئیسه منطقه‌ای، این آسیب‌ها را برطرف کنیم و کاری کنیم که تمام هفت نفری که در محلات به عنوان عضو شورایاری‌ها انتخاب شدند، امکان مشارکت لازم را داشته باشند.

آروین با بیان اینکه در سال ۹۸ دو اتفاق بسیار مهم و مؤثر برای شورایاری‌ها رخ خواهد داد، اضافه کرد: اتفاق اول برگزاری انتخابات است که امیدواریم به شیوه‌ای جدید و با مشارکت بالا برگزار شود و پیش‌ثبت‌نام را به صورت الکترونیکی انجام دهیم تا آسیب‌های انتخابات قبل را نداشته باشد. هدف شورای شهر پنجم این است که این انتخابات نمونه‌ای از انتخابات محلی در سطح کشور باشد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: علاوه بر شکل‌گیری دوره جدید شورایاری‌ها، تحول مهم دوم پیگیری تحقق رویکرد شورای پنجم برای تحقق مشارکت در سطح محله است؛ یعنی ما برای شورایار‌ها روشن کنیم که انتظار شورای شهر و شهروندان از آنها این است که مشارکت مردم محله را برای حل مشکلات خود فعال کنند. از این جهت ما جشنواره‌های آموزشی- مشارکتی را در این خصوص خواهیم داشت، الگو‌های موفق را از بین شورایار‌ها یا سمن‌ها یا حتی شهروندانی که توانسته‌اند مشکلی از محله خود را با جلب مشارکت هم‌محله‌ای‌های خود حل کنند، معرفی خواهیم کرد و با فراهم کردن زمینه‌ای برای گفت‌وگوی شورایار‌ها و انتقال تجربیات آنها، سعی می‌کنیم که هر چه بیشتر تأثیر شورایاری‌ها در کمک به اداره شهر روشن شود. تمام این آموزش‌ها برای افزایش مشارکت شهروندان توسط شورایاری‌ها به صورت مشارکتی خواهد بود و از آموزش‌های سنتی فاصله می‌گیریم و به سمت آموزش‌های مشارکت محور حرکت می‌کنیم.

آروین در خصوص وضعیت مالی شهرداری تهران، با بیان اینکه همانند سال ۹۷، شهرداری در سال ۹۸ با توجه به وضعیت اقتصاد کلان کشور، با کمبود منابع مواجه بود، گفت: رکود ساخت و ساز و وضعیت اقتصادی شهر سبب شده است که شهرداری تهران به لحاظ مالی سال سختی را بگذراند؛ اما تدابیری که اندیشیده شد، باعث شد که این مسئله کمترین آسیب را به خدمت‌رسانی به شهروندان داشته باشد. در سال ۹۸ این مسئله بسیار پررنگ‌تر خواهد بود. سطح تورمی که اکنون در بسیاری از نهاده‌های ساختمانی مشاهده می‌شود، هم باعث رکود حوزه ساخت و ساز می‌شود و هم هزینه‌های شهرداری برای انجام عملیات عمرانی و به‌سازی در سطح شهر را افزایش می‌دهد. همچنین افزایش دستمزد نیروی کار سبب می‌شود پیمانکارانی که در سطح شهر در حوزه نگهداشت فعال هستند با افزایش هزینه‌ها مواجه شوند.

این عضو شورا ادامه داد: تمام این‌ها مواردی است که مهم‌ترین چالش‌های ما را برای پایداربخشی به وضعیت مالی شهرداری شکل می‌دهد؛ امیدواریم که این بحران هم مثل خیلی از بحران‌ها برای ما منشأ جهش شود و ما بتوانیم تحولی را در شهرداری در دو حوزه رقم بزنیم. یکی از این تحول‌ها در حوزه اصلاح ساختار، چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های غیر ضروری و هدر رفت منابع است. وقتی فشار برای کمبود منابع زیاد است، این اصلاح ساختار خود به خود زمینه بیشتری می‌تواند پیدا کند. نکته دوم هم تحول از منابع ناپایدار به سمت درآمد‌های پایدار است به گونه‌ای که این منابع پایدار، عادلانه باشند؛ یعنی خانه‌هایی که چندین میلیارد قیمت دارند و عوارض بسیار ناچیزی را پرداخت می‌کنند، این عوارض عادلانه‌تر باشد. فرمول فعلی عوارض نوسازی بسیار ناعادلانه است.

امیدواریم در سال جدید چالش کمبود منابع پایدار به این شیوه مرتفع شود که برخلاف سال‌های گذشته که شهرداری تهران عمده منابع خود را از طریق ساخت و ساز تأمین می‌کرده است، تامین منابع مالی به سمت عوارض ناشی از بهره‌برداری از ساختمان به گونه‌ای که عادلانه باشد تغییر جهت یابد.

این مصاحبه در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در سایت اقتصادآنلاین انتشار یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *