پیگیری شفافیت در حوزه مالی و املاک شهرداری تهران (دستور جلسه)

شصت‌وهشتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۲/۱۴ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای امامی، معاون محترم مالی و اقتصاد شهری و مدیران کل ذی‌ربط در حوزه مالی، جناب آقای کرداری، مدیرعامل محترم سازمان املاک و مستغلات و جناب آقای فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار خواهد شد و اقدامات معاونت مالی و اقتصاد شهری در خصوص اجرای مصوبات مربوط به برقراری شفافیت مالی در شهرداری تهران مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

*

ارتقای شفافیت عملکرد مالی شهرداری تهران موضوع بخش اول این جلسه است.

دراین‌رابطه، انتشار عمومی اطلاعات کمک‌های شهرداری تهران به اشخاص حقوقی که بر طبق ماده ۱۳ مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» شهرداری ملزم به انتشار عمومی آن شده است، انتشار عمومی صورت‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران، انتشار دیون شهرداری تهران و اولویت‌بندی آن جهت پرداخت مطالبات و همچنین انتشار اطلاعات «پرداخت» در گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران که در بازه‌های شش‌ماهه روی وبسایت شفاف انتشار می‌یابد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*

در این جلسه همچنین حسن اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» (+) مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

به همین منظور، از معاونت مالی خواسته شده است تا گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در مسیر اجرای کامل این مصوبه ازجمله برقراری اتصال شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری به سامانه قراردادها و سامانه جامع مالی، ارتقای شفافیت معاملات شهرداری با انتشار اطلاعات قراردادهای درآمدی روی وبسایت شفاف، پیاده‌سازی الکترونیکی فرایند انجام معاملات و به‌طورخاص راه‌اندازی تالار آگهی‌های مناقصات به کمیته شفافیت ارائه دهد.

*

بررسی اقدامات صورت‌گرفته درخصوص تدوین دستورالعمل راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر و ساماندهی معاملات املاک شهرداری تهران موضوع بخش دیگری از این جلسه است.

بازار آنلاین تهاتر این امکان را فراهم می‌کند که بدهکارانی که متقاضی ارائه دارایی غیرنقد به‌ازای بدهی خود به شهرداری هستند و طلبکارانی که متقاضی دریافت دارایی غیرنقد به‌ازای طلب خود از شهرداری هستند بتوانند در تهاتر با هم حساب خود با شهرداری تهران را تسویه کنند.

پیش از این و در جلسه شصت‌وسوم کمیته شفافیت مقرر شده بود که سازمان املاک متولی تشکیل کارگروهی با حضور مدیران کل ذی‌ربط در حوزه مالی و سازمان فاوا شده و این کارگروه تا پایان فروردین‌ماه ۹۸ نسخه اولیه دستورالعمل پیشنهادی خود جهت راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر را به کمیته شفافیت ارائه کند.

*

همچنین در راستای اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به اصلاح ساختار سازمانی و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ساماندهی مجدد مناطق شهرداری تهران» از معاونت مالی خواسته شده است تا در جلسه شنبه ۹۸/۲/۱۴، گزارشی از برنامه عملیاتی و زمان‌مند خود برای اجرای بندی از این مصوبه که شهرداری را ملزم به کاهش وابستگی شرکت‌های تابعه به بودجه شهرداری به میزان سالانهْ پانزده درصد کرده است، ارائه کند.

یک پاسخ به “پیگیری شفافیت در حوزه مالی و املاک شهرداری تهران (دستور جلسه)”

  1. با سلام
    بنده خبرنگار حوزه شهری در محدوده منطقه ۵ تهران هستم.
    اخیرا با موارد عجیبی در ناحیه ۶ منطقه ۵ روبرو شدیم و آن انتصاب فردی به عنوان شهردار ناحیه ۶ است که با دارا بودن حدودا ۳۴ سال تنها ۶ سال از عمر کاری وی در شهرداری تهران می گذرد و در همین مدت کوتاه به عنوان شهردار یک ناحیه منصوب شده است.
    این در حالی است که همین الان هستند معاونین ناحیه ای که با داشتن ۲۵ سال سابقه کاری هیچ چشم اندازی برای حضور در کسوت شهرداری نواحی ندارند.
    نکته جالب در خصوص این فرد این است که زمزمه های بسیاری در خصوص سفارش شدن از طرف یکی از اعضای شورای شهر در خصوص وی شنیده می شود و از طرفی گفته می شود این فرد تنها برای مدت کوتاهی و آنهم برای اینکه روزمه ی قابل توجهی پیدا کند به عنوان شهردار ناحیه ۶ منطقه منصوب شده است تا بعدا بتواند مسوولیت بالاتری در شهرداری تهران پیدا کند.
    حالا سوال من از شما به عنوان مسوول کمیته شفافیت شورای شهر این است که به این موارد نیز رسیدگی می کنید؟
    البته متأسفانه موارد دیگری از این دست نیز وجود دارند که به مروز زمان خدمت شما اعلام خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *