پیگیری تحقق شفافیت در معاونت اجتماعی و فرهنگی (گزارش جلسه)

شصت‌وچهارمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شنبه ۹۷/۱۲/۱۸ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای جوادی‌یگانه، معاون محترم اجتماعی و فرهنگی شهرداری و مدیران زیرمجموعه این معاونت در محل معاونت اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

*

بخش اول جلسه، به پیگیری مصوبات جلسه پیشین کمیته شفافیت با معاونت اجتماعی و فرهنگی در مورد برقراری شفافیت در این معاونت، اختصاص یافت (اینجا را نگاه کنید).

باتوجه به حجم بالای معاملات متوسط در معاونت اجتماعی و فرهنگی، در این بخش از جلسه مقرر شد تا این معاونت در اجرای کامل مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» پیشگام شده به‌گونه‌ای که از ابتدای سال مالی ۹۸، کلیه قراردادهای کمتر از ۲۵۰ میلیون این معاونت نیز روی وبسایت شفاف انتشار عمومی یابد.

به علاوه، باتوجه‌به آنکه ادارات کل ذیل معاونت هنوز اقدام به ثبت اطلاعات قراردادهای خود در سامانه قراردادها نکرده‌اند، مقرر شد اطلاعات قراردادهای این ادارات حداکثر ظرف مدت دو هفته در سامانه قراردادها ثبت شود.

بنابر گزارش ارائه‌شده در این جلسه در خصوص اتصال و راه‌اندازی کامل دو سامانه قراردادها و مالی در واحدهای تابعه این معاونت، سامانه قراردادها در هر چهار شرکت و سازمان زیرمجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی به طور کامل راه‌اندازی شده و امکان ثبت با گردش قراردادهای این واحدها در این سامانه فراهم است. دراین‌رابطه مقرر شد از ابتدای سال ۹۸ امکان ایجاد قرارداد جدید در سامانه جامع مالی برای این واحدها حذف شده و دسترسی سامانه جامع مالی به اطلاعات قراردادها صرفا از طریق اتصال سیستمی به سامانه قراردادها مقدور باشد.

این بدان معنا خواهد بود که طی شدن گردش کار مالی قراردادها در سامانه جامع مالی، متوقف به ثبت اطلاعات آنها در سامانه قراردادها خواهد بود که موجب ارتقای جامعیت اطلاعاتی این سامانه و متعاقبا ارتقای جامعیت اطلاعات قراردادهای منتشرشده روی وبسایت شفاف می‌گردد.

همچنین در این بخش از جلسه مقرر شد با را‌ه‌اندازی کامل سامانه جامع مالی در شرکت برج میلاد، سامانه مالی موازی که درحال‌حاضر در این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد از ابتدای سال ۹۸ از دسترس خارج شود.

*

بخش میانی جلسه روز شنبه ۹۷/۱۲/۱۸ به موضوع سامان‌دهی و بهینه‌سازی یارانه‌های پرداختی به شهروندان در حوزه اجتماعی و فرهنگی اختصاص یافت.

درحال‌حاضر پرداخت یارانه‌های فرهنگی و اجتماعی به شهروندان، به‌صورت غیرمستقیم و در قالب ارائه ارزان‌قیمت خدمات از سوی برخی مراکز فرهنگی و خدماتی وابسته به شهرداری تهران صورت می‌گیرد. نحوه پیاده‌سازی این شیوه به‌گونه‌ای بوده است که علاوه بر زیان‌دهی این واحدها، خدمات ارائه‌شده از سوی این مراکز نیز از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و عملا نتوانسته به‌نحو موثری شکاف بین اقشار کم‌برخوردار و برخوردارتر شهری در دریافت خدمات اجتماعی و فرهنگی را کاهش دهد.

به‌منظور اصلاح این وضعیت مقرر شد تا معاونت اجتماعی و فرهنگی کارگروهی را در این خصوص تشکیل داده و ظرف مدت یک ماه، طرح جایگزین خود را برای سامان‌دهی و بهینه‌سازی یارانه‌های پرداختی حوزه اجتماعی و فرهنگی به‌نحوی که آسیب‌های وضعیت موجود کاهش یابند به کمیته شفافیت ارسال کند.

*

بخش پایانی جلسه، به موضوع اجرای تبصره مصوبه «الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی تحقق زیست‌ شبانه در چشم‌انداز تهران ۱۴۰۲» اختصاص یافت که بر طبق آن، شهرداری مکلف شده است طرح تحقق زیست شبانه را به‌صورت آزمایشی در حداقل پنج محور پررفت‌وآمد شهر تهران همزمان با نیمه شعبان در اردیبهشت سال ۹۸ اجرا کند.

در این بخش از جلسه مقرر شد تا معاونت اجتماعی و فرهنگی در اولین قدم، اقدامات لازم جهت انجام هماهنگی‌ و جلب همکاری دیگر مراجع ذی‌ربط ازجمله نیروی انتظامی را برای اجرای این طرح آغاز کند.

همچنین مقرر شد تا معاونت اجتماعی و فرهنگی با تشکیل کارگروهی متمرکز در این خصوص، حداکثر تا پایان هفته اول فروردین ۹۸، برنامه عملیاتی خود را برای اجرای آزمایشی طرح تحقق زیست شبانه به شورای شهر ارائه دهد. دراین رابطه تاکید شد که هدف اصلی از اجرای این طرح، باز نگه داشتن مراکز فرهنگی و خدماتی محورهای تحت پوشش طرح در شب و انتقال بخشی از رفت‌وآمدها و ترافیک روز به شب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *