پیگیری تحقق شفافیت در سازمان املاک و مستغلات (دستور جلسه)

شصتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شنبه ۹۷/۱۱/۲۷ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای هاشمی، ریاست محترم شورای شهر، جناب آقای کرداری، مدیرعامل محترم سازمان املاک و مستغلات، نمایندگان معاونت مالی و نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در محل سازمان املاک و مستغلات برگزار خواهد شد.

در این جلسه، ضمن بازدید از مخزن اطلاعات و اسناد سازمان املاک و مستغلات، اقدامات سازمان دررابطه‌با اجرای مصوبه «ساما‌ن‌دهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه» و همچنین گزارش پیشرفت از اجرای مصوبات جلسات پیشین کمیته شفافیت با سازمان (اینجا و اینجا را نگاه کنید) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مصوبه «ساما‌ن‌دهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه» در سال ۹۵ به تصویب شورای شهر رسیده است و سازمان املاک را به سامان‌دهی به اطلاعات مربوط به املاک شهرداری تهران ملزم نموده است. در جلسه روز شنبه ۹۷/۱۱/۲۷ گزارش سازمان املاک از اقدامات انجام‌گرفته درراستای اجرای این مصوبه در دوره جدید مدیریت شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

متن مصوبه «ساما‌ن‌دهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه» (+)

در جلسات پیشین کمیته شفافیت با سازمان املاک و مستغلات مشخص شد که هنوز اتصال کامل این سازمان به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران ازجمله سامانه قراردادها و سامانه جامع مالی برقرار نیست. درنتیجه امکان نظارت بر عملکرد مالی این سازمان و همچنین شفافیت‌بخشی به اطلاعات قراردادهای آن با کاستی مواجه است.

دراین‌رابطه مقرر شده بود تا امکان ثبت باگردش اطلاعات قراردادهای سازمان املاک در سامانه قراردادها تا پایان بهمن‌ماه فراهم شود و اطلاعات کلیه قراردادهای این سازمان در سال ۹۷ نیز در سامانه قراردادها ثبت شود. همچنین تا نیمه بهمن‌ماه با رفع اشکالات باقی‌مانده، سامانه جامع مالی به‌عنوان سامانه مالی اصلی در سازمان املاک به‌کارگرفته شود. در جلسه فردا، گزارش اقدامات سازمان املاک در راستای اجرای این مصوبات دریافت خواهد شد.

در جلسات پیشین همچنین مطرح شد که سامانه جامع املاک که محل ثبت اطلاعات املاک شهرداری تهران و وضعیت بهره‌برداری آن‌ها است با نقص اطلاعاتی عمده روبه‌رو است. این موضوع علاوه‌برآنکه محمل بروز رانت و فساد در واگذاری و بهره‌برداری از املاک شهرداری بوده است، پیگیری وضعیت تملک و بهره‌برداری از املاکی را که فرایند انتقال سند و ثبت محضری مالکیت آن‌ها طی نشده است با دشواری مواجه و شهرداری را متحمل ضررهای مالی مکرر کرده است.
دراین‌رابطه مقرر شده بود تا سامانه جامع املاک به‌نحوی مناسب‌سازی شود که ثبت اطلاعات انواع املاکی که هنوز در مراحل انتقال مالکیت قرار دارند نیز در این سامانه امکان‌پذیر شود و به‌لحاظ فنی، مانعی بر سر ثبت سیستمی اطلاعات کلیه املاک شهرداری تهران باقی نماند. همچنین مقرر شده بود با تشکیل کمیته ساماندهی املاک در سازمان املاک، کشف و ثبت سیستمی اطلاعات تمامی املاکی که شهرداری تهران برای تملک آن‌ها وجه پرداخت نموده اما به دلیل تاخیر و تعویق در انتقال سند، هنوز مالکیت قانونی شهرداری تهران در مورد آن‌ها قطعی نشده است در اولویت کاری سازمان قرار گیرد که در جلسه فردا، گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص نیز دریافت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *