بازبینی فرایند تولید محتوای فرهنگی در سازمان زیباسازی (گزارش جلسه)

 

سی‌وسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، روز شنبه ۹۷/۴/۱۶ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی و معاونان ایشان برگزار شد.

بخش ابتدایی جلسه به تشریح فرایند گردش کار در سازمان زیباسازی در رابطه با تولید و اجرای محتوای فرهنگی تابلوهای سازمان زیباسازی در سطح شهر اختصاص یافت.

بنابر گزارش ارایه شده توسط رئیس سازمان، جناب آقای ضرغامی، از مجموع ۵۹هزار مترمربع فضای اختصاص‌یافته به تابلوهای تبلیغاتی سازمان زیباسازی در سطح شهر تهران، ۲۶هزار مترمربع از آن برای تبلغات فرهنگی در نظر گرفته شده است. از ۳۳هزار مترمربع فضای باقی‌مانده برای تابلوهای تجاری نیز، ۱۵درصد آن (به صورت روزشمار) به محتوای فرهنگی اختصاص دارد.

بنابر مصوبه مورخ ۹۳/۳/۲۵ شورای شهر تهران تحت عنوان «سامان‌دهی تبلیغات محیطی در شهر تهران»، سیاست‌گذاری کلی و تعیین محورها و موضوعات محتوای تابلوهای فرهنگی، در شورایی سه‌نفره متشکل از مدیرعامل سازمان زیباسازی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، و نماینده‌ای از شورای شهر صورت می‌گیرد. بخشی از محتوای فرهنگی تابلوها متناسب با مناسبت‌های تقویمی (مذهبی و ملی) و بخش دیگر آن متناسب با نیازها و ضرورت‌های فرهنگ شهروندی تعیین می‌شود.

در مرحله بعد، کارگروهی تخصصی که اعضای آن در سمت مشاور رئیس سازمان زیباسازی و به انتخاب ایشان تعیین شده‌اند، درباره اینکه ذیل محورهای تعیین‌شده چه جملاتی در تابلوها کار شوند، تصمیم‌گیری می‌کنند. بنابر توضیحات آقای ضرغامی تلاش شده است تا در ترکیب دوازده‌نفره این کارگروه، افرادی از حوزه‌ها و با تخصص‌های مختلف حضور داشته باشند.
در گام آخر، از شرکت‌های گرافیکی همکار با سازمان خواسته می‌شود تا جملات تصویب‌شده را در قالب طرح‌های گرافیکی پیاده کنند. در صورت تایید کارگروه، طرح تهیه‌شده وارد مرحله اجرا می‌شود.

با توجه به هدفی که در این بخش از جلسه دنبال می‌شد، مقرر شد فرآیند تولید محتوای فرهنگی سازمان زیباسازی با هدف ایجاد فضای رقابتی و دریافت خلاقانه‌ترین و تاثیرگذارترین محتواهای فرهنگی مورد بازنگری قرار گیرد و کمیته شفافیت پیشنهاد مشخص خود درباره چگونگی وسیع‌تر کردن دایره نخبگان و طراحان هنری و نیز نحوه ورود شهروندان در فرایند تولید محتوای فرهنگی را تدوین و به سازمان زیباسازی ارائه کند تا این فرآیند جدید به صورت آزمایشی برای برخی مناسبت‌ها و محورهای فرهنگی تعیین شده در سال ۹۷ مورد اجرا قرار گیرد.

در بخش دیگر جلسه روز شنبه (۹۷/۴/۱۶)، وضعیت سازمان زیباسازی در ثبت اطلاعات قراردادهایش در سامانه قراردادها مورد بررسی قرار گرفت. بر طبق گزارشی که قبلا معاونت مالی به کمیته ارائه داده بود، علی‌رغم راه‌اندازی کامل سامانه قراردادها در این سازمان، هنوز اطلاعات قراردادهای این سازمان در سامانه قراردادها به صورت آن‌لاین و با گردش ثبت نمی‌شد. بنابر توضیحات معاون سازمان زیباسازی، علت عدم ثبت اطلاعات، برخی اشکالات فنی در راه‌اندازی سامانه بوده است که باتوجه به رفع این اشکالات، فرایند آزمون و آموزش کارمندان تا پایان تیر و ثبت باگردش اطلاعات قراردادهای سازمان زیباسازی در سامانه قراردادها از ابتدای مرداد انجام خواهد گرفت. همچنین مقرر شد با دریافت گزارشی در مورد قراردادهای درآمدی سازمان زیباسازی از سامانه مالی، ارتقاء سامانه قراردادها در این سازمان برای ثبت با گردش اطلاعات مزایدات و قراردادهای درآمدی در دستور کار قرار گیرد تا با افزایش پوشش سامانه قراردادها به مزایدات و قراردادهای درآمدی، اولین گام برای اجرای مصوبه «سامانه جامع معاملات در شهرداری تهران» برداشته شود.
بخش پایانی جلسه، به بررسی گزارش کارشناسی کمیته درباره برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه مدیریت و کنترل پروژه شهرداری تهران با هدف ارتقاء اطلاعات شهروندان از وضعیت پیشرفت پروژه‌های عمرانی در سطح شهر و فعال کردن نظارت همگانی در مورد آن‌ها اختصاص یافت و مقرر شد تا در فاز نخست و در تعامل با اداره کل ارزیابی عملکرد به عنوان متولی اطلاعات ثبت‌شده در این سامانه، انتشار عمومی اطلاعات پروژه‌های غیرمستمر سال ۹۷ در دستور کار کمیته قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *