تذکر بهاره آروین به شهردار تهران:
«به شهردار تهران در خصوص توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکتهای تاکسی اینترنتی تذکر میدهم. بر اساس کدام مجوز قانونی این توقف و بخشش از منافع شهروندان تهرانی انجام شده است؟ بهای خدمات استفاده از زیرساختهای شهری توسط این شرکتها که طبق قوانین و اسناد بالادست و با پیگیریهای فراوان و به میانجیگری وزارت کشور و با توافق طرفین محقق و اجرایی شده است چرا باید با تصمیم شخصی شهردار معلق شود؟
دستورالعمل وزارت کشور در خصوص اخذ این دو درصد بهای خدمات از شرکتهای مذکور، مهرماه ابلاغ شده است و باید ظرف حداکثر یک ماه اجرایی میشده است. خسارت تعلل شهرداری تهران در اجرای این دستورالعمل و عدم دریافت اطلاعات سفرها و اخذ دو درصد بهای خدمات، تا همن حالا بالغ بر ده میلیارد تومان شده است و اکنون نیز جناب شهردار کل آن را بذل و بخشش کردند.
عجیب آنکه دلیل این عدم اجرای دستورالعمل، گران شدن قیمت سوخت عنوان شده است. گران شدن یکدفعهای و بیتدبیرانهای که گذشته از تحمیل هزینههای سنگین اجتماعی و سیاسی به کشور، باعث افزایش حداقل ۲۰ درصدی تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی شده است؛ بدون اینکه ریالی از آن افزایش قیمت سوخت به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص یابد.
شگفت آنکه جناب شهردار به جای آنکه مصرانه و پیگیرانه به دنبال اجرای قانون و وصول سهم شهر و شهروندان از محل افزایش قیمت سوخت برای گسترش حمل و نقل عمومی باشند، همین آب باریکه منابع قانونی را هم شخصا تخفیف میدهند و میبخشند.
افزایش سفر با تاکسیهای اینترنتی به معنای افزایش استفاده از خودرو و به ضرر استفاده از حمل و نقل عمومی است. این تخفیف و بخشش غیرقانونی، کمک و تشویق خودرومحوری به جای هزینهکرد در جهت افزایش کمیت و کیفیت حملونقل عمومی است؛ سیاستی که هیچ سازگاری با اولویتهای شورای شهر در جهت کاهش خودرومحوری و افزایش سفر با حمل و نقل عمومی ندارد.
در شرایطی که عموم مردم هر روز در مترو و اتوبوس له میشوند، چرا شهردار تهران باید دنبال منافع شرکتهای تاکسی اینترنتی باشد؟ ضروری است جناب آقای شهردار به این سوال پاسخ دهند که این تخفیف و بخشش، در شرایط فعلی مالی و اقتصادی شهرداری تهران، جز کوتاه آمدن در برابر منفعت گروههای ذینفع به ضرر منافع عموم شهروندان چه توجیه دیگری دارد؟»
دیدگاهتان را بنویسید