عضو شورای شهر تهران از تصویب ردیف درآمدی برای برج میلاد در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: پیش از این ۸۵ درصد از درآمدهای حاصل از برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری داشت و نه ردی در بودجه شرکتی این شرکت و سالانه به شکلی غیرشفاف، در قالب حسابهای فیمابین شهرداری و شرکت برج میلاد تسویه میشد.
بهاره آروین در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین با اشاره به پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند مبنی بر اختصاص ردیف درآمدی مشخص به درآمدهای حاصل از برج میلاد در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار داشت: پس از تذکر چند ماه پیش بنده مبنی بر نبود شفافیت مالی در فرآیندهای ثبت درآمد و هزینه برج میلاد، مجتبی حسینی توسل، مدیرعامل فعلی برج میلاد که برخلاف رویه مدیران قبلی با رویکردهای شورای شهر پنجم درخصوص شفافیت همسویی جدی دارد، طی مکاتبات با شهرداری تهران خواستار آن شد که این عدم شفافیت از طریق اختصاص ردیفهای درآمدی و هزینهای مشخص به برج میلاد در بودجه عمومی شهرداری رفع شود.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند ادامه داد: با این وجود متاسفانه بازهم برای ایجاد این ردیف درآمدی مقاومتهایی از سوی شهرداری صورت گرفت و با اینکه انتظار میرفت اداره کل بودجه و معاونت برنامهریزی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این ردیف درآمدی را اضافه کنند، از انجام این اقدام شفافیتبخش خودداری کردند.
آروین افزود: به هر حال در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیشنهاد یادشده با پیگیریهای مدیرعامل شرکت برج میلاد و کمیته شفافیت و شهر هوشمند ابتدا در کمیسیون بودجه و سپس با همراهی اعضای شورای شهر در کمیسیون تلفیق و صحن علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید. با این مصوبه، درآمدهای حاصل از برج میلاد قابلیت ثبت در سامانه مالی شهرداری تهران را پیدا میکند و بدین ترتیب رویه غیرشفاف پیشین اصلاح میشود.

درآمدهای حاصل از برج میلاد برای نخستین بار شفاف خواهد شد

انتشار معاملات متوسط شهرداری تهران در وبسایت شفاف
بهاره آروین در صفحه توییتر خود نوشت:
سقف قراردادهای منتشر شده روی وبسایت شفاف بازهم کاهش یافت و اکنون اطلاعات قراردادهای متوسط (بالای ۴۵ میلیون تومان) در دسترس عموم قرار دارد. پیش از این، اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان و سپس اطلاعات قراردادهای کلان (بالای ۴۵۰ میلیون تومان) روی شفاف منتشر شده بود.
معاملات متوسط هزینهای از طریق استعلام قیمت انجام میشوند؛ به این صورت که قیمت کالا یا خدمت موردنظر حداقل از سه شرکت استعلام میشود و کمیسیون معاملات یکی از آنها را برای انعقاد قرارداد انتخاب میکند. معاملات متوسط درآمدی نیز از طریق حراج انجام میشوند.

اصلیترین هدفگذاریهای شهرداری شیشهای در سال پایانی: شفافیتبخشی به حوزه املاک و تمامالکترونیک کردن فرایندها
یادداشت بهاره آروین در ویژهنامه شهر و شورا – شرق:
اینکه ما از آغاز تحقق شهرداری شیشهای را هدف قرار دادیم چند دلیل مهم داشت.
اولین و مهمترین دلیل این انتخاب جلب اعتماد شهروندان بود. حقیقت این است که مدیریت شهری بدون جلب مشارکت شهروندان در انجام وظایف خود موثر نخواهد بود و پیشزمینه این مشارکت، اعتماد است. اما مادامیکه شهروندان به شهرداری بیاعتماد باشند مشارکت آنان در حل مسائل شهری از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و مدیریت پسماند بسیار بعید خواهد بود. یکی از راهحلهای افزایش اعتماد شهروندان ایجاد شفافیت در پیکره مدیریت شهری است و به همین دلیل هم هست که شفافیت یکی از شاخصهای اصلی حکمروایی خوب محسوب میشود.
عامل دیگری که تحقق شهرداری شیشهای را ضروری مینماید، لزوم اشتراکگذاری دادههای شهری با مردم و متخصصان است. مباحث شهری از جمله مسائل پیچیده و چندوجهی است که جز با استفاده از دانش روز و همفکری متخصصان قابل حل نیست. این در حالی است که نهادهای سیاستگذاری و اجرا کمتر به استفاده از دانش آکادمیک اقبال نشان میدهند؛ به نظر میرسد میان نهادهای سیاستگذار و سازمانهای اجرایی و نهادهای آکادمیک شکافی وجود دارد که یکی از دلایل آن، عدم دسترسی نهادهای آکادمیک به دادههای معتبر درخصوص وضعیت موجود است. بنابراین یک وجه دیگر از شهرداری شیشهای دسترسپذیر کردن این دادههاست.
نکته بعدی و مهمترین ضرورت شهرداری شیشهای نیز کاهش فساد و فعال کردن نظارت همگانی است. نظرسنجیها و پژوهشهای بسیاری نشان میدهد که احساس فساد نسبت به شهرداری در جامعه بالاست و مدتهاست اصطلاح شهرداریچی به عنوان فردی جا افتاده است که در قبال سادهترین وظایف خود طلب رشوه میکند. از این رو شفافیت یکی از ضرورتهای مهم برای سازمانهایی مثل شهرداری تهران شمرده میشود؛ چراکه بر مبنای تجربیات جاافتاده جهانی، راهحل اصلی کاهش فساد نه در افزایش نظارت متمرکز بلکه در فعال کردن نظارت همگانی است.
ما پروژه شهرداری شیشهای را با چهار محور آغاز کردیم اما وقتی در عمل جلو رفتیم متوجه شدیم هرچه محورها را افزایش دهیم بازهم حوزههای مهمی غیرشفاف خواهند بود.

ضرورت شفافیت در معیارها و مصادیق سد معبر
لایحه ساماندهی استفاده اصناف از پیادهروهای تهران با حضور فعالان اجتماعی بررسی شد.
بهاره آروین شب گذشته در جلسه «بررسی لایحه ساماندهی استفاده اصناف از پیادهروهای شهر تهران» که با حضور علی اعطا، دیگر عضو شورای شهر و چند تن از فعالان اجتماعی به صورت مجازی برگزار شد، گفت: همه کسانی که در این جلسه حضور دارند دغدغهای مشترک دارند و کنار هم جمع شدهاند که اگر راهبرد شورا و شهرداری در قالب لایحه «ساماندهی استفاده اصناف از پیادهروهای شهر تهران» مناسب نیست، به جایگزینی مناسب برای حل مساله برسند.
عضو شورای شهر تهران افزود: مسالهای که برای حل آن گرد هم آمدهایم این است که انبوهی از اصناف مثل رستورانها، فروشگاههای لوازم خانگی، فروشگاههای مبلمان و … بدون پرداخت هیچ هزینهای از معابر شهر استفاده میکنند؛ به گونهای که در بعضی از نقاط عملا پیادهرو و حتی سوارهرو نداریم. البته در شهر تهران فقط با سد معبر اصناف مواجه نیستیم و سد معبر ساختمانی هم مشکلساز شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: وقتی سخن از سد معبر میشود همه از قشری فرودست تحت عنوان دستفروشها یاد میکنند. البته این نوع از سد معبر هم بعضا مسالهساز است اما نسبت به انواع دیگر که به صورت ثابت و طولانیمدت معابر را مسدود میکنند عارضه کمتری ایجاد میکند.
آروین با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری مسئولیت رفع سد معبر را به عهده دارد، عنوان کرد: در سالهای گذشته در این زمینه یک تعادل سیاه شکل گرفته است؛ به این صورت که اصناف از پیادهرو استفاده میکنند و اعتراضات ماموران شهرداری در بدهبستانی که میان اشخاص شکل میگیرد برطرف میشود؛ بدون اینکه این بدهبستان منفعتی برای شهر و شهرداری داشته باشد. به همین دلیل سالهاست که این مساله لاینحل باقی مانده و تنها سر شهروندان بیکلاه مانده است.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند مصادیق اصلی سد معبر را شامل سد معبر ساختمانی و سد معبر اصناف دانست و گفت: اتفاقا در بسیاری از اوقات دستفروشی مصداق سد معبر محسوب نمیشود. در برخی از موارد مشاهده میشود که یک حصار کارگاهی سالیان سال معبری را غیرقابل استفاده میکند؛ این در حالی است که دستفروشان در اغلب موارد تنها بخش کوچکی از پیادهرو را اشغال کردهاند و اختلالی در رفت و آمد شهروندان به وجود نیاوردهاند. شاید دستفروشان تنها گروهی باشند که برای فعالیت در معابر میتوان به آنها مجوز داد.

پیگیری پیشرفت سامانه آنلاین برگزاری حراج و مزایدههای تبلیغات محیطی شهر تهران
صدوسیامین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند ۱۰ اسفند ماه به ریاست بهاره آروین و با حضور برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی و نماینده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به صورت مجازی برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد برای راهاندازی سامانه آنلاین برگزاری حراجها و تبلیغات محیطی، حداکثر ظرف دو هفته کارگروهی تشکیل شده و بهمنظور برگزاری مزایده انتخاب کارگزار متولی، اسناد و شرایط عمومی و خصوصی پیمان را تهیه و تنظیم کند.
بهعلاوه سازمان زیباسازی موظف شد حداکثر ظرف دو هفته تعدادی از تابلوهای تبلیغاتی را برای اولین مرحله از اجرای حراج آنلاین تبلیغات محیطی شهر تهران مشخص کرده و به اطلاع کمیته شفافیت و شهر هوشمند برساند.