شفافیت معاملات ملکی و تهاترها در شهرداری تهران

صدوپانزدهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند سه‌شنبه ۱۱ آذر ماه به ریاست بهاره آروین و با حضور محمدنادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات، محمدرضا زارعلی مدیرکل امور مالی و اموال و محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مجازی تشکیل شد.
‌‌در این جلسه مصوب شد اداره کل حقوقی در نسخه آزمایشی وبسایت شفاف ایرادات و نواقص اطلاعات معاملات ملکی را احصا کرده و با ارسال آن‌ها به واحد حقوقی و قراردادهای مناطق، اصلاح ایرادات را ظرف حداکثر دو هفته پیگیری کند.
‌‌همچنین مقرر شد سازمان املاک و مستغلات در نسخه آزمایشی وبسایت شفاف ایرادات و نواقص اطلاعات معاملات خرید و فروش را احصا و برای ادارات املاک مناطق ارسال کند؛ به گونه‌ای که ایرادات حداکثر ظرف دو هفته برطرف شوند.
‌‌درخصوص آن دسته از فیلدهای اطلاعاتی نیز که هنوز در سامانه معاملات به طور کامل ثبت نشده و روی نسخه آزمایشی وبسایت شفاف قرار نگرفته‌اند، مقرر شد اداره کل مالی و اموال حداکثر ظرف مدت یک هفته با ارسال نامه رسمی به سازمان فاوا اجباری شدن ثبت این اطلاعات را در سامانه‌ جامع معاملات درخواست کند؛ به گونه‌ای که تکمیل فیلدهای اطلاعاتی مربوط به اجاره اجباری بوده و فیلدهای مربوط به خرید و فروش که در سامانه املاک ثبت می‌شود، به‌صورت سیستمی به سامانه معاملات فرستاده شود.
‌‌به‌علاوه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات موظف شد با انجام اقدامات لازم اتصال دو سامانه جامع معاملات و املاک را برقرار کند؛ به گونه‌ای که آن دسته از اطلاعات مربوط به خرید و فروش ملک که از ابتدای سال ۹۸ در سامانه جامع املاک ثبت شده است، به‌صورت سیستمی و اتوماتیک به سامانه معاملات فرستاده شود.
‌‌علاوه بر این مقرر شد با تشکیل کارگروهی برای احصای گردش کار نهایی کلیه معاملات ملکی اعم از هزینه‌ای و درآمدی، ارسال گردش معاملات ملکی به سازمان فاوا و پیاده‌سازی آن در سامانه معاملات پیگیری شود؛ به گونه‌ای که از ابتدای دی ماه ۹۹ امکان ثبت با گردش کلیه معاملات ملکی در سامانه معاملات فراهم شده باشد.
‌‌در این جلسه موضوع ثبت و انتشار تهاترها نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد اطلاعات قراردادهایی که درواقع تهاتر با ملک یا تهاتر با قدرالسهم پروژه‌های مشارکتی هستند، پس از مرحله عقد قرارداد در بخش معاملات ملکی وبسایت شفاف منتشر شود.
‌‌همچنین اداره کل حقوقی موظف شد نواقص اطلاعات تهاترهایی را که هم‌اکنون روی وبسایت شفاف قرار گرفته‌اند احصا کرده و برای اداره کل مالی و اموال و سازمان فاوا ارسال کند تا این ایرادات حداکثر تا پایان آذر ۹۹ برطرف شده باشد.

بیشتر بخوانید
پیگیری انجام تمام‌الکترونیکی معاملات در شهرداری تهران

صدوهجدهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند یکشنبه ۳۰ آذر ماه به ریاست بهاره آروین و با حضور محمدرضا زارعلی، مدیرکل امور مالی و اموال و محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این جلسه گزارش معاونت مالی از تعداد واجدین شرایط دریافت توکن و راه‌اندازی امضای الکترونیک در هر منطقه و همچنین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و دریافت‌کنندگان کد پیگیری، گواهی امضای الکترونیک و توکن به تفکیک مناطق بررسی خواهد شد.

علاوه بر این گزارشی از برنامه مناقصات کلیه مناطق تا پایان دی ماه، مناقصات آزمایشی که در ده منطقه به‌صورت الکترونیکی انجام شده است و مناقصه آزمایشی که در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار شده است ارائه می‌شود.

همچنین ارائه گزارش دررابطه با ابلاغیه‌های رسمی به پیمانکاران در خصوص الزامی شدن امضای الکترونیکی و لزوم دریافت توکن از دیگر دستورات این جلسه است.

بیشتر بخوانید
پیگیری پروژه‌های اولویت‌دار شهر هوشمند و احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران

صدوچهاردمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند چهارم آذر ماه به ریاست بهاره آروین و با حضور محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مجازی برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد گزارش پیشرفت شاخص‌های پروژه اولویت‌دار «ارتقای سامانه‌های نظارت همگانی» حداکثر ظرف یک هفته به کمیته شفافیت ارسال شود.
همچنین درراستای اعطای سرویس‌های داده‌محور مقرر شد شاخص‌های بررسی شرکت‌های درخواست‌کننده API روی وبسایت api.tehran.ir منتشر شود. دارا بودن پلتفرم (Public) ارائه سرویس، سابقه فعالیت مفید در حوزه ارائه سرویس به اشخاص حقیقی و حقوقی، رابط کاربری پلتفرم ارائه سرویس، نحوه ارائه سرویس در پلتفرم و نحوه معرفی سرویس‌ها از جمله این شاخص‌ها هستند.
به‌علاوه مقرر شد سازمان فاوا در تعامل با کمیته شفافیت و شهر هوشمند ظرف مدت دو هفته نقشه‌های فراوانی موضوعات ۱۳۷ را به صورت داشبورد برخط تعاملی برای شهروندان انتشار دهد.
علاوه بر این سازمان فاوا موظف شد نسخه به‌روزرسانی‌شده گزارش پیشرفت اجرای احکام حوزه هوشمندسازی برنامه سوم توسعه شهر تهران را حداکثر ظرف مدت دو هفته به کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارسال کند.
به‌روزرسانی و اصلاح نحوه انتشار اطلاعات وبسایت داده‌نما، اصلاح سند حکمروایی داده و ارتقا و رفع ایرادات سامانه تهران من نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
گفتنی است به دلیل لغو جلسه ۱۱۲، بررسی موضوعات آن به جلسه ۱۱۴ موکول شده بود.

بیشتر بخوانید
شهروندان باید بدانند هر بخش از شهرداری چقدر حقوق داده و چقدر برای شهر هزینه کرده است

امروز بیشتر وقت صحن علنی شورای شهر تهران به بررسی الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ اختصاص داده شد. در جریان بررسی طرح نقطه نظراتی را مطرح کردم که شرح آن در ادامه آمده است:

عضو شورای شهر تهران گفت: ساختار بودجه باید شفاف باشد و سیاستگذاران و شهروندان باید بدانند شهرداری در هر حوزه چقدر حقوق می‌دهد و چقدر برای شهر هزینه می‌کند.
بهاره آروین در دویست و پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ در مخالفت با پیشنهاد حذف بند ۷ بخش اسناد این طرح گفت: این بند بر «قابلیت واگذاری املاک» تاکید داشته است. از آنجا که این واگذاری‌ها اثر بودجه‌ای دارند فهرست این املاک باید پیوست لایحه بودجه شود. این بند ناظر بر مشخص کردن بهره‌بردار ملک نیست؛ بلکه برای تعیین بهره‌بردار باید لایحه‌ای جداگانه از سوی شهرداری ارائه شده و به تصویب شورا برسد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه این فهرست در طرح آمده برای این است که اثر بودجه‌ای آن دیده شود. اگر ما از همان سالی که مدیریت قبلی شهری این اماکن را واگذار می‌کرد، فهرست اماکن قابل واگذاری را به لایحه بودجه پیوست می‌کردیم، معلوم می‌شد چه حجمی از منابع شهر بذل و بخشش شده است.
وی با بیان اینکه این شفافیت‌بخشی کارنامه ماست، گفت: اینجا اصلا بحث واگذاری مطرح نیست و تنها صحبت از اماکنی است که قابلیت واگذاری دارند. بهره‌بردار و نحوه بهره‌برداری بعد از تصویب لایحه بودجه تعیین تکلیف می‌شود و ربطی به این فهرست ندارد. ما اینجا فقط مشخصات املاکی را که ذیل بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها قابلیت واگذاری دارند قید می‌کنیم.
در نهایت پیشنهاد یادشده پس گرفته شد.
گفتنی است بند ۷ بخش اسناد به شرح زیر است:
فهرست اماکن در حال بهره‌برداری شناسایی‌شده شهرداری که قابلیت واگذاری به سازمان‌های مردم‌نهاد، اداره به صورت هیات امنایی یا واگذاری به مدیریت محلی را دارند.
در بخش بعدی جلسه پیشنهاد شد به بخش محتوا در طرح بودجه تبصره‌ای اضافه شود مبنی بر اینکه در مورد برخی از بخش‌های شهرداری که برای بهای خدمات مصوبات جداگانه‌ای وجود دارد، جدول بهای خدمات با لایحه بودجه ارائه نشود.

بیشتر بخوانید
لزوم توجه به پیاده‌محوری در بودجه ۱۴۰۰

امروز در صحن علنی شورا و در جریان بررسی الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ به نظرم رسید که بحث پیاده‌محوری در طرح مغفول مانده است. صحبت‌هایم در این خصوص به شرح زیر است:

بهاره آروین با اشاره به اینکه در الزامات تدوین بودجه ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد انسان‌ها در شهر دیده نمی‌شوند، بر لزوم توجه به پیاده‌محوری در این طرح تاکید کرد.
بهاره آروین در دویست و پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ در موافقت با پیشنهاد شهربانو امانی مبنی بر اضافه کردن بند «مناسب‌سازی و توسعه مسیرها و تسهیلات مُد پیاده» به اولویت‌های حمل و نقل و ترافیک در مصوبه گفت: نکته خانم امانی بسیار مهم است. اگر در کل مصوبه یک جا بحث پیاده‌محوری را نداشته باشیم، الزامات تدوین بودجه با آنچه که در این چهار سال در شورای پنجم پیگیری کرده‌ایم سازگار نخواهد بود.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد که ما در بودجه ۱۴۰۰ هیچ‌کجا انسان‌ها را در شهر نمی‌بینیم؛ این در حالی است که شورای پنجم همواره بر پیاده‌محوری تاکید داشته است. پیاده‌محوری یعنی ما بتوانیم در شهر راه برویم اما متاسفانه به اندازه کافی به حقوق پیاده‌ها توجهی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید
پیگیری ثبت و انتشار سیستماتیک اطلاعات قراردادها در واحدهای تابعه شهرداری

صدوهفدهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند یکشنبه ۲۳ آذر ماه به ریاست بهاره آروین و با حضور محمدرضا زارعلی، مدیرکل امور مالی و اموال و محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این جلسه درخصوص پیشرفت ثبت باگردش قراردادهای واحدهای تابعه شهرداری در سامانه جامع معاملات گزارش ارائه خواهد شد.

علاوه بر این، گزارشی نیز از پیشرفت ثبت اطلاعات قراردادهای متوسط و انتشار برخط اطلاعات ماهانه درآمد و هزینه ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید
موانع شفافیت در ایران

طی سال‌هایی که از شورای پنجم گذشته است، با موانع زیادی در مسیر شفافیت مواجه شده‌ام. این موانع را در گفتگو با ایرنا تشریح کردم. متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

عضو شورای شهر تهران عوامل بوروکراتیک، محافظه‌کاری بوروکراتیک، مدیران میانی، عقب‌ماندگی زیرساخت‌های فنی و منافع برخی گروه‌ها را از جمله موانع تحقق شفافیت دانست و گفت: همه این این موانع تحت تاثیر عدم مطالبه جدی شفافیت از سوی مردم هستند.
بهاره آروین درباره تجربه سه ساله خود از حرکت در مسیر شفافیت و موانع آن گفت: شفافیت تنها در تصویب قوانین خلاصه نمی‌شود. اتفاقاً ما در کشورمان قوانین خوبی که بتوانند ضامن اجرایی شدن شفافیت باشند، کم نداریم؛ ولی فرآیندهای ما به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که بتوانند زمینه اجرای قوانین را فراهم کنند.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: البته تصویب قوانین کمک می‌کند تا بهانه ‌از دستگاه‌های اجرایی گرفته شود. خیلی اوقات با اینکه قوانین موجود زمینه های لازم را برای شفاف کردن دستگاه‌ها دارند، محافظه‌کاری‌های بوروکراتیک باعث می‌شود نهادها به بهانه‌های مختلف متوسل شده و از ایجاد شفافیت خودداری کنند. در چنین شرایطی، تصویب قوانینی که صراحتاً به شفافیت اشاره می‌کنند می‌تواند این بهانه‌ها را از نهادها بگیرد. اما واقعیت این است که شفافیت عزم و اراده‌ای جدی در اجرای قوانین می‌طلبد.
وی شفافیت را نیازمند زیرساخت‌هایی دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها الکترونیکی شدن فرآیند‌هاست. اگر در کشور ما دولت الکترونیک محقق می‌شد بستر مهمی برای شفافیت شکل می‌گرفت. در این صورت دست کم زیرساخت لازم برای دسترسی عمومی به اطلاعات فراهم می‌شد اما متأسفانه بسیاری از فرآیندهای ما همچنان دستی و ناروشن هستند و به همین دلیل مدیران کارها را بنا بر رویه سلیقه‌ای خود پیش می‌برند.
آروین افزود: این باعث می‌شود حتی زمانی که اقدام به ایجاد شفافیت می‌شود، نتیجه پایدار نباشد؛‌ چراکه روندها سیستماتیک و الکترونیک نشده‌اند. از این نظر ما برای تحقق شفافیت بیش از تصویب قوانین جدید به اجرای قوانین قبلی و اصلاحات فرایندی و بوروکراتیک نیازمندیم و چه بسا بهتر باشد ابتدا فرایندها را با تصویب قوانین اصلاح کنیم و بعد به سراغ شفافیت و قوانین مربوط به آن برویم.

بیشتر بخوانید