ضرورت پاسخگویی شهردار تهران درباره وضعیت بیدود

در صدوهشتادوسومین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران به شهردار تهران درباره وضعیت بیدود تذکر دادم:

«به شهردار تهران در خصوص سامانه نسل چهارم دوچرخه اشتراکی موسوم به «بیدود» تذکر می‌دهم. یک ماه است که دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ «بیدود» از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند، اما هیچ‌گونه پاسخگویی به مردم درباره بازگرداندن وجوهی که در قالب ودیعه و شارژ از مردم دریافت شده است، نه از سوی شهرداری تهران و نه از سوی شرکت متولی وجود ندارد. برآورد می‌شود که بین چهار تا پنج میلیارد تومان پول شهروندان به عنوان ودیعه در دست این شرکت است، اما از روز توقف فعالیت حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجب‌آور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است. حال آنکه اپلیکیشن بیدود در زمان عضویت به افراد اعلام کرده بود که در صورت درخواست، حداکثر تا ۲۰ روز وجه اخذشده را به ایشان بازمی‌گرداند.

بیشتر بخوانید
به جای استعفا

در نطق پیش‌ازدستورم در صدوهشتادوسومین جلسه صحن علنی شورای شهر درباره شرایطی صحبت کردم که در آن کارها پیش نمی‌رود و آدم‌ها را به شکل مفرطی خسته می‌کند:

«حوزه حمل و نقل ترافیک از مهم‌ترین حوزه‌های ماموریتی شهرداری تهران است چراکه ترافیک و آلودگی هوا اصلی‌ترین مسائل شهر و شهروندان تهرانی است. برخلاف دوره قبلی مدیریت شهری، که ساخت معابر بزرگراهی و تونل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، و در یک کلام حوزه عمرانی، اولویت‌دارترین حوزه ماموریتی شهرداری تهران بود و این هدف‌گذاری نادرست، به افزایش استفاده از خودروی شخصی و بالتبع به افزایش ترافیک و آلودگی هوا انجامید به گونه‌ای که در پایان دوره قبل، تهران علی‌رغم همه آن معابر بزرگراهی وسیع و عریض و طویل، عملا به شهری زیست‌ناپذیر تبدیل شده بود و تازه این را بگذاریم در کنار فروش بی‌حساب و کتاب شهر و هدررفت شدید منابع در پیشبرد چنین پروژه‌های غیرضروری‌ای که خود وجهی دیگر از مصیبتی است که در ۱۲ سال حاکمیت طولانی و باثبات مدیریت قبل بر تهران رفته است.

در مقابل، پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و شهرداران منتخبش، تقویت حوزه حمل و نقل ترافیک را با رویکرد کاهش سفر با خودروی شخصی و گسترش حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار دادند و از همین رو، در همان اولین روزهای شروع به کار دوره جدید، محسن‌ پورسیدآقایی که از مدیران اجرایی خوشنام و شناخته شده در عرصه حمل‌ونقل ریلی بود، در جایگاه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید