یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی (دستور جلسه)

هفتادوچهارمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۴/۱ به ریاست بهاره آروین و با حضور محمدرضا زارعلی، مدیرکل امور مالی شهرداری تهران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و صفر مشهدی فراهانی، مدیرعامل شرکت خدمات مالی شهر برگزاری خواهد شد.

*

یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی و فراگیری استفاده از آن‌ها در واحدهای تابعه شهرداری تهران موضوع بخش اول این جلسه است.

بیشتر بخوانید
برنامه عملیاتی حوزه هوشمندسازی (گزارش جلسه)

هفتادوسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۳/۲۵ به ریاست بهاره آروین و با حضور محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا با موضوع بررسی شاخص‌های کمّی احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه الکترونیکی کردن فرایندها و هوشمندسازی برگزار شد.

یکی از حوزه‌های ماموریتی شهرداری تهران، هوشمندسازی است و در برنامه سوم توسعه نیز احکام متعددی مرتبط با الکترونیکی کردن فرایندها و هوشمندسازی ذیل بخش‌های مختلفی از این برنامه مصوب شده است.

بیشتر بخوانید
زباله‌گردی، حذف یا بهبود شرایط؟

گزارش ایسنا از سخنرانی من در پنل تخصصی رونمایی از «یغمای کودکی؛ پژوهشی برای شناخت، پیش‌گیری و کنترل پدیده زباله‌گردی کودکان در تهران»:

به گزارش ایسنا، بهاره آروین در مراسم رونمایی از پژوهش “یغمای کودکی” که در آستانه روزجهانی مبارزه با کار کودکان در باب شناخت، پیشگیری و کنترل پدیده زباله گردی کودکان تهران برگزار شد، با بیان اینکه شهرداری تهران از مجموع ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه زباله در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان سهم دارد گفت: مدیریت شهری در دوره اخیر توانسته است با ایجاد رقابت و از بین بردن محدودیت ها و حضور پیمانکاران مختلف این رقم را از ٢٠ میلیارد به ٢٠٠میلیارد برساند.

وی با بیان اینکه میزان درآمد از حوزه زباله با سقف درآمدی که باید شهرداری از آن کسب کرده و برای شهروندان هزینه کند فاصله زیادی دارد اظهار کرد: بنابراین نسبت شهرداری با مسئله زباله‌گردی بر اساس بی‌تفاوتی شهرداری نبوده است. شهرداری در مورد زباله‌های تر مناقصه در مورد زباله‌های خشک مزایده برگزار می‌کند. در هر دو حوزه هم رانت و فساد و مافیا هست.

بیشتر بخوانید
شاخص‌های کمی برنامه سوم در حوزه الکترونیکی کردن فرآیندها و هوشمندسازی (دستور جلسه)

هفتادوسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۳/۲۵ به ریاست بهاره آروین و با حضور سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار خواهد شد.

در مسیر حسن اجرای احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه شفافیت، الکترونیکی کردن و هوشمندسازی و باتوجه‌به اهمیت تدوین و به‌کارگیری شاخص‌های عملیاتی و سنجش‌پذیر برای ارزیابی اقدامات صورت‌گرفته در این خصوص، در جلسه شنبه ۹۸/۳/۲۵، شاخص‌های کمی تدوین‌شده توسط معاونت برنامه‌ریزی برای سنجش میزان پیشرفت اجرای احکام مذکور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید
نظارت بر حسن اجرای تبصره‌های هوشمندسازی در بودجه ۹۸ (گزارش جلسه)

هفتادودومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۰۳/۱۱ به ریاست بهاره آروین و با حضور ناهید خداکرمی، نماینده شورای شهر در کارگروه بررسی و صدور مجوز نصب آنتن‌ و دکل‌های مخابراتی، محمد فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و فرهود کاظمی، سرپرست شرکت ارتباط مشترک شهر و با موضوع پیگیری حسن اجرای تبصره ۳۶ لایحه بودجه ۹۸ (+) برگزار شد.

تبصره مذکور، موضوع تحقق تهران هوشمند و کسب درآمدهای پایدار از قِبَل آن را مورد توجه قرار داده است و شهرداری را به انجام اقداماتی جهت تسهیل برقراری پشتیبانی از گسترش بستر کارآمد ارتباطات و مبادله دیتا در شهر، بهبود منظر شهری و رفع آلودگی محیط‌زیستی مایکروویوی و کاهش دکل‌های رادیویی و افزایش سلامت عمومی، تسهیل توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال وشرکت‌های نوآور و خلاق، بهبود عرضه خدمات شهری به صورت الکترونیکی و افزایش درآمدهای پایدار موظف نموده است.

باتوجه‌به اهمیت اجرای این تبصره از منظر اهداف و برنامه‌های کمیته شفافیت و شهر هوشمند در حوزه هوشمندسازی، پیگیری حسن اجرای تبصره مذکور در دستور کار کمیته شفافیت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید
به نام مردم، به کام بسازبفروش‌ها

نطق پیش از دستور من در جلسه ۱۴۶ شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ ۹۸/۰۳/۱۹

«بیش از ۲۵ سال است که شهرداری تهران، شهر را در همدستی و توافق نانوشته‌ای با بسازبفروش‌ها اداره کرده است؛ نشان به آن نشان که در دوره قبلی مدیریت شهری، ضرایب دفترچه ارزش معاملاتی املاک که مبنای محاسبه دریافت هر نوع عوارض ساخت‌وساز در تهران است، از سال ۹۳ به‌روز نشده بود. این در حالی است که قیمت مسکن و همچنین دیگر هزینه‌های ساخت‌وساز، در این سال‌ها افزایش قابل‌توجهی یافته بود. سوال به‌جایی است اگر پرسیده شود درحالی‌که منبع اصلی درآمد شهرداری‌ تهران، از محل وصول انواع عوارض ساخت‌وساز است، چرا و چطور شهرداری تهران، با ثابت نگه داشتن نرخ عوارض ساختمانی و عدم‌به‌روزرسانی آن مطابق با نرخ تورم سالانه، کاهش درآمدهای شهرداری را به جان خریده بود؟ چطور شهرداری تهران حاضر شده بود با نادیده گرفتن منافع شهر و شهروندان تهرانی، آسمان و فضای شهر را به ثمن بخس بفروشد؟ شورای شهر چهارم چطور در برابر این حراج منافع شهر و شهروندان سکوت کرده بود؟

پاسخ همه این سوالات یک چیز است: بیش از ۲۵ سال است که شهرداری تهران، شهر را در همدستی و توافق نانوشته‌ای با بسازبفروش‌ها اداره کرده است؛ تعادلی شوم که میان چندصدنفر انبوه سازان پایتخت، راس مدیریت شهرداری تهران و مدیران میانی در بدنه شهرداری تهران برقرار شده بود که هم با ناچیز بودن مبلغ رسمی عوارض، منافع انبوه‌سازان پایتخت تامین شود، هم امکان انجام انواع تخلفات و توافقات خارج از ضوابط فراهم شود تا به هر ضرب و زور که شده درآمد شهرداری به اندازه‌ای تامین شود که کفاف سودای ریاست‌جمهوری را بدهد و هم سهم مدیریت‌های میانی از این موافقت و چشم بستن بر تخلفات و توافقات خارج از ضوابط در جیب‌شان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید
ارتقای نظارت همگانی با رونمایی از نسخه جدید سامانه ۱۳۷

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران از ارتقای سیستم نظارت همگانی ۱۳۷، به ثبت تصویر،صدا و لوکیشن تا پایان تابستان خبرداد.

بهاره آروین در گفت‌وگو با ایسنا، در این بارهگفت: از ابتدای شورای شهر پنجم ارتقا سامانه‌های نظارت همگانی ۱۳۷ و ۱۸۸۸ در دستور کار قرار داشت چرا که معتقد بودیم روش‌های قدیمی ارتباط یعنی تماس تلفنی با سامانه ۱۳۷، پیگیری پیام ثبت شده و… در عصری که تکنولوژی هر روز در حال بروز رسانی و نوشدن است و در حالی که شاهد استفاده گسترده مردم از تلفن‌های همراه هوشمند هستیم، دیگر کارآیی لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه از دو سال قبل پیگیر ارتقای این سامانه بودیم اما طراحی ضعیف اولیه این سامانه، ارتقا آن را دچار مشکل کرده بود، گفت: از ابتدای دوره مدیریت شهری جدید، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری و شورای شهر به دنبال ایجاد «درگاه واحد شهروندی» بودند به‌گونه‌ای که همه تعاملات و ارتباطات شهروندان با شهرداری از یک درگاه واحد صورت گیرد یعنی اقداماتی همچون خرید طرح ترافیک، دریافت انواع خدمات، ثبت مسائل و مشکلات شهری و… از طریق این درگاه انجام شود.

بیشتر بخوانید