پیش‌نویس طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران (گزارش جلسه)

سی‌امین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، روز سه‌شنبه ۹۷/۳/۲۹ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور اعضای کمیته برگزار شد. در این جلسه، نسخه اصلاح‌شده طرح «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» که پیش‌نویس اولیه آن در جلسه پانزدهم کمیته (۹۷/۱۱/۷) مورد بحث قرار گرفته بود، مجددا مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تصحیحات ارائه‌شده در جلسه ظرف مدت یک هفته توسط کارشناسان کمیته در متن طرح اعمال و طرح مجددا در جلسات آتی در دستور کار کمیته قرار گیرد.

همچنین در ادامه جلسه، هر کدام از کارشناسان کمیته درباره موضوعات و پروژه‌هایی که با هدف تحقق شفافیت و در حوزه وظایف کمیته در حال پیگیری آن‌ها هستند، گزارشی ارائه کرده و بر سر چگونگی ادامه هر کدام از آن‌ها به تبادل نظر پرداختند.

بیشتر بخوانید
بررسی سامانه جامع مالی و اتصال کامل آن به سامانه قراردادها (گزارش جلسه)

در ادامه جلسات تشکیل‌شده در جهت ارتقای کیفیت اطلاعات در سامانه شفاف، بیست‌ونهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۷/۳/۱۹ به ریاست دکتر بهاره آروین، با حضور راهبر سامانه جامع مالی و نماینده معاونت مالی و اقتصاد شهری، به بررسی سامانه جامع مالی و اتصال کامل آن به سامانه قراردادها اختصاص یافت.

در بخش اول جلسه، سامانه جامع مالی و زیرسیستم‌های ۱۶‌گانه آن، نحوه ثبت و گردش اطلاعات در این سامانه، اطلاعاتی از سامانه که انتشار عمومی آن‌ها می‌تواند از منظر شفافیت حائز اهمیت باشد و همچنین میزان عملیاتی شدن این سامانه در شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مورد بررسی قرار گرفت.

خوش‌بختانه زیرسیستم‌های متنوع سامانه مالی، امکان ثبت اطلاعات فعالیت‌های مالی در سطوح و موضوعات مختلف را فراهم کرده است. اطلاعات برخی از این زیرسیستم‌ها به طور خاص از منظر بحث شفافیت اطلاعات اهمیت دارند؛ برای مثال، اطلاعات زیرسیستم «مدیریت منابع غیرنقد» و یا اطلاعات زیرسیستم «بهای تمام‌شده» که محل ثبت هزینه تمام‌شده پروژه‌ها به تفکیک اجزای آن است. بااین‌حال، تابدین‌جا پیگیری‌ای در باب ثبت اطلاعات به صورت جامع و معتبر در این زیرسیستم‌ها و یا بررسی علت ناسازگار بودن برخی ارقام ثبت‌شده وجود نداشته است. انتشار عمومی اطلاعات این زیرسیستم‌ها و فعال کردن نظارت همگانی، می‌تواند هم به ارتقای کیفیت و اعتبار اطلاعات ثبت‌شده منجر شود و هم در جهت کاهش فساد در شهرداری عمل کند.

بیشتر بخوانید
ارتقای کیفیت اطلاعات در وبسایت شفاف (دستور جلسه)

در ادامه جلسات بیست‌وچهارم مورخ ۹۷/۲/۸ و بیست‌وهفتم مورخ ۹۷/۲/۲۹ کمیته شفافیت با موضوع ارتقای کیفیت اطلاعات ارائه‌شده در وبسایت شفاف، بیست و نهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند در روز شنبه ۹۷/۳/۱۹ با حضور راهبر سامانه جامع مالی و نماینده معاونت مالی و اقتصاد شهری، به بررسی چگونگی اتصال کامل سامانه جامع مالی به سامانه قراردادها اختصاص خواهد یافت. پیرو دریافت گزارش‌هایی مبنی بر برخی مغایرت‌ها میان اطلاعات ثبت شده‌ی قراردادها در دو سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها، هدف این جلسه کسب اطمینان از آن است که تمامی قراردادهایی که در سامانه جامع مالی ثبت (و تامین مالی) می‌شوند، بلااستثنا در سامانه قراردادها هم ثبت شده‌اند و از این میان، اطلاعات قراردادهای متوسط و کلان ثبت‌شده در سامانه قراردادها، از طریق وبسایت شفاف انتشار عمومی یافته است.

بیشتر بخوانید
انتشار عمومی اطلاعات مدیران ارشد شهرداری تهران (گزارش جلسه)

در دومین بخش از بیست‌وهشتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند که در روز شنبه (۹۷/۳/۵) به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای دکتر شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران برگزار شد، موضوع انتشار عمومی اطلاعات مدیران ارشد شهرداری تهران با هدف تحقق شفافیت و آشکار شدن موارد تعارض منافع مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته معاون توسعه منابع انسانی، تعداد مدیران ارشد شهرداری تهران حدود ۹۰۰ نفر است که در چهار گروه مقامات، مدیران عالی، مدیران حرفه‌ای و مدیران راهبردی قابل طبقه‌بندی هستند. منظور از مقامات، شهردار تهران و معاونان شهردار و منظور از مدیران عالی، مشاوران شهردار، شهرداران مناطق، مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های درجه یک و قائم‌مقام ایشان و اعضای هیئت مدیره این سازمان‌ها و شرکت‌ها است که مستقیما توسط شهردار تهران منصوب می‌شوند. دو دسته دیگر، مدیرانی هستند که انتصاب آن‌ها از طریق طی فرآیند انتصاب در اداره کل ارزشیابی و انتصاب مدیران در معاونت توسعه منابع انسانی انجام می‌شود و شامل مدیران راهبردی (مدیران کل، معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های درجه یک، روسا و مدیران عامل سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها) و مدیران حرفه‌ای (معاونان شهرداران مناطق، معاونان سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها، شهرداران نواحی و مدیران روابط عمومی، املاک و حقوقی) هستند.

بیشتر بخوانید
ضرورت ایجاد فضای رقابت در ارایه خدمات پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی (گزارش جلسه)

در بخش اول بیست‌وهشتمین جلسه شفافیت و شهر هوشمند که در روز شنبه (۹۷/۳/۵) به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور سرکار خانم امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر و جناب آقای قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، و نماینده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برگزار شد، خطوط کلی چارچوب‌های تنظیم مقررات پیشنهادی این دو سازمان به منظور ورود شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی به بازار ارائه این خدمات مورد بررسی قرار گرفت.

به منظور ایجاد فضای غیرانحصاری و رقابتی برای فعالیت این شرکت‌ها، ورود حداقلی شهرداری (سازمان فاوا) به مدل‌های کسب‌وکار و فرایند گردش کار آن‌ها از جمله موارد مورد توافق حاضران در جلسه بود که لحاظ شدن آن‌ها در چارچوب‌های ارائه‌شده مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید